حضرت زینب(س) مهدی‌باوری و مهدی‌یاوری را به منتظران یاد می‌دهد/ باید غربت امام(عج) در کربلای غیبت را فریاد بزنیم


حضرت زینب(س) مهدی‌باوری و مهدی‌یاوری را به منتظران یاد می‌دهد/ باید غربت امام(عج) در کربلای غیبت را فریاد بزنیم

حجت‌الاسلام حسن‌زاده با بیان اینکه حضرت زینب(ع) در پنج مقام الگوی مطلوبی برای منتظران هستند، گفت: آن حضرت(ع) به ما آموختند که همه خواسته منتظر امام زمان(عج) است و باید غربت ایشان در کربلای غیبت را فریاد بزند.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، به مناسبت فرا رسیدن پنجم جمادی الاول، سالروز ولادت باسعادت حضرت زینب کبری(س) و به منظور بررسی آموزه های منتظرانه در سیره آن حضرت(ع) با حجت الاسلام «مصطفی حسن‌زاده»، کارشناس مرکز تخصصی مهدویت گفتگویی ترتیب داده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

حضرت زینب(س) در لسان روایات و تاریخ چه جایگاه و مقامی دارند؟

نام مبارک حضرت زینب(س) از جانب خدای متعال انتخاب شده و این آخرین انتخاب نام از سوی خدای متعال است تا مقام دختر زهرای مرضیه(س) و علی(ع) را به عالم و بشریت تا قیامت معرفی کند، این دختر زین عقل و زینت پدر است، جالب آنکه وجود نازنین امیرالمومنین(ع) زینت زمین و آسمان است و حال خدا دختری به او عطا می کند که زینت پدر می شود!

مقام حضرت زینب(س) به قدری بالا است که بنابر برخی روایات، ایشان در وقار همانند حضرت خدیجه کبری علیهاالسلام، در عصمت و حیاء مانند حضرت زهرا علیهاالسلام، در فصاحت و بلاغت به هنگام سخنگویی چون حضرت امیرالمومنین علیه‌السلام، در حلم و بردباری مانند حضرت امام مجتبی علیه‌السلام و در شجاعت و قوت قلب مانند حضرت سیدالشهداء علیه‌السلام بوده‌اند و به عبارت بهتر آینه تمام‌نمای پنج تن آل عبا(ع) است و هر کس به ایشان متوسل شود گویا به همه اهل بیت(ع) متوسل شده است.

خدا در قرآن برای مومنان حضرت آسیه(س)، همسر فرعون را مثال می زند: «وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذِینَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ إِذْ قَالَتْ رَبِّ ابْنِ لِی عِنْدَکَ بَیْتًا فِی الْجَنَّةِ وَنَجِّنِی مِنْ فِرْعَوْنَ وَعَمَلِهِ وَنَجِّنِی مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِینَ» حضرت آسیه(س) در مقابل آزار فرعون و فرعونیان نجات و مرگ را می طلبد اما حضرت زینب(س) با آن همه مصیبت و داغ عزیزان، اسارت و ... در مجلس ابن یزید وقتی آن ملعون با تمسخر گفت: دیدی خدا با برادرت چه کرد؟ فرمودند: «ما رأیتُ الّا جمیلاً».

حضرت زینب(س) وصی الحسین(ع) بود، یعنی همه مواریث انبیاء را به ایشان سپردند آخرین نفری که امام حسین(ع) را قبل شهادت زیارت کرد، حضرت زینب(س) بود. همه عالم در مصائب و سخت های به امام حسین(ع) پناه می برند و بر کشتی نجات ایشان سوال می شوند اما ایشان می فرماید: خواهرم در نماز شبت من را فراموش نکن!

بررسی سیره و وقایع حیات بابرکت حضرت زینب(س) از چه باب برای منتظران حائز اهمیت است؟

طبق آنچه از آیات و روایات به دست می آید عاشورای امام حسین(ع) درسنامه منتظران است و پیامبر کربلا حضرت زینب(س) هستند لذا توجه و تدبر در سیره آن حضرت(ع) برای منتظران بسیار اهمیت دارد چراکه ایشان ندای مظلومیت امام حسین(ع) را به ما رسانده اند، هر زن و مردی که می خواهد همچون حضرت زینب(س) در مسیر دفاع از امام زمان(عج) باشد، باید ایشان را الگو قرار دهد.

آن حضرت(ع) امام زمان خویش و وظیفه خود در مقابل ایشان را شناخت، اگر به ما یاد داده اند که در زیارت امام زمان(عج) بخوانیم که با ولایت تو اعمال ما قبول می شود، حضرت زینب(س) به خوبی این را درک کرده بود و در حالی که عده ای مشغول به طواف دست از یاری و همراهی امام زمانشان کشیده بودند، عقلیه بنی‌هاشم(ع) امام زمان خود را تا آخرین لحظه همراهی و یاری کرد.

ایشان به ما یاد دادند مسیر عبودیت و میزان اعمال، شناخت امام و حرکت در مسیر رضایت او است، اینکه ما باور کنیم اساس سعادت ما در توجه به حجت خدا است یعنی هر روز باید ببینم خواسته من چیست و در پی چه چیزی هستم که آن خواسته هدف وجودی من است؟ تمام خواسته حضرت زینب(س) امام زمان‌شان بود و به همه این خواسته هم رسید.

آموزه ها و درس های سیره حضرت زینب(س) چه پیامی برای شیعه منتظر دارد؟

ایشان زینت پدر و امام زمان خود بودند ببینیم ما هم زینتی برای امام زمان(عج) خود هستیم همه پیام ایشان این بود که چرا امام زمان‌تان را نشناختید و او را به شهادت رساندید؟ ما هم باید پیام‌آور امام زمان(عج) شویم و غربت ایشان در کربلا غیبت را فریاد بزنیم آیا جا و اثری از امام زمان(عج) در زندگی ما هست؟

حضرت زینب(س) در پنج مقام الگوی مطلوبی برای منتظران هستند... اولین و مهمترین مقام، مسئله «معرفت نسبت به امام»، دوم، مقام محبت و مودت به امام زمانش تا جای که باید هر روز جمال مولایش را ببیند، سوم مقام «حمایت و دفاع از حریم ولایت» چنان که ایشان تمام آبرو، جان و فرزند را فدای امام زمانش کرد و چهارم، مقام اطاعت پذیری و عبادت در مسیر رضایت حجت خدا، و پنجم، مقام صبر و استقامت در برابرحوادث تلخ و ناگوار و تسلیم نشدن در مقابل دشمنان.

کثرت علاقه و محبت ایشان به امام زمانش حضرت اباعبدالله علیه‌السلام چنان بود که در هر روز اگر حضرت(ع) را نمی دید آرام نمی‌گرفت و هنگام ازدواج با جناب عبدالله بن جعفر شرط نمود که باید هر روز برادرم را زیارت کنم؛ ایشان برای دین و حمایت از امام زمان خویش دو فرزند خود جناب محمد و جناب عون را فدا فرمود و در مقام تحمل رنج در رتبه ای بود که چون دو فرزنداش شهید شدند از خیمه بیرون نیامد.

چه مقامات دیگری در حیات حضرت زینب(س) وجود دارد که می توان از آنها در سبک زندگی امروز منتظران الگو و الهام گرفت؟

ایشان در مقام و رتبه علمی هم سرآمد بودند، در ایامی که حضرت امیرالمومنین(ع) در کوفه مقیم بودند، حضرت زینب (س)در منزل خود برای بانوان تفسیر قرآن بیان می‌فرمود به فرموده امام معصوم عالمه بغیر معلمه بود؛ خطبه‌های ایشان از سویی یادآور کلمات حضرت امیرالمؤمنین (ع) و از جهتی تداعی‌گر خطبه حضرت صدیقه کبری (س) بود؛ شورانگیز، مستدل و آگاهی بخش.

عبادت حضرت زینب کبری(س) نیز مثال زدنی است، ایشان شب‌ها را به تهجّد صبح می فرمود و دائما تلاوت قرآن می‌کرد و طبق گفته بعضی مورخین، تهجد ایشان در تمام عمر ترک نشد، حتی در شب ١١ محرم با دیدن آن همه مصیبت و خستگی ترک تهجد نفرمود. از حضرت امام سجاد (ع) روایت است که دیدم عمه‌ام آن شب نشسته مشغول نماز است. در روایت دیگری فرمودند: عمه‌ام با این همه مصیبت از کربلا تا شام نوافل را ترک نفرمود.

آن حضرت(ع) نزد امام زمان‌شانی شانی رفیع داشتند نقل است روزی حضرت زینب(س) بر حضرت اباعبدالله (ع) وارد شدند در حالی که امام(ع) مشغول تلاوت قرآن بودند. امام(ع) با دیدن خواهرشان تلاوت قرآن را ترک کرده و برای احترام خواهر تمام قد ایستادند!

حضرت زینب کبری(س) در چند موضع هم از جان فرزند برادرشان حضرت امام سجاد(ع) حفاظت کردند؛ یکبار بعد از حمله به خیام در روز عاشورا، دومین بار در هنگام عبور امام(ع) از قتلگاه و بار دیگر در مجلس ابن زیاد، زمانی که او قصد قتل امام سجاد(ع) را نمود و اینچنین جان امام زمان(ع) خود را حفظ کردند.

از این رو، بزرگترین پیام زندگی آن حضرت(ع) این است که تمام وقت و زندگی خود را فدای امام زمانش کرد ما هم باید همه هستی خویش را فدای امام زمان(عج) کنیم.

از نظر امام باوری و یاری امام زمان(ع) چه درس هایی می توان از اقدامات حضرت زینب(س) گرفت؟

شرط صحت نماز جماعت تبعیت است اگر در نماز جماعت امام به رکوع برود و شخص عمدا به رکوع نرود، نمازش باطل می شود، باید امروز هم به امام زمان(عج) اقتدا کنیم و باور داشته باشیم امام(ع) امروز مضطر است و این اضطرار را در زندگی مان نشان دهیم چنان که حضرت زینب(س) در مصائب امام حسین(ع) به اضطرار رسیده بود.

باید بدانیم همه تلاش شیاطین در عصر غیبت این است که بین شیعه و امامش فاصله بیندازد، پیام حضرت زینب(س) این است که زمانی امام حسین(ع) به گودال قتلگاه رفتند و فرمودند اکنون تو باید مانع تحریف این قیام شوی، ندای امام زمان(عج) در عصر غیبت هم این است که من به ظاهر بین شما نیستم با رفتارتان طوری من را معرفی کنید که مانع تحریف مهدویت و مهدی باوری شوید.

حضرت زینب(س) امام زمان(ع) خود را باور کرده بود و توانست ایشان را یاری کند ما هم اگر می خواهیم مهدی‌یاور شویم باید ابتدا مهدی‌باور شویم و در کنار دغدغه درس و رشد فرزندان به مهدی‌باور و مهدی‌یاور شدن آنها نیز توجه و برای آن تلاش کنیم.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان