درآمدزایی با شبیه سازی خانه‌های روستایی


درآمدزایی با شبیه سازی خانه‌های روستایی

بیشتر خریدارانش گردشگران خارجی هستند، درباره یک روز کاری اش می‌گوید: بعد از سی سال هنوز هم هر روزم را با هزاران ایده شروع می‌کنم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، یک تابلوی کوچک و مینیاتوری از یک خانه روستایی را نشانمان می‌دهد و می‌گوید: تمام این جزئیات را خودم ساختم؛ این فانوس، این کوزه، مرغ و خروس ها، گلدان ها، دق الباب ها، میخکوب‌ها و این درب چوبی را؛ این‌ها همه قطعاتی است که خودم ساخته ام؛ تا حالا هزار و صد مدل قطعه درست کرده ام؛ و بعد یک گردسوز تراش خورده دو سانتی متری را از گوشه‌ای دیگر برمی دارد و ادامه می‌دهد: انواع و اقسام این چراغ گردسوز را هم ساخته ام. هرچیزی را که می‌خواهم خراطی می‌کنم بعد با پلیمر می‌سازم.

همه آنچه در تابلو‌های چندسانتی متری استاد سمندرعلی جمع شده را صفر تا صد خودش می‌سازد. با خمیر و کاهگل و چوب. تابلو‌هایی سه بعدی و برآمده برگرفته از عناصر یک زندگی روستایی. تابلو‌هایی که حس خوشایند یک خانه کاهگلی را تداعی می‌کند. حسی که او عاشقانه دوستش دارد و سی سال است آن را بازسازی می‌کند. می‌گوید: تکنسین الکترونیک بودم و کارم تعمیر وسایل صوتی تصویری؛ هنر نمابرجسته را به عنوان سرگرمی شروع کردم و بعد دیدم انقدر جذاب است و خریدار دارد که در آن غرق شدم.
مرتضی سمندرعلی هنرمند نمابرجسته است. درباره یک روز کاری اش می‌گوید: بعد از سی سال هنوز هم هر روزم را با هزاران ایده شروع می‌کنم؛ همیشه هم فکر می‌کنم هزاران کار بوده که هنوز نتوانستم انجام بدهم.
قطعات تمام خانه‌های روستا‌های ایران از صفر تا صد خودم می‌سازم. دوره‌های معرق منبت خراطی را هم در سازمان میراث فرهنگی گذرانده ام.
مهارتی که او به آن مشغول است خیلی زود به درآمدزایی می‌رسد. بیشتر خریدارانش گردشگران خارجی هستند. خیلی از ایرانی‌های مقیم خارج از کشور هم جز خریداران آثارش هستند. توضیح می‌دهد: در خارج از کشور گروه‌های زیادی با قیمت‌های خیلی بالا چند هزار دلار این تابلو‌ها را می‌فروشند. الان خیلی از شاگردان من در آمریکا، کانادا و اروپا موسسات بزرگی زده اند.
یادگیری این رشته هنری دوره‌های طولانی لازم ندارد. استاد سمندرعلی می‌گوید: با یک ترم هم می‌شود اصول اولیه این حرفه را یادگرفت. این رشته را اداره کل میراث فرهنگی آموزش می‌دهد و مدرک هم می‌دهد. بعد از ان شما می‌توانید کارآفرینی کنید، وام بگیرید وام‌های خوبی هم میدهند، تا ۵۰۰ میلیون تومان.
برای شروع به کار در این حرفه سرمایه چندانی نیاز نیست. می‌گوید: با هفتصد هشتصد تومان وسیله که یک بخشش جزء ابزار‌های کار شماست مثل اره، سوهان ها، سمباده و یک بخشش هم چوب‌ها و چسب‌ها و قطعات ساخته شده است خیلی خوب می‌توانید پیش بروید و کسب درآمد کنید.
شاخه‌های هرس شده درختان و چوب‌های دورریز اینجا پرمصرف‌ترین مواداولیه اند. استاد سمندرعلی یک سبد میوه مینیاتوری را نشانمان می‌دهد و می‌گوید: این یک تکه چوب بود که دور انداخته بودند؛ من این را اوردم و تبدیل شد به طلا و باهاش بسیاری از قطعات ریز کارم را ساختم.
کارگاه کوچک استاد هم فروشگاه اوست و هم جایی برای آموزش به هنرجوهایش. می‌گوید: در روز ده‌ها نفر برای بازدید به اینجا می‌آیند و همه هم کار‌ها را تحسین می‌کنند؛ در طول این ۳۰ سال هیچ وقت نشده که کسی بیاید و از این هنر خوشش نیاید؛ حتی کسانی بودند که این تابلو‌ها رو خریدند و بردند که به افراد هدیه بدهند؛ و بعد دوباره و سه باره برای خرید آمدند. می‌گفتند دلمان نیامد هدیه بدهیم دوست داشتیم خودمان از آن داشته باشیم؛ و بعد ادامه می‌دهد: من شاگردانی دارم که پیش من کار کردند و قوی شدند و توانستند در دنیا خودشان را مطرح کنند و امروز هم فروش‌های خوبی هم دارند.
از کارگاه بیست متری استاد سمندرعلی هنر کلاژ یا همان نما برجسته ایرانی به کشور‌های مختلف صادر شده؛ و این نتیجه ذوق و نوآوری هایست که استاد در کارش به خرج می‌دهد تا تن به تکراری شدن آثارش نداده باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)