تمساح روس در برابر آپاچی آمریکایی؛ مقایسه دو بالگرد توانمند جهان(+عکس)


بالگردهای تهاجمی (http://www.gunsmonitor.com/17916/%d9%82%d8%af%d8%b1%d8%aa%d9%85%d9%86%d8%af%d8%aa%d8%b1%db%8c%d9%86-%d8%a8%d8%a7%d9%84%da%af%d8%b1%d8%af%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%aa%d9%87%d8%a7%d8%ac%d9%85%db%8c-%d8%ac%d9%87%d8%a7%d9%86/) توانمند و خطرناک بسیاری در جهان وجود دارند. اما بی تردید بوئینگ ای‌اچ-643 آپاچی و کاموف کا-52 تمساح دو نمونه از...

موبنا؛ محمدمهدی حیدرپور بالگردهای تهاجمی توانمند و خطرناک بسیاری در جهان وجود دارند. اما بی تردید بوئینگ ای‌اچ-643 آپاچی و کاموف کا-52 تمساح دو نمونه از شناخته شده‌ترین و مرگبارترین بالگردهای تهاجمی جهان هستند که اولی در خدمت نیروی هوایی آمریکا و دومی در نیروی هوایی روسیه خدمت می کند.

مقایسه بین این دو بالگرد توانمند و این که کدام یک نسبت به دیگری برتری دارد می تواند جالب توجه باشد. پس در ادامه با ما همراه باشید.

بالگرد ایاچ-64 آپاچی

تمساح روس در برابر آپاچی آمریکایی؛ مقایسه دو بالگرد توانمند جهان(+عکس)

بوئینگ ای‌اچ-64 آپاچی یک بالگرد تهاجمی دو توربوشفت است که در سال 1986 خدمت در نیروی هوایی آمریکا را آغاز کرد. بوئینگ، مک دانل داگلاس و هیوز هلیکاپترز شرکت های سهیم در ساخت این بالگرد بودند.

بالگرد آپاچی نخستین پرواز خود را در سال 1975 انجام داد و در سال 2021 نیز همچنان به پرواز خود ادامه می دهد و بیش از 2400 فروند از آن از خط تولید خارج شده اند. تعداد خدمه بالگرد آپاچی دو نفر است که هر دو می توانند به طور مستقل هدایت بالگرد یا استفاده از سلاح ها را بر عهده بگیرند.

دو پیشرانه توربوشفت جنرال الکتریک تی700 در بالگرد آپاچی بکار گرفته شده اند، اگرچه به دلیل تنوع نسخه های موجود، کشورهای دیگر از پیشرانه های متفاوتی مانند نمونه های تولید شده توسط شرکت انگلیسی رولز رویس نیز استفاده می کنند.

تمساح روس در برابر آپاچی آمریکایی؛ مقایسه دو بالگرد توانمند جهان(+عکس)

با استفاده از سامانه نمایشگر نصب شده روی کلاه، خبانان این بالگرد می توانند اطلاعات مختلف را در مقابل چشمان خود مشاهده کنند. همچنین، سامانه ای در بالگرد آپاچی وجود دارد که مسلسل خودکار آن را به کلاه خلبان متصل کرده تا بر اساس حرکت سر وی شلیک تنظیم شود. سامانه های کنترل شلیک و هدف گیری از جمله پیشرفته‌ترین نمونه ها مورد استفاده در بالگرد آپاچی هستند.

از جمله سامانه ها و حسگرهای مورد استفاده در بالگرد آپاچی می توان به سامانه تشخیص هدف، سامانه دید در شب برای خلبان، اقدامات متقابل فروسرخ و نمایشگر نصب شده روی کلاه خلبان اشاره کرد. به عنوان نمونه، برخی مدل های بالگرد آپاچی می توانند تا 256 هدف را از فاصله 31 مایلی (50 کیلومتری) ردیابی کنند.

از نظر تسلیحات نیز بالگرد آپاچی گزینه ای توانمند محسوب می شود. این هواگرد توانایی انجام حملات نزدیک را دارد و بر همین اساس به یک مسلسل 30 میلیمتری ام230ئی1 مجهز شده است. آرایش استاندارد موشک های بالگرد آپاچی شامل موشک های ضد تانک ای‌جی‌ام-114 و راکت های 70 میلیمتری غیرهدایت شونده چند منظوره هایدرا 70 می شوند.

تمساح روس در برابر آپاچی آمریکایی؛ مقایسه دو بالگرد توانمند جهان(+عکس)

یک گردان شامل 18 بالگرد آپاچی می توانند تا 288 موشک هل‌فایر را حمل کنند، از این رو توانایی انهدام 288 تانک را دارند. گزینه های دیگر مانند موشک استینگر، موشک هوا به هوای ایم-9 سایدوایندر و موشک های ضد تشعشع ای‌جی‌ام-122 از دیگر گزینه هایی هستند که بالگرد آپاچی می تواند به آنها مجهز شود.

در سال های اخیر، بالگرد آپاچی به موشک های ضد زره ام‌بی‌دی‌ای بریم‌استون و موشک های اسپایک ان‌ال‌اواس مجهز شده است.

شایان ذکر است که آزمایشات موفقیت آمیزی در مورد استفاده از یک سلاح لیزری روی این بالگرد نیز انجام شده است.

بالگرد کا-52 تمساح

تمساح روس در برابر آپاچی آمریکایی؛ مقایسه دو بالگرد توانمند جهان(+عکس)

کاموف کا-52 تمساح نسخه ای از بالگرد تهاجمی تک خدمه کا-50 کوسه سیاه است. از آنجایی که کاموف قصد داشت تا نسخه ای با دو خدمه که به طور خاص برای انجام عملیات شناسایی، پشتیبانی و هماهنگی حمله گروهی و نقش های دیگر طراحی شده است را معرفی کند، نام جدید کا-52 انتخاب شد.

بالگرد کا-52 از یک پیشرانه وی‌کی-2500 نیرو می گیرد. تولید این بالگرد از اواسط سال 1996 آغاز شد و نخستین پرواز خود را در سال 1997 انجام داد. این بالگرد سرانجام در سال 2011 خدمت در نیروی هوایی روسیه را آغاز کرد. تخمین زده می شود که در حال حاضر 155 فروند از این بالگرد در خدمت ارتش روسیه باشند.

با توجه به استفاده از دو روتور اصلی کواکسیال ضد چرخش، بالگرد کا-52 پرنده ای سریع و انعطاف‌پذیر در هواست. زره این بالگرد به اندازه ای قویست تا از آن در برابر پرتابه های 23 میلیمتری محافظت کند. این بالگرد دارای شش نقطه اتصال روی بال های خود است که فضای بسیاری را برای اتصال موشک های پیشرفته فراهم می کند.

تمساح روس در برابر آپاچی آمریکایی؛ مقایسه دو بالگرد توانمند جهان(+عکس)

بالگرد کا-52 می تواند تسلیحاتی سنگین‌تر و مرگبارتر نسبت به یک بالگرد تهاجمی عادی را حمل کند. به عنوان نمونه، با استفاده از موشک کروز کی‌اچ-31 می توان کشتی ها را از فاصله 800 مایلی (1287 کیلومتر) هدف قرار داد.

بالگرد کا-52 به یک توپ 30 میلیمتری مجهز شده و می تواند 12 موشک ضد تانک ویخر را حمل کند که توانایی نفوذ در زره 950 میلیمتری و 1000 میلیمتری از فاصله 20 مایلی (32 کیلومتر) را دارد. از گزینه های دیگر می توان به راکت های غیرهدایت شونده و موشک های هوا به هوای ایگلا-وی اشاره کرد.

تمساح روس در برابر آپاچی آمریکایی؛ مقایسه دو بالگرد توانمند جهان(+عکس)

کدام یک مرگبارتر است؟

هر دو هواگرد گزینه هایی قدرتمند و عالی هستند که انقلابی در بخش نظامی ایجاد کرده اند. با ویژگی های جدید و فناوری مدرن که به آنها مجهز شده اند، آپاچی و کا-52 استاندارد جدیدی را برای کارایی و قابلیت اطمینان بالگردهای تهاجمی ایجاد کرده اند. ای‌اچ-64 آپاچی یک بالگرد تهاجمی شناخته شده در ارتش آمریکاست و کا-52 بالگردی نمادین برای روس ها پس از جنگ سرد است.

اگرچه کا-52 تمساح با توجه به ویژگی ها و تسلیحات خود بالگردی بسیار چشمگیر است، اما بالگرد آپاچی با اختلافی اندک در جایگاه بالاتری قرار می گیرد. کا-52 به سامانه های پیشرفته ای مجهز است که به طور معمول امکان عمل به عنوان یک مرکز فرماندهی هوایی برای یک گروه از بالگردها را فراهم می کند، از این رو اهداف را شناسایی کرده و عملیات حمله را هماهنگ می کند.

اما نسخه بروزرسانی شده ای‌اچ-64 آپاچی یعنی ای‌اچ-64ئی در حال حاضر بهترین گزینه در بازی است و توانایی های خود را در میدان نبرد اثبات کرده است.

منبع: مجله تصویری سلاح

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی شب قدر ؛ نقاشی های کودکانه ساده مخصوص شب های قدر