فشار اسرائیل به دولت بایدن برای مطالبه بیشتر در مذاکرات وین


فشار اسرائیل به دولت بایدن برای مطالبه بیشتر در مذاکرات وین

به گزارش روزنامه آمریکایی، رژیم صهیونیستی در عین تلاش برای اجتناب از رویارویی با کاخ سفید، به دولت بایدن فشار می‌آورد تا رویکردی تهاجمی‌تر در قبال برنامه هسته‌ای ایران اتخاذ و در وین فراتر از مسائل هسته‌ای درخواست داشته باشد.

فشار اسرائیل به دولت بایدن برای مطالبه بیشتر در مذاکرات وین

به گزارش راهبرد معاصر، «واشنگتن پست» در گزارشی از درخواست رژیم صهیونیستی از دولت بایدن برای اتخاذ رویکرد تهاجمی‌تر در قبال برنامه هسته‌ای ایران، در عین تلاش برای اجتناب از رویارویی با کاخ سفید که به نوشته این روزنامه آمریکایی در برخی مواقع در دوران نخست‌وزیری نتانیاهو بروز می‌کرد، خبر داد.

به نوشته واشنگتن پست، کابینه ائتلافی شش ماهه این رژیم تحت هدایت نفتالی بنت، کارزاری از سخنرانی‌ها و بیانیه‌های عمومی را به راه انداخته که ترس اسرائیل از این که مذاکرات جاری در وین توافق ۲۰۱۵ بین ایران و قدرت‌های جهانی را احیا کند، برجسته می‌کند.

طبق این گزارش، اما برخلاف نتانیاهو، که وزرای خود را از گفت‌وگو با دولت آمریکا در مورد مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای ایران منع کرد، کابینه کنونی این رژیم فعالانه مشارکت دارد و بنت نمایندگانی از جمله بنی گانتز وزیر جنگ و دیوید بارنیا رئیس موساد را به واشنگتن فرستاده و خودش هم مستقیماً با بایدن درباره ایران گفت‌وگو کرده است.

بر اساس این گزارش، بنت مدعی شده که یک توافق قابل قبول «طولانی‌تر و قوی‌تر» خواهد بود و شامل از بین بردن برخی از قابلیت‌های هسته‌ای فعلی ایران می‌شود.

به نوشته واشنگتن پست، یک مقام صهیونیست که در بحث درباره ایران با ایالات متحده و سایر کشورها مشارکت دارد، در همین خصوص گفت اسرائیل از مذاکره‌کنندگان می‌خواهد که "توافق معقولی" را روی میز بگذارند. اسرائیل همچنین می‌خواهد هر توافقی فراتر از نگرانی‌های هسته‌ای باشد و به توانایی موشکی بالستیک ایران و فعالیت‌های گسترده در منطقه مانند "حمایت از گروه‌های نیابتی" رسیدگی کند.

در ادامه این گزارش گفته شده که با این حال، مقام‌های اسرائیلی اعتراف می‌کنند که رویکرد آن‌ها تمایل بایدن برای بازگرداندن توافق قبلی را که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا به طور یکجانبه از آن خارج شد، یا ایجاد چیزی شبیه به آن، تغییر نداده است. به گفته چند فرد آشنا به گفت‌وگوها، چند جلسه اخیر شکاف گسترده بین این رژیم و دولت آمریکا را آشکار کرد.

طبق این گزارش، بنت، در یک تماس پرتنش در ۱۰ دسامبر با آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا، درخواست ناموفقی را مطرح کرد مبنی بر این که مذاکرات متوقف شود. همچنین طبق اعلام وزارت امور خارجه آمریکا، یائیر لاپید وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی در اوایل این ماه از بلینکن در واشنگتن خواست که رفع تحریم‌ها--خواسته اصلی تهران--از روی میز برداشته شود.

بر اساس این گزارش، به گفته مقامات سه وزارتخانه این رژیم، نگرانی ویژه برای اسرائیل این است که توافقی موقت برای خرید زمان به منظور یک توافق دائمی قابل دستیابی است؛ چنین توافق موقتی می‌تواند تهران را ملزم کند که در ازای رفع بخشی از تحریم‌ها، فرآوری اورانیوم خود را محدود کند. به گفته وزارت امور خارجه این رژیم، لاپید در گفت‌وگو با بلینکن مدعی شد «پولی که ایرانی‌ها دریافت می‌کنند به شکل تروریسم و ​​موشک به درب ما خواهد رسید».

در ادامه این گزارش آمده است: در حالی که مقام‌های اسرائیلی هنوز موفق به تحت تاثیر قرار دادن دولت آمریکا نشده‌اند، می‌گویند که معتقدند نگرانی‌های آن‌ها در واشنگتن بهتر از خواسته‌های نتانیاهو در دوران دولت اوباما شنیده می‌شود.

به ادعای واشنگتن پست و در ادامه فضاسازی‌ها در خصوص جو مذاکرات وین، افزایش ناامیدی ایالات متحده و اروپا از موضع سازش‌ناپذیر ایران در مذاکرات برخی از صهیونیست‌ها را امیدوار کرده که از احیای توافق هسته‌ای همچنان اجتناب شود.

طبق این گزارش، یک مقام ارشد رژیم صهیونیستی که با این مذاکرات آشناست، مدعی شد: دیدگاه‌های ما نزدیک‌تر از همیشه با این دولت است، تا حدی به این دلیل که ایرانی‌ها به ما ثابت می‌کنند که حق با ماست.

به نوشته واشنگتن پست، یک مقام ارشد نظامی این رژیم در خصوص دیدار گانتز با لوید آستین وزیر دفاع آمریکا گفت مقامات آمریکایی در دیدارهای اخیر بر لزوم همکاری نظامی مشترک بیشتر با اسرائیل با محوریت رفتار ایران در منطقه و همکاری اطلاعاتی بیشتر در خصوص دارایی‌های هسته‌ای ایران توافق کردند.

در بخش دیگری از گزارش واشنگتن پست در اشاره به تهدیدهای توخالی اخیر این رژیم علیه ایران، گفته شده که منتقدان توانایی اسرائیل برای حملات دوربرد مورد نیاز به منظور فلج کردن تأسیسات هسته‌ای ایران را که در سراسر این کشور و اغلب در اعماق زمین گسترده شده‌اند، زیر سوال برده و تحلیلگران نظامی همچنین می‌گویند که از آمادگی اسرائیل برای چنین حمله‌ای به دلیل اختلاف‌نظرهای سیاسی بر سر بودجه کاسته شده است.

بر اساس گزارشی در رسانه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت»، ایالات متحده همچنین از سرعت بخشیدن به تحویل تانکرهای سوخت‌گیری هوایی که اخیراً از سوی اسرائیل سفارش داده‌ شده و عملیات را تسهیل می‌کند، خودداری کرده که باعث شده برخی از منتقدان کاخ سفید را به تلاش برای بستن دست‌های تل‌آویو متهم کنند.

مقام‌های رژیم صهیونیستی از قبل از شروع دور اخیر مذاکرات وین در دولت جدید ایران، تمامی تلاش خود را برای مانع‌تراشی در مسیر مذاکرات به کار گرفته‌اند و به فضاسازی علیه برنامه هسته‌ای ایران پرداخته‌اند. رژیم صهیونیستی و واشنگتن همچنین در ماه‌های گذشته همکاری علیه ایران را در دستور کار قرار داده‌اند. به عنوان مثال خبرگزاری رویترز چند ماه پیش گزارش داد کابینه جدید اسرائیل قصد دارد برای رایزنی درباره روش‌های اجرای بهتر «برنامه جامع اقدام مشترک» و تحریم‌هایی که بایستی علیه ایران حفظ شوند گروهی از متخصصان مسائل تحریمی را روانه واشنگتن کند.

این رسانه غربی تصریح کرد این راهبرد تفاوت زیادی با سیاست بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی دارد که قصد نداشت با دولت جو بایدن درباره بازگشت مجدد آمریکا به برجام وارد تعامل شود.

علاوه بر این، وبگاه «آکسیوس» هم سوم تیرماه به نقل از مقام‌های رژیم صهیونیستی گزارش داده بود تل‌آویو قصد دارد از طریق دیپلماسی بر رویکرد دولت آمریکا در قبال برنامه هسته‌ای ایران اعمال نفوذ کند. آکسیوس نوشته با آنکه نفتالی بنت و کابینه او نیز همانند نتانیاهو با توافق هسته‌ای ایران مخالفند اما تعامل با ایالات متحده در خصوص این موضوع را در دستور کار قرار داده‌اند.

بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی در زمانی که در قدرت بود تلاش‌های زیادی برای بر هم زدن برجام انجام داد و از جمله دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا را به خروج از آن ترغیب کرد. او بارها تأکید کرد که ترامپ با تشویق وی از برجام خارج شده و سیاست «فشار حداکثری» علیه ایران را در پیش گرفته است. ترامپ و نتانیاهو امیدوار بودند فشار حداکثری بتواند ایران را به حضور در پای میز مذاکره برای گفت‌وگو بر سر توافقی جدید به جای برجام مجاب کند. این سیاست اما به شکست منجر شد.

در روزهای گذشته شمار زیادی از مقام‌های سابق رژیم صهیونیستی به اشتباه بودن تصمیم نتانیاهو در تشویق دونالد ترامپ به خروج از برجام و سایر سیاست‌های او علیه ایران اعتراف کرده‌اند.

روزنامه نیویورک تایمز در مقاله‌ای به قلم «توماس فریدمن» نوشت که «موشه یعلون» وزیر جنگ اسرائیل که در زمان امضای برجام به شدت با این توافق مخالف بود، اخیرا در کنفرانسی گفته که تصمیم ترامپ برای خروج از این توافق «اشتباه بزرگی» بود که با تشویق نتانیاهو صورت گرفت.

موشه یعلون در این کنفرانس گفته بود که خروج از برجام «بدترین تصمیم در ده سال گذشته» در ارتباط با ایران بوده است. پس از او «گادی ایسنکات» از فرماندهان ارشد صهیونیستی نیز که از حامیان خروج از برجام بود در سخنانی گفت که اقدام ترامپ به ضرر اسرائیل تمام شد چرا که ایران توانست پس از آن به سرعت برنامه هسته‌ای خود را توسعه دهد./ فارس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


(تصاویر) هشت حقیقت جالب در مورد اژد‌های کومودو