برنامه تحول صنعت خودرو در 9 محور به زودی رونمایی می‌شود


برنامه تحول صنعت خودرو در 9 محور به زودی رونمایی می‌شود

عصر خودرو- وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: برنامه‌ای در قالب 9 محور برای تحول در صنعت خودرو داریم که همه چالش‌ها و راهکارهای آن را در بر می‌گیرد که این برنامه به زودی منتشر می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایرنا؛ «سید رضا فاطمی امین» در نشست هم اندیشی مدیران رسانه که به میزبانی وزارت صمت برگزار شد اظهار داشت: خودرو از سیاسی ترین محصولات و موارد حائز اهمیت در کشور است که از یک طرف به شدت دچار چالش و از طرفی دارای ظرفیت‌های متنوعی است.

وی همچنین با بیان اینکه نحوه قیمت گذاری باید به گونه‌ای باشد که ساخت داخل مزیت داشته باشد، اضافه کرد: خودروسازان 115 هزار میلیارد تومان بدهی و 85 هزار میلیارد تومان زیان انباشته داشته‌اند و بیش از 200 هزار میلیارد تومان رانت در این صنعت وجود دارد.

فاطمی امین با بیان اینکه 90 پروژه طی سه ماهه اخیر در مجموعه وزارت صمت فعال شده است، گفت: با اجرای این پروژه‌ها نوع حکمرانی در وزارت صنعت، معدن و تجارت تغییر می‌کند و از روزمرگی‌ها بیرون می‌آییم.

وی همچنین تاکید کرد: گزارش عملکرد وزارتخانه را به صورت مداوم و منظم هر سه ماه یکبار ارائه خواهیم داد که در همین راستا گزارش عملکرد فصل پاییز (سه ماهه) به زودی منتشر و در دسترس عموم قرار می‌گیرد.

وزیر صمت با تاکید بر اینکه می‌خواهیم وزارتخانه‌ای شفاف و پاسخگو داشته باشیم، تاکید کرد: می خواهیم نوع جدیدی از حکمرانی را تعریف و پیاده سازی کنیم که در این نوع جدید از نظرات رسانه، نخبگان و صاحب نظران استفاده خواهیم کرد.

فاطمی امین با بیان اینکه رفتارهای مردم و جامعه از الگوهای ذهنی آنها شکل می‌گیرد، بیان کرد: کار مشترکی را با حوزه رسانه به پیش می‌بریم تا الگوهای ذهنی مردم را به واقعیت های درون وزارت صمت پیوند بزنیم و واقعیت‌هایی را که در وزارت صمت پیگیری می‌شود به درستی به افکار عمومی منتقل کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برخی موفقیت‌های وزارت صمت در همین مدت کوتاه، گفت: هدف گذاری کرده بودیم تا حدود 5 میلیارد دلار به میزان صادرات کشور در 6 ماهه دوم اضافه شود که این هدف گذاری در حال تحقق است. همچنین قیمت سیمان به قبل از قیمت قطعی برق بازگشت.

وزیر صنعت، معدن و تجرات در خصوص پروژه‌هایی که در این سه ماه فعال شده است، بیان کرد: بازآفرینی وزارت صنعت، معدن و تجارت یکی از این پروژه‌هاست که ابلاغ شده و هفته آینده به صورت مفصل اطلاع رسانی خواهد شد که با این بازآفرینی تغییر ساختار جدی را در مجموعه وزارت صمت شاهد خواهیم بود. مدیریت استعدادها و بازنگری و اصلاح در فرآیند انتخاب مدیران یکی دیگر از این پروژه های 90 گانه است.

فاطمی امین همچنین تصریح کرد: سازوکاری برای عرضه کالاهای پایه در بورس کالا مشتمل بر 26 ابزار در نظر گرفته‌ایم که تمامی حالات (کمبود یا مازاد) این کالاها را در نظر می‌گیرد و با استفاده از یک ماتریس، وضعیت کالاها مشخص می‌شود.

وی همچنین بیان کرد: با ارائه این ساز و کار رانت‌ها و امضاء‌های طلایی برداشته شده و امورات در قالب یک ساز و کار عملیاتی بدون دخالت دست نظام مند می‌شود.

وزیر صمت همچنین به موضوع فولاد به عنوان نمونه اشاره کرد و گفت: نوسان دلار این هفته در نوسان فولاد تاثیری نداشت.

فاطمی امین در خصوص کاغذ نیز اضافه کرد: حدود 6 اقدام برای صنعت کاغذ تدوین شده است که به زودی عملیاتی می‌شود، در این حوزه تعامل بسیار مناسبی با وزارت ارشاد و جهاد کشاورزی نیز داریم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت یکی دیگر از 90 پروژه را تکمیل سامانه جامع تجارت دانست و گفت: تکمیل این سامانه به خوبی پیش می‌رود و تا پایان سال نهایی خواهد شد.

فاطمی امین همچنین بیان کرد: هفته آینده در مورد کارت بازرگانی خبرهای خوبی داده خواهد شد، مسائل و چالش‌های اصلی در این حوزه حل می‌شود.

وی در خصوص سهامداری مردم در معادن بزرگ، توضیح داد: معادن سود آور بزرگ وقتی برنده مزایده می شوند باید حداقل 30 درصد از سهام خود را به مردم(منطقه محل معدن و کشور) واگذار کنند که معدن جان جا(زابل) در این راستا به عنوان اولین گام به مزایده گذاشته شده است.

فاطمی امین گفت: توزیع ثروت، منتفع شدن مردم منطقه و ایجاد فرصت‌های سرمایه گذاری سودآور برای مردم از مزیت‌های این کار خواهد بود.

دانلود با کیفیت

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | ماجرای پخش شدن عکس‌های نعیمه نظام دوست در ویلای کردان؛ غافلگیر شدن خانم بازیگر...