نگهبانانی که جان حیات وحش را می‌گیرند


نگهبانانی که جان حیات وحش را می‌گیرند

تهران حوالی تِلو، جایی که سگ‌های رها شده در آن گذران عمر می‌کنند و کسی مسئولیت آن‌ها را قبول نمی‌کند و رهاسازی آن‌ها در طبیعت مشکلات عدیده‌ای دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، مشاهدات میدانی خبرنگار ما نشان داده که بیش از ۵۰۰ قلاده سگ در حوالی روستای تلو با وجود پلاک کوبی شده رهاسازی شده اند و دوستداران این سگ‌ها با حجم زیادی از لاشه مرغ و غذا به میزبانی آنان می‌پردازند و این در صورتی است که اهالی روستا بسیار گلایه‌مند بوده و می‌گفتند هفته‌ای سه تا چهار گاز گرفتگی در این محدوده توسط سگ‌ها داریم.
در مسیر بازگشت به یکی از دوستداران سگ‌ها قبل از تقسیم غذا برخورد کردیم. این خانم می‌گفت: من وظیفه انسانی خودم می‌دانم که به تغذیه سگ‌ها اقدام کنم لذا هیچ گاه به آسیب پذیر بودن آن‌ها در حیات وحش فکر نکرده بودم.

در ادامه مسیر سری به پارک ملی سرخه حصار جایی که گونه‌های زیستی استان تهران در آن جا زندگی می‌کنند زدیم. به گفته رئیس اداره حیات وحش محیط زیست استان تهران وجود سگ‌ها در نزدیکی زیستگاه حیات وحش بسیار خطرناک بوده به عنوان مثال سرگین سگ‌ها در نزدیکی زیست گاه و جایی که حیات وحش علوفه می‌خورند باعث ایجاد کیست هیتاتیک در بدن حیات وحش و باعث مرگ آنان می‌شود.
علاوه بر آن زمانی که سگ‌ها غذا پیدا نکنند با نزدیک شدن به حیات وحش آنان را مانند یک طعمه می‌درند و از بین می‌برند لذا مسئولان امر باید به جمع آوری سگ‌های ولگرد در سطح شهر و مناطق حفاظت شده اقدام کنند چرا که ادامه چنین موضوعی باعث می‌شود که بهترین ژن‌های زیستی کشورمان نابود شود.
حسن فراهانی رئیس پارک ملی خجیر و سرخه حصار گفت: در چند وقت اخیر ۵ تا ۶ کَل و بُز و بره‌های آن‌ها طعمه سگ‌های ولگرد شدند لذا ما از شهروندان برای غذا ندادن به سگ‌های ولگرد درخواست می‌کنیم تا از چرخه توالی نسل آنان جلوگیری کنند و از مسئولان نیز می‌خواهیم تا به جمع آوری این سگ‌ها اقدام کنند.
اگر به همین صورت سگ‌های ولگرد در مناطق حفاظت شده و پارک‌های ملی تردد داشته باشند خسارت‌های جبران ناپذیری خواهد داشت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود 40 گیف گل زیبا و دیدنی