تعطیلات و آداب و رسوم کریسمس در کشورهای مختلف دنیا


در این مطلب ، تعطیلات و آداب و رسوم کریسمس در کشورهای مختلف دنیا که یکی از جذاب ترین و زیبا ترین روزهای تقویم مسیحیان است را مورد بررسی قرار می دهیم . این که سال میلادی از چه روزی شروع می شود و مردم در کشورهای مختلف چه روزی و چند روز جشن می […]

در این مطلب ، تعطیلات و آداب و رسوم کریسمس در کشورهای مختلف دنیا که یکی از جذاب ترین و زیبا ترین روزهای تقویم مسیحیان است را مورد بررسی قرار می دهیم . این که سال میلادی از چه روزی شروع می شود و مردم در کشورهای مختلف چه روزی و چند روز جشن می گیرند . کدام کشورها در تابستان جشن می گیرند و یا اینکه در ترکیه هم تعطیلات کریسمس هست را در این مطلب می خوانیم . پس با ما همراه باشید .

کریسمس چه روزی است ؟

کریسمس درواقع روز تولد حضرت عیسی مسیح است. هر چند که در مورد تاریخ تولد حضرت عیسی مسیح اطلاعات کمی وجود دارد، اما مسیحیان کاتولیک روز ۲۵ دسامبر را به عنوان تولد حضرت مسیح جشن می‌گیرند. مسیحیان ارتدکس نیز روز ۷ ژانویه را به عنوان این روز جشن می‌گیرند.
روز کریسمس در بسیاری از کشورها تعطیل است. این روز در کشورهایی مثل استرالیا، کانادا، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا تعطیل است. در این روز همه ادارات دولتی، مؤسسات آموزشی، دفاتر پستی و بسیاری از مشاغل دیگر تعطیل هستند. در برخی از کشورها همانند هلند نیز چیزی به عنوان تعطیلی برای کارمندان وجود ندارد و مردم معمولاً این روز را بعد از ساعات کاری خود جشن می‌گیرند.

تعطیلات رسمی سال نو میلادی در استرالیا

در استرالیا روز کریسمس در ۲۵ دسامبر است. در این روز حتی افرادی که مسیحی نیستند، جشن می‌گیرند و در مراسم جذاب کریسمس شرکت می‌کنند. جالب است بدانید که در استرالیا برخلاف سایر کشورها، جشن کریسمس در وسط تابستان برگزار می‌شود. در واقع این موضوع به دلیل قرار گرفتن استرالیا در نیمکره جنوبی زمین اتفاق می‌افتد. از همین رو زمانی که همه جا زمستان است، استرالیا در تابستان به سر می‌برد. در استرالیا روزهای ۲۵ و ۲۶ دسامبر تعطیل رسمی هستند و از همین رو مردم به پارک‌ها و مراکز تفریحی می‌روند و این روز را در کنار اعضای خانواده و دوستان جشن می‌گیرند.

محبوب ترین رویداد فصل کریسمس کارولز نام داردبه این صورت که مردم شبها در خیابان جمع می شوند شمع روشن می کنند و آوازمی خوانند استرالیایی ها تاج های گل را بر روی درهای جلوی خود آویزان می کنند و گاهی اوقات در شب کریسمس آواز می خوانند. مردم همچنین خانه ها و باغ های خود را با درخت های کریسمس و چراغ های کریسمس تزئین می کنند.خانواده های استرالیایی دوست دارند مراسم کریسمس را در خارج از خانه انجام دهند. آنها عاشق شنا ، گشت و گذار ، و دوچرخه سواری هستند. آنها دوست دارند وعده های غذایی را نیز در خارج از منزل بر روی باربیکیو سرو کنند. سواحل و پلاژهای استرالیا از جمله مکانهایی هستند که مردم معمولا برای گذران تعطیلات کریسمس و سال نوی میلادی انتخاب می کنند.

خانواده ها خانه های خود را با سرخس ، برگ نخل سبز به همراه گلهای رنگارنگ که در تابستان شکوفا می شوند به نام گل کریسمس تزئین می کنند. بعضی از خانواده ها در فضای باز یک درخت کریسمس برپا می کنند.جشن های کریسمس از اواخر ماه نوامبر آغاز می شود ، هنگامی که مدارس و گروه های کلیسا نمایش های تولد را به نمایش می گذارند.

تعطیلات و آداب و رسوم کریسمس در کشورهای مختلف دنیا

تعطیلات رسمی سال نو در کانادا

کریسمس در کانادا همانند تعطیلات کریسمس در کشورهای مختلف در ۲۵ دسامبر جشن گرفته می‌شود. در این روز همه مدارس و اکثر مشاغل تعطیل هستند. این روز در سال ۲۰۲۱ در روز شنبه است و از همین رو برخی از کارمندانی که در اداره‌های خاص و اورژانسی فعالیت دارند، سر کار می‌روند.در این روز حتی بسیاری از سازمان‌ها و بسیاری از لوازم حمل و نقل عمومی تعطیل هستند و خدمات محدودی ارائه می‌دهند. مردم کانادا در این روز به هم هدیه می‌دهند و در مراسم ویژه کلیسا شرکت می‌کنند. مسیحیان ارتودکس در کانادا تولد حضرت مسیح را در ۷ ژانویه جشن می‌گیرند.

کبک ایالتی فرانسوی در کاناداست که مردم آن انگلیسی هم می‌توانند صحبت کنند. کبک سیتی مرکز ایالت کبک یکی از قدیمی‌ترین شهرها در آمریکای شمالی است. شهر کبک معروف به Vieux-Quebec یا Old Quebec از دو بخش قدیمی و جدید تشکیل شده است. یکی از قدیمی‌ترین خیابان‌های تجاری آمریکا با نام Rue de petit Champlain در بخش قدیمی این شهر قرار دارد. کبک آنقدر زیباست که حتی نمی‌توان از کریسمس‌های زیبای آن گذشت. اسکیت و سرسره بازی روی یخ، فضای سرسبز و بارش برف زیبا، کریسمس کبک را رویایی می‌کنند. در کبک سیتی هر کجا که بروید در شادی کریسمس محاصره می‌شوید.

تعطیلات و آداب و رسوم کریسمس در کشورهای مختلف دنیا

تعطیلات کریسمس در آلمان

در آلمان معمولاً مردم کریسمس را از روز ۲۴ تا ۲۶ دسامبر جشن می‌گیرند. اما تنها روز ۲۵ دسامبر به عنوان شب کریسمس تعطیل است. در این روزها اکثر مشاغل و کسب و کارها تعطیل هستند. معمولاً سیستم حمل و نقل عمومی، مکان‌های گردشگری و برخی فروشگاه‌ها در این ایام باز هستند و به مردم و گردشگران خدمات رسانی می‌کنند. مردم آلمان معمولاً روز کریسمس را با خانواده و دوستان خود سپری می‌کنند و آن را به بهترین شکل ممکن با به جا آوردن آداب و رسوم کریسمس جشن می‌گیرند.از اواخر نوامبر یا اوایل دسامبر، شور و هیجان در آلمان برپا می‌شود. در بسیاری از شهرهای کوچک و بزرگ آلمان، بازارهای کریسمس با شور و شوق خاصی برگزار می‌شوند.

در شهرها، هر میدانی درخت کریسمس بزرگ و زیبایی مخصوص خود دارد که به زیبایی تمام تزیین می‌شوند. درخت‌ها با انواع آویزهای تزیینی و چراغ‌های رنگارنگ به زیبایی در شب می‌درخشند. جشن‌های عمومی در میادین شهرها برگزار می‌شود.فضای شاد و پرهیجان آلمان در ماه دسامبر، وصف‌ناشدنی است. غرفه‌های بازارهای کریسمس، انواع شیرینی‌ها و غذاهای محلی را برای فروش عرضه می‌کنند. شیرینی‌های لذیذی از جمله اشتولن، بیسکوییت‌های زنجبیلی و… انواع تزیینات لازم برای خانه و درخت‌های کریسمس و هدایای کوچک و اسباب‌بازی هم در این غرفه‌ها پیدا می‌شود.

مشهورترین بازار کریسمس آلمانی در شهر نورنبرگ برگزار می‌شود. در غرفه‌های متعدد این بازار، علاوه بر شیرینی‌ها و هدایای زیبا، گوی‌های رنگی و شیشه‌ای زیبا با طرح‌های مختلف به فروش می‌رسد.در روز ششم دسامبر، خانواده‌ها روز جشن سنت نیکولاس را جشن می‌گیرند. در این روز سنت نیکولاس با لباس و کلاه قرمز و ریش‌های بلند و سفید به بچه‌های هدیه‌های کوچک می‌دهد. بچه‌ها همراه با سایر اعضای خانواده، سرودهای مخصوص کریسمس می‌خوانند.بچه‌ها معمولا جوراب، کفش یا بشقابشان را بیرون می‌گذارند. سنت نیکولاس حتی اگر فرصت کافی برای سر زدن به همه‌ی خانه‌ها نداشته باشد، هدایا و شکلات بچه‌ها را در جوراب و بشقاب بچه‌ها می‌گذارد.

بسیاری از آلمانی‌ها معمولا در خانه‌هایشان از یک هرم چوبی مخصوص کریسمس برای تزیین استفاده می‌کنند. این هرم در واقع یک چرخ‌و‌فلک کوچک است که فرشته‌ها و صحنه‌ی ولادت حضرت مسیح در آن به نمایش در می‌آید. چرخ و فلک با کمک حرارت ایجاد شده از شمع‌های روشن روی آن حرکت می‌کند.سنت استفاده از هرم کریسمس، از شرق آلمان نشات می‌گیرد و قدمت آن به دوران قرون وسطی بر می‌گردد. این سنت حتی از تزیین درخت کریسمس هم قدیمی‌تر است.

در روزهای جشن کریسمس، بازآفرینی صحنه‌ی ولادت حضرت عیسی (ع) چه به صورت ماکت و چه به صورت نمایش، جزئی از تزیینات و سنت‌های کریسمس است که در خانه‌ها و البته در کلیساها انجام می‌شود. حتی بخشی از بازارهای کریسمس هم به این کار اختصاص پیدا می‌کند.

تعطیلات و آداب و رسوم کریسمس در کشورهای مختلف دنیا

تعطیلات کریسمس در انگلیس

در کشور انگلیس تعطیلات کریسمس از روز ۲۵ دسامبر آغاز می‌شود. در این روز همانند تعطیلات کریسمس در کشورهای مختلف دنیا همه مشاغل و کسب و کارها تعطیل هستند. مردم با دور هم جمع شدن و خوردن غذاهای خاص شب کریسمس را جشن می‌گیرند.در انگلستان روز کریسمس و روز باکسینگ (Boxing) با شور و هیجان خاصی برگزار می‌شود. مراسم مذهبی کلیساها، خواندن سرودهای کریسمس و بیرون رفتن و شرکت کردن در جشن‌های عمومی، از بخش‌های جدانشدنی کریسمس در انگلستان هستند.

شب کریسمس، شبی پرهیجان برای کودکان است. زمانی است که بابانوئل به خانه‌ی آن‌ها سر می‌زند. بچه‌ها جوراب‌های خود را از جایی آویزان می‌کنند و به خواب می‌روند. سانتا به همراه الف‌هایی که همراهی‌اش‌ می‌کنند و ۹ گوزنش با سورتمه از آسمان می‌آید. صبح روز بعد بچه‌ها به سراغ جوراب‌ها می‌روند و هدایای خود را بر می‌دارند.

یکی از مراسم‌های ویژه‌ی کریسمس در انگلستان، سخنرانی ملکه است که هر سال روز کریسمس از رسانه‌ها پخش می‌شود.روز باکسینگ، روزی است که افراد به دوستان، کارمندان و خدمتگزاران خود هدیه می‌دهند. این سنت از قرون وسطی نشات گرفته است. از زمانی که کشیش‌ها وظیفه داشتند صندوق صدقات کلیسا را خالی کنند و بین نیازمندان تقسیم کنند.این روز در بریتانیا تعطیل عمومی است، اما برخی از فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌ها باز هستند؛ ولی بیشتر ادارت و بانک‌ها تعطیل هستند.

این دوره‌ی دوازده روزه از ۲۶ دسامبر تا ۶ ژانویه ادامه دارد. بسیاری از این افراد از این فرصت برای شرکت در جمع‌های خانوادگی و گذراندن اوقات با خانواده استفاده می‌کنند. زمانی که تمام اعضای خانواده دور هم جمع می‌شوند و با شمعی روشن پشت پنجره، به مهمانان خوشامد می‌گویند.

تعطیلات و آداب و رسوم کریسمس در کشورهای مختلف دنیا

تعطیلات کریسمس در آمریکا

اطلاعات عمومی کشورهای مختلف می‌تواند به ما کمک کند تا برای سفر به سایر کشورها زمان مناسب‌تری را انتخاب کنید و یا با مورد شیوه زندگی و تعطیلات رسمی کشورها آشنا شوید. کریسمس در نقاط مختلف دنیا در روزهای مشابهی برگزار می‌شود. تعطیلات کریسمس در امریکا برای مدارس به مدت ۲ هفته است و معمولاً بخش‌های اداری دانشگاه‌ها نیز برای ۱۰ روز تعطیل هستند.اکثر دانشگاه‌ها برای سال نو به مدت ۴۰ روز تعطیل هستند. تعطیلات رسمی سال نو در آمریکا همانند جشن کریسمس در نقاط مختلف دنیا در روز ۲۵ دسامبر یعنی میلاد حضرت مسیح برگزار می‌شود.

در تقویم رسمی این کشور تنها روزهای ۲۵ دسامبر، ۱ ژانویه و ۲ ژانویه تعطیل هستند. مردم آمریکا در این روز خانه‌های خود را با درخت کریسمس و اکسسوری‌های خاص کریسمسی تزئین می‌کنند و سراسر شهرها با چراغ‌هایی رنگی و زیبا مزین می‌شود. هدیه دادن و دور هم جمع شدن و خوردن شیرینی آدمک زنجبیلی از رسوم کریسمس در آمریکا محسوب می‌شود.بیشتر آمریکایی‌ها در کریسمس به هم هدیه می‌دهند و به بازدید اقوام و دوستان می‌روند. بیشتر خانه‌ها با تزیینات و المان‌های مخصوص کریسمس، تزیین می‌شوند. اکثر خانواده‌ها درخت کریسمس دارند و آن را با ریسه و چراغ‌های رنگی، زرورق، حباب‌های تزیینی و انواع شکلات و آبنبات تزیین می‌کنند.

اولین کارت تبریک کریسمس در سال ۱۸۴۳ در لندن به وجود آمد و از سال ۱۸۷۵، اهدای کارت تبریک در آمریکا رواج پیدا کرد.در کلرادو، یک ستاره‌ی بزرگ روی کوه نصب می‌شود. این ستاره به قدری بزرگ است که از کیلومترها دورتر هم قابل مشاهده است. در فیلادلفیا یک رژه‌ی نمایشی برپا می‌شود که در آن خوانندگان، نوازندگان و گروه‌های مختلف با لباس‌های زیبا و متفاوت، شرکت می‌کنند.

در آمریکا، دو خانه برای سانتا کلاوس وجود دارد یکی در Torrington جایی که سانتا و همراهانشان هدایا را آماده می‌کنند. دیگری در Wilmington نیویورک که دهکده‌ای متعلق به سانتا و گوزن‌هایش در آن وجود دارد.در آریزونا یکی از سنت‌های مکزیکی به نام Las Posadas برگزار می‌شود. طبق این سنت، عده‌ای در نقش حضرت مریم (س) بازی می‌کنند که به همراه نوزادش به دنبال جایی برای ماندن می‌گردد. در بخش‌هایی از نیومکزیکو، افراد شمع‌هایی را در بام خانه‌ها یا خیابان‌ها روشن می‌کنند تا راه حضرت مریم (س) و نوزادش را روشن کند.

تعطیلات و آداب و رسوم کریسمس در کشورهای مختلف دنیا

تعطیلات کریسمس در اسپانیا

هر چند که مراسم کریسمس در کشورهای مختلف جهان به طور متفاوتی برگزار می‌شود، اما روز کریسمس معمولاً در بیشتر کشورها در ۲۵ دسامبر یعنی تولد حضرت مسیح برگزار می‌شود. در اسپانیا نیز ۲۵ دسامبر یک روز تعطیل است. مردم اسپانیا کریسمس را از ۲۵ دسامبر تا ۶ ژانویه جشن می‌گیرند.روز ۲۴ دسامبر، روز جشن کریسمس است که در اسپانیا، Nochebuena نامیده می‌شود. خانواده‌ها در این روز دور یک میز و جمع می‌شوند. جشن می‌گیرند و غذاها و شیرینی‌های لذیذ سنتی می‌خورند. البته منظور از اعضای خانواده، تعداد زیادی از اعضای فامیل است که همه یک جا برای جشن گرفتن روز کریسمس جمع می‌شوند.

بسیاری از خانواده‌ها در نیمه‌شب ۲۴ دسامبر در مراسم Misa del Gallo یا همان آیین عشای ربانی شرکت می‌کنند. در این مراسم، سرودهای کریسمس با آلات موسیقی سنتی و خاصی از جمله zambomba، carraca، دایره زنگی و البته گیتار، خوانده می‌شوند.
یکی از سنت‌های جدیدی که در چند دهه‌ی اخیر در اسپانیا با الهام از سایر کشورهای دنیا رواج پیدا کرده، سانتا کلاوس یا بابانوئل است. بابانوئل در روز جشن کریسمس به بچه‌ها هدیه می‌دهد و روز بعد بچه‌ها در پارک‌ها و میدان‌های شلوغ و پرهیاهوی شهرها، اسباب‌بازی‌های جدید خود را که از بابانوئل گرفته‌اند، به هم نشان می‌دهند.

در بخش‌های مختلف اسپانیا، شخصیت‌های دیگری شبیه به بابانوئل وجود دارند؛ از جمله Olentzero که از کوه‌های باسک می‌آید و برای بچه‌های خوب، هدیه می‌آورد و بچه‌های بد را تنبیه می‌کند. یا شخصیتی به نام Tió de Nadal در کاتالونیا و آراگون. این شخصیت‌ها بیشتر محلی هستند و از منطقه‌ای به منطقه‌ی دیگر متفاوت اند. برخلاف بابانوئل که اخیرا در تمام اسپانیا، شناخته شده است.در حالی که جشن کریسمس یک جشن خانوادگی است، اسپانیایی‌ها شب سال نو را معمولا با دوستان خود می‌گذرانند. در این شب افراد در میدان‌های شهر و زیر ساعت‌های بزرگ و قدیمی جمع می‌شوند و جشن می‌گیرند و منتظر سال جدید می‌مانند.

در روز پنجم ژانویه، اسپانیایی‌ها به قنادی‌ها سر می‌زنند تا Roscón de Reyes سفارش دهند. کیکی مخصوص و شبیه به حلقه که معمولا برای وعده‌ی صبحانه‌ی روز ششم ژانویه تهیه می‌شود.در اسپانیا هم مثل سایر نقاط دنیا، در روزهای جشن کریسمس و سال نو، جشن و شادی در گوشه و کنار شهر برپا می‌شود. فروشگاه‌ها برای این روزها برنامه‌های ویژه‌ای دارند از تزیینات زیبا گرفته تا تخفیف‌های عالی. در خانه‌ها، بوتیک‌ها و خیابان‌ها، درختان کریسمس به زیبایی می‌درخشند. بچه‌ها از شور و هیجانی که در بازارچه‌ها و خیابان‌ها جریان دارد، لذت می‌برند. بزرگترها برای تزیین خانه، هدایای بچه‌ها و تهیه‌ی غذای کریسمس، تدارک می‌بینند.

علاوه بر سنت‌های مرسوم کریسمس در همه جای دنیا، اسپانیا سنت‌های خاص دیگری هم دارد. یکی از این مراسم سنتی، Hogueras نام دارد که مراسمی شبیه به چهارشنبه‌سوری است که در کوتاه‌ترین روز سال و در آغاز زمستان، برگزار می‌شود. در این مراسم، افراد دور آتش جمع می‌شوند، شیرینی و غذا می‌خورند و به نشانه‌ی دوری از بیماری‌ها از روی آتش می‌پرند. این مراسم، بیشتر در گرانادا و خائن (Jaen) برگزار می‌شود.بازارچه‌های کریسمس هم بخش دیگری از سنت‌های کریسمس در اسپانیا هستند. مثل سایر شهرهای دنیا در شهرهای اسپانیا هم بازارچه‌هایی در این روزها برپا می‌شود که غرفه‌های آن به فروش مواد غذایی، شیرینی و شکلات و آبنبات، هدایای کریسمس و تزیینات مختلف اختصاص دارند.

تعطیلات و آداب و رسوم کریسمس در کشورهای مختلف دنیا

تعطیلات رسمی سال نو میلادی در فرانسه

تعطیلات سال نو در فرانسه از روز ۲۵ دسامبر آغاز می‌شود. این روز در سراسر کشور تعطیل است و بیشتر کسب و کارها و حتی مراکز پست و بانک‌ها نیز تعطیل هستند. در مورد تعطیلات رسمی سال نو میلادی و کریسمس در فرانسه نیز باید بدانید که حتی سیستم حمل و نقل عمومی در این روزها برنامه مشخصی دارد و معمولا برخی ایستگاه‌های قطار و اتوبان‌های اصلی باز هستند.در این روز افرادی که دوست دارند در مراسم کریسمس کلیسا شرکت کنند می‌توانند به کلیسا بروند. اما سایر بازدیدکنندگان و توریست ها نمی‌توانند از کلیسا دیدن نمایند. اما سوال اینجاست که در فرانسه تعطیلات کریسمس چند روز است؟ تعطیلات کریسمس در فرانسه از ۱۸ یا ۱۹ دسامبر شروع می‌شود و معمولاً تا ۳ ژانویه ادامه دارد.

کریسمس در فرانسه، نوئل نامیده می‌شود. در پاریس هم مثل سایر شهرهای دنیا مراسم کریسمس با شور و هیجان خاصی برگزار می‌شود. چراغانی و تزیین خانه‌ها و کلیساها، درست کردن درختان کریسمس، تهیه کردن غذاها و شیرینی‌های سنتی و مخصوص و برپایی بازارها و نمایشگاه‌های مخصوص کریسمس، جزئی جدایی ناپذیر از جشن کریسمس در پاریس هستند.

در این روزها، فروشگاه‌ها و دپارتمان استورهای بزرگ پاریس، برای داشتن بهترین و زیباترین تزیینات ویترین با هم رقابت می‌کنند. خانواده‌ها از سراسر فرانسه برای گشت و‌ گذار در این فروشگاه‌ها و احیانا خرید وسایل مورد نیاز در پاریس جمع می‌شوند.شور و هیجان خاصی در فروشگاه‌های بزرگ پاریس حکم‌فرما است. فروشگاه‌هایی چون گالری لافایت، بون مارشه و فروشگاه بهار، برنامه‌ها و دکوراسیون ویژه‌ای برای کریسمس دارند.یکی از لذت‌بخش‌ترین کارهایی که می‌توان در این شب‌ها در پاریس انجام داد، سر زدن به خانه‌ی شکلات (La Maison du Chocolat) و خریدن شکلات‌های زیبا به‌عنوان هدیه‌ی کریسمس است.

شکلات‌هایی با طعم‌های مختلف نعنایی، لیمویی و زنجبیلی در شکل‌ها و طرح‌های متنوع و بسته‌بندی‌های جذاب. خانه‌ی شکلات، هفت فروشگاه در پاریس دارد.خانه‌ی شکلات، یک شکلات‌سازی معروف در فرانسه است که Robert Linxe آن را تاسیس کرده است.دو جاذبه‌ی گردشگری دیدنی و جذاب پاریس یعنی خیابان مشهور شانزلیزه و برج ایفل در شب‌های کریسمس زیباتر از همیشه هستند. درختان کریسمس چشمک‌زن در گوشه و کنار خیابان دیده می‌شوند و نورپردازی‌های جذاب برج ایفل، زیباتر از همیشه، چشم هر بیننده را خیره می‌کند.

تعطیلات و آداب و رسوم کریسمس در کشورهای مختلف دنیا

تعطیلات کریسمس در روسیه

در زمان اتحاد جماهیر شوروی، کریسمس در روسیه روز مهمی تلقی نمی‌شد. جالب است بدانید که پس از انقلاب در سال ۱۹۱۷ جشن گرفتن در روز کریسمس ممنوع شد و این موضوع تا سال ۱۹۳۵ در این کشور ادامه داشت. در این زمان مردم روسیه به صورت پنهانی و در خفا این روز را به همراه اعضای خانواده جشن می‌گرفتند.پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ جشن کریسمس دوباره در روسیه رواج پیدا کرد. کریسمس در روسیه در ۷ ژانویه جشن گرفته می‌شود و تنها برخی از کاتولیک‌ها آن را در ۲۵ دسامبر جشن می‌گیرند. تعطیلات رسمی کریسمس در روسیه از ۳۱ دسامبر تا ۱۰ ژانویه ادامه دارد.

کریسمس ارتدکس در روسیه متشکل از پنج روز قبل از تعطیلات، و همچنین شش poprazdnichnyh. ششم ژانویه است در آستانه تعطیلات، و یا شب کریسمس نامیده می شود. این زمانی است که پست سخت تر می شود، شما می توانید تنها نان و آب می خورند.مؤمنان ارتدوکس به دنبال معابد حتی در شب. مراسم عمومی آن وجود دارد برگزار شد، آنها عبارتند از و ساعت سلطنتی و آهنگ نبوی و سرود چند صدایی. و این همه – برای جلال تولد نجات دهنده است.

در روسیه امروز، حدود هفتاد درصد از تمام مؤمنان خود را به عنوان ارتدوکس را تشخیص دهد. به همین دلیل است که در شب قبل از کریسمس، کلیساهای مسیحی با مؤمنان پر شده است. به هر حال، یکی از آنها گاهی اوقات مجاور و پروتستان ها.

به سبک اروپایی این تعطیلات نگاه نمی باشد صرفا به این دلیل به عنوان یک کریسمس در روسیه جشن هفتم ژانویه. پدر سالار مسکو خود را خرج می کند روز خدمات، که پس از آن در تلویزیون و کانال های رادیویی پخش می شود. این است که توسط بسیاری از رسانه های چهره های فرهنگی، سیاستمداران، و همچنین رئیس جمهور این کشور حضور داشتند.

تعطیلات و آداب و رسوم کریسمس در کشورهای مختلف دنیا

تعطیلات کریسمس در اتریش

مراسم کریسمس در اتریش شباهت زیادی به حال و هوای کریسمس در آلمان دارد، اما به هر حال آداب رسوم مردم اتریش با آلمانی‌ها متفاوت است و از همین رو این مردم اتریش کریسمس را به شیوه خودشان جشن می‌گیرند. در اکثر شهرهای اتریش از اواخر نوامبر یا اویل دسامبر بازارهای کریسمس راه اندازی می‌شوند و مردم برای خرید انواع تزئینات و شیرینی‌های عید به خیابان‌ها می‌روند. در اتریش تعطیلات کریسمس ۲۵ و ۲۶ دسامبر است و روز ۱ ژانویه نیز به دلیل شروع سال نو میلادی تعطیل است.

اتریش یکی از زیباترین کشورهای دنیا و مانند سایر شهرها و کشورها، در روزهای آخر سال، غرق در هیجان و شادی است. کریسمس و جشن سال نو با آداب و رسوم خاصی در اتریش برگزار می‌شود.از اواخر ماه نوامبر تا آغاز سال نو، اتریش حال و هوای دیگری دارد. کوچک و بزرگ، خود را برای جشن‌های باشکوه کریسمس آماده می‌کنند. بازارچه‌های کریسمس در گوشه و کنار شهرها برپا می‌شود. نورپردازی‌های زیبا، چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند و هر جایی که نگاه کنید، یک درخت کریسمس زیبا و تزیین شده، قرار دارد.

اتریش یکی از دیدنی‌ترین کشورهای دنیا است؛ هر زمان از سال که سفر کنید، زیبا و فریبنده است. اما در هفته‌های آخر سال یعنی از اواخر ماه نوامبر و ماه دسامبر تا شروع سال جدید، شور و هیجان دیگری در شهرها وجود دارد.

جشن ظهور (Advent) دوره‌ی آمادگی برای برگزاری جشن‌های میلاد حضرت مسیح (ع) است. این دوره از یکشنبه‌ی چهار هفته قبل از روز کریسمس آغاز می‌شود. یعنی همان‌ روزی که خانه‌ها با حلقه‌های گل زیبا، تزیین شده با روبان، چهار شمع و شاخه‌های سبز درختان تزیین می‌شود. در هر کدام از یکشنبه‌های باقی مانده تا کریسمس، یکی از این شمع‌های روی حلقه، هنگام شام روشن می‌شوند، بسیاری از خانواده‌ها دعا می‌کنند، داستان‌های کریسمس را بازگو می‌کنند و سرودهای مخصوص کریسمس را با هم زمزمه می‌کنند.

بازارچه‌های کریسمس سابقه‌ای طولانی در اتریش دارند. برای مثال، در وین، بازار کریسمس در میدان بزرگ و روبه‌روی تالار شهر برپا می‌شود. قدمت این بازار به سال ۱۲۹۸ بر می‌گردد. در اینسبروک (Innsbruck)، بازار دیدنی شهر در یکی از میدان‌های قرون وسطایی و در دامنه‌ی گلدن روف (Golden Roof) برگزار می‌شود. در زالتسبورگ (Salzburg) بازارچه‌ی کریسمس و غرفه‌های جذاب آن، در میدان شهر و در کنار کلیسا فعالیت می‌کند. تقریبا در همه‌ی شهرهای کوچک و بزرگ، بازارچه‌هایی به مناسبت کریسمس و برای فروش تزیینات کریسمس، شیرینی‌های سنتی و انواع هدایا، برپا می‌شود.

تعطیلات و آداب و رسوم کریسمس در کشورهای مختلف دنیا

تعطیلات کریسمس در هلند

۵ دسامبر در هلند روز شگفت انگیزی برای کودکان هلندی محسوب می‌شود. در این بابانوئل برای بچه‌ها هدیه‌های کریسمس می‌آورد و از همین رو شب ۵ دسامبر همه کودکان در هلند منتظر کادوهای خود هستند. روز کریسمس در هلند مثل جشن کریسمس در کشورهای دنیا در ۲۵ دسامبر برگزار می‌شود.این روز در هلند تعطیل است و خانواده‌ها فرصتی پیدا می‌کنند تا خانه را تزئین کنند و دور هم جمع شوند. بسیاری از مردم هلند در روز کریسمس در مراسم ویژه کلیسا شرکت می‌کنند. جالب است بدانید که در هلند کارمندان هیچ روزی به عنوان تعطیلی و مرخصی ندارند و از همین رو خیلی از مدارس، اداره‌ها، مشاغل و فروشگاه‌ها باز هستند.

تعطیلات و آداب و رسوم کریسمس در کشورهای مختلف دنیا

تعطیلات کریسمس در رومانی

روز ۲۵ و ۲۶ دسامبر در رومانی تعطیل است و همه مدارس و اکثر مشاغل در این روز تعطیل هستند. مردم در این روز تولد حضرت مسیح را جشن می‌گیرند و با تزئین درخت کریسمس، آواز خواندن و هدیه دادن این شب را برای خودشان و اعضای خانواده به یاد ماندنی‌تر می‌سازند.

تعطیلات کریسمس در ترکیه

کریسمس در ترکیه همانند کشورهای اروپایی جشن گرفته نمی‌شود. این روز یعنی ۲۵ دسامبر اصلاً در تقویم ترکیه به عنوان تعطیل رسمی ثبت نشده است و درست مثل بقیه روزها یک روز کاملاً معمولی است. بد نیست بدانید از سال ۱۹۲۶ ترکیه تقویم خود را به تقویم میلادی تبدیل کرد و ۳۱ دسامبر به شب آخر سال در ترکیه تبدیل شد. در سال ۱۹۳۵ با تصویب پارلمان، روز اول ژانویه، به عنوان اولین روز سال جدید، تعطیل رسمی اعلام شد.
از آنجایی که تنها ۰/۲ درصد از جمعیت ترکیه مسیحی هستند و بیشتر آن‌ها مهاجر هستند، این روز معمولاً در کلیساهای فراوان ترکیه جشن گرفته می‌شود. در بسیاری از شهرها در شب کریسمس می‌توانید خیابان‌های چراغانی شده و درخت‌های کریسمس بزرگی را مشاهده کنید که حال و هوای کریسمس را در ترکیه زنده می‌کنند. شام شب کریسمس در ترکیه هم بوقلمون شکم پر است.

ترک‌ها شب سال نو را «نوئل» می‌نامند و درخت‌ها را آراسته و به عزیزان خود هدیه می‌دهند. به‌خصوص در جهان‌شهرهای آن مانند استانبول، خیابان‌ها و مراکز خرید دکوراسیون خود را به مناسبت کریسمس تغییر می‌دهند و می‌توانید بابانوئل را در سطح شهر ببینید که با رویی باز میان مردم شادی می‌کند. اگرچه در بیشتر نقاط ترکیه، کریسمس فقط یک روز عادی است، اما رویدادها و جشن شب کریسمس در کلیساهای قدیمی و رستوران‌های مشهور، می‌تواند خاطره‌ی سفر و جشن به‌یادماندنی را برای شما به ارمغان بیاورد.

بزرگترین کلیسای کاتولیک در استانبول، کلیسای «سنت پادوای آنتونی» است که در سال ۱۷۲۵ ساخته شده و ساختمان کنونی آن مربوط به ۱۹۰۶ است و مردم آن را به نام کلیسای سنت آنتونی می‌شناسند. این کلیسا در خیابان استقلال قرار دارد. در کریسمس این کلیسا مراسم عشای ربانی از ساعت ۸ شب برگزار می‌شود. کلیسای کاتولیک سانتا ماریا یکی دیگر از مکان‌هایی است که ریشه در تاریخ دارد و در فاصله‌ی چند متری کلیسای سنت آنتونی واقع شده است. این کلیسا در سال ۱۵۸۴ ساخته شده است و می‌توان آن را قدیمی‌ترین بخش کاتولیک رومی در استانبول نامید. اما قدمت ساختمان فعلی آن به سال ۱۷۶۹ بازمی‌گردد. مراسم عشای ربانی شب کریسمس در ساعت ۸ شب در این کلیسا نیز برگزار می‌شود.

در بخش آسیایی استانبول در شب کریسمس در محله‌ی «کادی کوی» جشن برگزار می‌شود که می‌توانید آنجا کریسمس را جشن بگیرید. در آنکارا کلیساهای تاریخی زیادی وجود ندارد که بخواهند کریسمس را به‌شکل مفصلی جشن بگیرند اما کلیسای بین‌المللی پروتستان‌های آنکارا یکی از جاهایی است که مسیحیان شهر برای برگزاری جشن و مراسم عشای ربانی می‌روند.

اما بسیاری از گردشگران برای برگزاری جشن و شادی دوست دارند در شب کریسمس به سفر بروند. در شب کریسمس می‌توانید به رستوران‌های محله‌ی جهانگیر (Cihangir) بروید. شاید این منطقه و رستوران‌ها را بتوان بهترین مکان برای برگزرای جشن شب کریسمس و صرف شامی لذیذ ترکی معرفی کرد.
در ایام کریسمس خیابان‌ها و میدان‌های ترکیه مملو از چراغ‌های درخت‌های کریمس نمی‌شود. مراکز خرید هم مثل اروپا هم کادوهای مخصوص کریسمس نمی‌فروشند. در اندک فروشگاه‌هایی درخت و اشیای مربوط به کریسمس به فروش می‌رسد.

تعطیلات و آداب و رسوم کریسمس در کشورهای مختلف دنیا

تعطیلات کریسمس در چین

در شهرهای بزرگ چین مثل سایر شهرهای دنیا، برای جشن کریسمس رسوم خاصی از جمله تزیین درخت کریسمس، نورپردازی منازل و خیابان‌ها با ریسه‌ها و چراغ‌های رنگی و تزیینات مخصوص کریسمس در مغازه‌ها و فروشگاه‌های بزرگ وجود دارد. سانتا کلاوس یا بابانوئل در چین «Shen Dan Lao Ren» نامیده می‌شود و مثل اروپا و آمریکا او را می‌توانید در فروشگاه‌ها ملاقات کنید.چینی‌ها برای تبریک کریسمس از عبارت «Sheng Dan Kuai Le» استفاده می‌کنند. تعداد افراد بسیاری کمی در خانه، درخت کریسمس دارند یا جشن کریسمس برگزار می‌کنند. اگر درخت کریسمسی هم در کار باشد معمولا طبیعی نیست و با زنجیرهای کاغذی قرمز که نماد شادی هستند، گل‌های کاغذی و فانوس‌های کاغذی تزیین می‌شود. بیشتر در فروشگاه‌ها برای تزیین از درخت کریسمس استفاده می‌شود.

در نواحی روستایی و دوردست چین اصلا جشن کریسمس برگزار نمی‌شود اما امروزه افراد بیش از گذشته با کریسمس و آداب و رسوم آن آشنایی دارند.نکته‌ی جالبی که وجود دارد این است که بیشتر درخت‌های کریسمس مصنوعی و تزیینات کریسمس که در سایر نقاط دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرند، در چین ساخته می‌شوند. در واقع خیلی از کسانی که آن‌ها را می‌سازند اصلا نمی‌دانند که این محصولات به چه دردی می‌خورند.یکی از سنت‌هایی که در چین رواج پیدا کرده است، هدیه دادن سیب در جشن کریسمس است. بسیاری از فروشگاه‌ها در این ایام، سیب‌های کادو شده و تزیین شده برای فروش دارند. چون کلمه‌های سیب و جشن کریسمس در زبان چینی، تلفظ مشابهی دارند.

تعطیلات و آداب و رسوم کریسمس در کشورهای مختلف دنیا

خواندن سرودهای کریسمس در برخی از خانواده‌های مسیحی رایج است. حال و هوای کریسمس بیشتر در شهرهای بزرگی مثل پکن، شانگهای و هنگ‌کنگ دیده می‌شود. بعضی از خانواده‌ها شب جشن کریسمس مهمانی می‌گیرند یا شام کریسمس را در رستوران‌ها همراه با دوستان و نزدیکان خود صرف می‌کنند.

مراسم آتش‌بازی و جشن‌های عمومی در شهرهای بزرگ برپا می‌شود. جشن کریسمس در چین بیشتر شبیه به روز ولنتاین برگزار می‌شود. افراد از این فرصت برای بیرون رفتن، شام خوردن در رستوران‌ها و خرید استفاده می‌کنند. در واقع روز جشن کریسمس یکی از بهترین روزهای سال برای خرید در چین است. پیست‌های اسکی روی یخ و پارک‌های تفریحی در این روز بسیار شلوغ هستند.در هنگ‌کنگ در این ایام علاوه بر جشن کریسمس فستیوالی به نام Ta Chiu برگزار می‌شود. این فستیوال زمستانی هر سال در ۲۷ دسامبر برگزار می‌شود.

سال نوی چینی

سال نوی قمری چینی که فستیوال بهاری هم نامیده می‌شود، اواخر ماه ژانویه یا اوایل فوریه آغاز می‌شود. جشن‌های سال نو ۱۵ روز طول می‌کشد. برای چینی‌ها این روزها که البته بخشی از کریسمس نیستند، مهم‌ترین جشن سال محسوب می‌شوند. افراد برای اینکه این روزها را در کنار خانواده‌های خود بگذرانند، مسافت‌های طولانی را طی می‌کنند و از شهرها و کشورهای دور و نزدیک، خود را به خانه می‌رسانند. آن‌ها خانه‌های خود را با بنرهای رنگارنگ و زیبا که حاوی پیام تبریک و آرزوهای خوب برای سال جدید است، تزیین می‌کنند.

تعطیلات و آداب و رسوم کریسمس در کشورهای مختلف دنیا

کریسمس در ایتالیا

کریسمس در ایتالیا در مناطق مختلف در روزهای متفاوتی برگزار می‌شود، اما معمولا این مراسم‌ از اوایل دسامبر شروع می‌شود و تا ۶ ژانویه، روز Epiphany ادامه دارد.در مقابل کلیسای سنت پیترو (St Peter’s Basilica) در واتیکان، یک درخت کریسمس بسیار بزرگ برپا می‌شود. خانواده‌ها برای شرکت کردن در این مراسم که توسط پاپ برگزار می‌شود، بلیط ورودی تهیه می‌کنند.در روز ششم دسامبر، بسیاری از خانواده‌ها، روز سنت نیکولاس را جشن می‌گیرند. بچه‌ها برای سنت نیکولاس نامه می‌نویسند و از او درخواست هدیه می‌کنند. سپس یک جوراب آویزان می‌کنند یا بشقابی روی میز جشن سنت نیکولاس می‌گذارند. بچه‌ها سرودها و شعرهای مخصوص کریسمس را با هم می‌خوانند.

نمایش بازآفرینی صحنه‌ی ولادت حضرت مسیح (ع) در کلیساها و میادین شهرها برگزار می‌شود. این صحنه بخشی از تزیینات سنتی جشن کریسمس است. در روز کریسمس طبق یک سنت قدیمی، معمولا در طول روز، روزه می‌گیرند. مراسم جشن از شب آغاز می‌شود.تزیینات کریسمس و درخت کریسمس در ایتالیا هم مثل سایر کشورها رواج دارد. این تزیینات را در گوشه و کنار خیابان، در خانه‌ها و مغازه‌ها از ۸ دسامبر خواهید دید. حتی گاهی از اواخر نوامبر، مردم شروع به تزیین خانه‌ها و فروشگاه‌ها می‌کنند. ماکت‌های صحنه‌ی ولادت حضرت عیسی (ع) بخش مهمی از تزیینات کریسمس هستند که در هر کلیسا و در میادین شهر دیده می‌شوند.

تعطیلات و آداب و رسوم کریسمس در کشورهای مختلف دنیا

یکی از رسم‌هایی که در رم، ناپل و جنوب ایتالیا رواج دارد، حضور نوازندگان فلوت در جشن‌ها است که لباس‌های مخصوص و رنگارنگ، جلیقه‌های پوستی و جوراب‌های ساق‌بلند سفید می‌پوشند. آن‌ها معمولا از کوهستان‌های منطقه‌ی Abruzzo به کلیساها و مراکز عمومی می‌روند و آهنگ‌های مخصوص این ایام را می‌نوازند.رم یکی از بهترین شهرهایی است که در روزهای کریسمس می‌توانید از آن دیدن کنید. نمایش‌های متعدد، درختان کریسمس بزرگ و بازارهای کریسمس در گوشه و کنار رم برپا می‌شوند.

تورین (Torino) در شمال ایتالیا یکی از زیباترین شهرهای ایتالیا در روزهای جشن کریسمس است. بیش از ۲۰ کیلومتر از خیابان‌ها و میدان‌های این شهر توسط بهترین هنرمندان نورپردازی در اروپا، تزیین و نورپردازی می‌شود.ورونا (Verona)، شهر رومئو و ژولیت، با هزاران لامپ رنگی تزیین می‌شود. یک طاق بزرگ نورپردازی شده در بازار کریسمس برپا می‌شود.در دامنه‌ی کوه Ingino، نورپردازی زیبایی با طرح یک درخت کریسمس بزرگ هرساله اجرا می‌شود. این درخت، ۶۵۰ متر طول دارد و از بیش از ۷۰۰ لامپ تشکیل می‌شود. در سال ۱۹۹۱، نام این درخت در کتاب رکوردهای گینس به عنوان بلندترین درخت کریسمس دنیا ثبت شد. ستاره‌ای در بالای این درخت روشن می‌شود که از ۵۰ کیلومتر دورتر قابل مشاهده است.

در شهر چیتا دی کاستلو (Città di Castello)، جشن کریسمس در کنار رود تیبر (Tiber) برگزار می‌شود. نزدیک غروب، گروهی از قایق‌سواران که لباس‌های بابانوئل پوشیده‌اند، با قایق‌های نورپردازی شده از رود می‌گذرند تا به پل Porta San Florido می‌رسند. سپس به بچه‌هایی که برای جشن، اطراف پل جمع شده‌اند، هدیه می‌دهند.
تعطیلات و آداب و رسوم کریسمس در کشورهای مختلف دنیا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی