مشارکت پژوهشگران جهاد دانشگاهی واحد اصفهان در پروژه مشترک ایران و آلمان


مشارکت پژوهشگران جهاد دانشگاهی واحد اصفهان در پروژه مشترک ایران و آلمان

رئیس جهاد دانشگاهی واحد اصفهان از مشارکت پژوهشگران این واحد در پروژه مشترک ایران و آلمان در حوزه منظر فرهنگی خبر داد.

مهدی ژیانپور با اعلام این خبر، اظهار کرد: با توجه به چشم‌انداز این واحد، مبنی بر توسعه فعالیت‌های علمی و پژوهشی خود در سطوح بین‌المللی، تیمی متشکل از پژوهشگران جهاد دانشگاهی واحد اصفهان در فراخوان سومین سال از پروژه مشترک ایران و آلمان با عنوان «ادراک میان فرهنگی از مناظر شهری و روستایی و میراث فرهنگی» که با حمایت مؤسسه دآآد (موسسه تبادل فعالیت‎‌های علمی در آلمان) و به میزبانی دانشگاه صنعتی دورتموند در آذرماه ۱۳۹۹ اجرا شد، مشارکت کردند.

وی ادامه داد: در این گردهمایی هفت روزه پرستو داروئی و مینا کشانی همدانی از اعضای هیئت علمی پژوهشی گروه مطالعات کالبدی شهر جهاددانشگاهی واحد اصفهان طرح پیشنهادی با عنوان «نقش قنات در خلق و بقای منظر فرهنگی سکونتگاه‌های مناطق کویری استان اصفهان(مطالعه موردی: قنات مون اردستان)» را ارائه کردند. این طرح در مرحله اول به‌عنوان یکی از ده طرح برتر مشارکت‌کنندگان ایرانی در تیرماه ۱۴۰۰ برگزیده و سپس مراحل انجام این پروژه بین‌المللی آغاز شد که تا آذرماه ۱۴۰۰ ادامه داشت.

رئیس جهاددانشگاهی واحد اصفهان افزود: این پروژه با بررسی اسناد تاریخی و کتابخانه‌ای، مصاحبه، تولید نقشه و استفاده از عکس‌های هوایی، پس از شناسایی و تحلیل مهم‌ترین ویژگی‌های قنات به‌عنوان یکی از حیاتی‌ترین عناصر کالبدی شکل گرفته در مناطق بیابانی و نیمه بیابانی ایران و ساز و کار آن، به اهمیت نقش قنات در ایجاد و بقای مناظر فرهنگی در سکونت‌گاه‌های مناطق کویری استان اصفهان با استفاده از روش ترکیبی پرداخته است. این مطالعه به بررسی قنات مون اردستان به‌عنوان تنها قنات دو طبقه جهان و یکی از شاهکارهای علم مهندسی در قدیم که در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است، پرداخته و در نهایت پس از شناسایی عوامل تهدیدکننده در پایداری قنات، توصیه‌ها و راهکارهای اجرایی در زمینه مدیریت این عنصر کلیدی در منظر فرهنگی ارائه شده است.

ژیانپور ادامه داد: نتایج حاصل از این پروژه طی چهار جلسه به‌صورت ماهانه با حضور استادان و مشاوران علمی گروه آلمانی به‌صورت آنلاین و به زبان انگلیسی ارائه شد. نتیجه نهایی پروژه در قالب یک مقاله و دو سخنرانی توسط تیم پژوهشی جهاد در دوره هفت روزه در دانشکده برنامه‌ریزی فضایی دانشگاه دورتموند آلمان برگزار شد، تکمیل و منتشر شد. نتایج حاصل از این پروژه در قالب کتاب، توسط موسسه دآآد در دست انتشار است.

به گزارش ایسنا، این پروژه نخستین پروژه بین‌المللی معاونت پژوهشی است که موفق به دریافت حمایت مالی (فاند) موسسه دآآد آلمان شده و تمام هزینه‌های طرح از جمله هزینه سفر و اقامت تیم پژوهش در کشور آلمان، از محل حمایت مذکور تأمین شده است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس