تیرگی واژن به چه علت رخ می‌دهد و چگونه می‌توان آن را از بین برد؟


بسیاری از چیزها در بدن، با افزایش سن دست‌خوش تغییراتی می‌شوند. اما چیزی که ممکن است اصلا انتظار تغییر آن را نداشته باشید، تیرگی واژن است. همچون هر چیز دیگری، این تغییر هم معمولا یک‌ شبه رخ نمی‌دهد. تیرگی ناحیه تناسلی به‌صورت تدریجی اتفاق می‌افتد. در واقع گاهی این تغییر تا حدی تدریجی است که […] The post تیرگی واژن به چه علت رخ می‌دهد و چگونه...

تیرگی واژن به چه علت رخ می‌دهد و چگونه می‌توان آن را از بین برد؟تیرگی واژن به چه علت رخ می‌دهد و چگونه می‌توان آن را از بین برد؟تیرگی واژن و راه‌های سفیدکردن واژن

بسیاری از چیزها در بدن، با افزایش سن دست‌خوش تغییراتی می‌شوند. اما چیزی که ممکن است اصلا انتظار تغییر آن را نداشته باشید، تیرگی واژن است. همچون هر چیز دیگری، این تغییر هم معمولا یک‌ شبه رخ نمی‌دهد. تیرگی ناحیه تناسلی به‌صورت تدریجی اتفاق می‌افتد. در واقع گاهی این تغییر تا حدی تدریجی است که ممکن است فورا متوجه آن نشوید. اما روزی که متوجه آن شدید، ممکن است تعجب کنید و از خودتان بپرسید که “آیا مشکلی وجود دارد”؟

تیره‌شدن ناحیه واژن یک تجربه رایج برای زنان است. بااین‌حال، نداشتن دانش کافی ممکن است باعث شود که از بروز این اتفاق وحشت‌زده شوند. در ادامه این مطلب از محله سلامت دکترتو به بررسی دلایل تیرگی واژن و راه‌های برطرف‌کردن آن می‌پردازیم.

علت تیرگی واژن

طبیعی است که رنگ قسمت‌های مختلف پوست با هم متفاوت باشد زیرا ملانین در همه قسمت‌های بدن به یک‌شکل توزیع نشده است. واژن یکی از قسمت‌های بدن است که به میزان بیشتری در معرض سیاه‌شدن قرار دارد. سیاه و کدرشدن پوست اطراف بیکینی و سوراخ مقعد جزء علائم تیرگی واژن هستند. تیرگی واژن یا ناحیه تناسلی ممکن است دلایل گوناگونی داشته باشد از جمله:

۱. اصطکاک

اولین و رایج‌ترین دلیل تیرگی بیکینی، اصطکاک است. این می‌تواند ناشی از پوشیدن لباس زیر تنگ یا لباس‌هایی باشد که اندازه فرد نیستند و باعث عدم وجود تهویه مناسب در ناحیه تناسلی می‌شوند. گاهی هم ممکن است اصطکاک در نتیجه فعالیت‌های روزمره (نظیر پیاده‌روی، ورزش، رابطه جنسی و غیره) اتفاق بیفتد.

۲. عوامل هورمونی

بله؛ هورمون‌ها می‌توانند نقش مهمی در سیاه‌شدن واژن ایفا کنند. گاهی تیرگی واژن در نتیجه تغییرات هورمونی رخ می‌دهد. طبق اظهارات کالج متخصصان زنان و زایمان آمریکا، تیرگی واژن ممکن است به‌علت افزایش ناگهانی سطح استروژن در دوران بلوغ رخ دهد.

۳. عفونت واژن

واژن حساس‌ترین قسمت بدن زنان است، به همین علت احتمال بروز عفونت واژن بسیار بالاست. برخی از انواع عفونت بر ناحیه اطراف فرج تأثیر می‌گذارند، و ممکن است منجر به ظهور لکه‌های تیره روی بیکینی شوند.

۴. سن

با بالارفتن سن، واژن نه‌تنها از نظر خاصیت ارتجاعی و بافت دچار تغییراتی می‌شود، بلکه ممکن است دچار تغییر رنگ هم شود. نه‌تنها واژن، بلکه سایر قسمت‌های بدن هم ممکن است با افزایش سن تیره شوند. درست است که تیرگی واژن همیشه ناشی از سن نیست اما نباید از تأثیر این عامل غافل شد.

تیرگی واژن به چه علت رخ می‌دهد و چگونه می‌توان آن را از بین برد؟تیرگی واژن به چه علت رخ می‌دهد و چگونه می‌توان آن را از بین برد؟افزایش سن یکی از عواملی است که باعث تیرگی واژن می‌شود.

۵. سندروم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS)

طبق تحقیقات صورت‌گرفته، در عصر حاضر بسیاری از زنان به سندروم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS) مبتلا هستند. این اختلال زمانی رخ می‌دهد که کیست‌های کوچک در تخمدان‌ها ایجاد می‌شوند و این امر منجر به تخریب هورمون‌های داخل بدن می‌شود. PCOS باعث افزایش هورمون‌های مردانه (آندروژن) در بدن می‌شود که این امر ممکن است منجر به تیره‌شدن ناحیه اطراف اندام تناسلی شود.

۶. مقاومت به انسولین

زمانی که برخی از افراد وزن زیادی اضافه می‌کنند، ممکن است نوعی مقاومت به انسولین را تجربه کنند که منجر به بروز اختلالی به نام آکانتوز نیگرانس (Acanthosis nigricans) می‌شود. این اختلال باعث تیرگی فرج، تیرگی واژن و کشاله ران، و تیرگی لبه‌های واژن می‌شود.

۷. قاعدگی

در هر قاعدگی خون با پوست فرج در تماس است و ازآنجایی‌که خون سرشار از آهن است ممکن است منجر به تیره‌شدن پوست شود.

۸. عوامل ژنتیکی

رنگ ناحیه تناسلی تا حد زیادی با ژن‌ها در ارتباط است.

۹. اصلاح

اصلاح با تیغ و ژیلت باعث تحریک درم، فعال‌شدن سلول‌های ملانین و تیره‌شدن پوست می‌شود.

عوامل زیادی باعث تیرگی واژن می‌شوند از جمله افزایش سن، تغییرات هورمونی، بارداری، اصطکاک، اصلاح، و حتی بارداری و سندروم تخمدان پلی کیستیک.

رفع سریع تیرگی واژن در خانه

تکنیک‌های زیر به رفع سریع تیرگی واژن در خانه کمک می‌کنند:

1. روغن نارگیل و عسل

یک کاسه بردارید و ۱ قاشق چایخوری روغن نارگیل و ۱ قاشق چایخوری عسل را مخلوط کنید. این مخلوط را به مدت ۲۰ ثانیه در مایکروویو گرم کنید. سپس آن را روی واژن استعمال کنید و اجازه دهید ۱۵ دقیقه بماند. در نهایت آن را با استفاده از گلاب ازروی پوست پاک کنید.

2. رفع سریع تیرگی واژن در خانه با خیار و آلوئه‌ورا

خیار را له کنید و خمیری حاوی خیار و آلوئه‌ورا درست کنید. سپس به مدت ۱۵ دقیقه این خمیر را روی نواحی موردنظر استعمال کنید. در نهایت آن را با آب سرد بشویید.

3. درمان تیرگی بیکینی با ماست

ناحیه تناسلی را به مدت ۵-۷ دقیقه با ماست ماساژ دهید. اجازه دهید ماست ۱۵ دقیقه روی پوست بماند و سپس با آب ولرم آن را بشویید.

4. رفع تیرگی ناحیه تناسلی با سیب‌زمینی

برای سفیدسازی واژن، سیب‌زمینی را برش دهید و آن را به صورت چرخشی اطراف واژن بچرخانید. سیب‌زمینی یک سفیدکننده‌ی طبیعی است. این خاصیت سیب‌زمینی باعث می‌شود نواحی که دچار تیرگی شده‌اند را روشن کند.

5. روغن زیتون

ناحیه موردنظر را با روغن زیتون ماساژ دهید و اجازه دهید یک شب بماند. این درمان نه‌تنها به روشن‌شدن پوست کمک می‌کند، بلکه چین‌وچروک را هم کاهش می‌دهد و پوست را نرم می‌کند.

6. رفع تیرگی بیکینی با آب‌لیمو

آب‌لیمو و مقداری آب را با یک قاشق سوپ‌خوری عسل مخلوط کنید و به‌آرامی روی لبه‌های واژن بمالید. اجازه دهید ۳ تا ۵ دقیقه روی پوست بماند و سپس آن را با ولرم بشویید.

7. از‌بین‌بردن تیرگی ناحیه تناسلی با سفیده تخم‌مرغ

سفیده تخم‌مرغ را با همزن بزنید تا جایی که کف‌دار شود. این خمیر را به‌آرامی روی ناحیه واژن بمالید. زمانی که شروع به خشک‌شدن کرد، آن را با آب سرد بشویید.

8. چوب صندل، آب گوجه‌فرنگی، آب‌لیمو و آب خیار

خمیری از چوب صندل، آب گوجه‌فرنگی، آب‌لیمو و آب خیار درست کنید. این مخلوط را روی دیواره‌های واژن و هر قسمتی که می‌خواهید روشن شود بمالید و بگذارید مدتی بماند. سپس آن را با آب سرد بشویید و پوستتان را خشک کنید.

تیرگی واژن به چه علت رخ می‌دهد و چگونه می‌توان آن را از بین برد؟تیرگی واژن به چه علت رخ می‌دهد و چگونه می‌توان آن را از بین برد؟اگر بعد از امتحان‌کردن درمان‌های خانگی نتیجه دلخواه را نگرفتید، بهتر است به دکتر زنان مراجعه کنید.

درمان تیرگی واژن

آیا روش‌های سفیدکردن واژن را به‌کار گرفته و نتیجه نگرفته‌اید؟ در ادامه این مطلب از دکترتو به بررسی راه‌های سفید سازی واژن پرداخته‌ایم که نتیجه سریع‌تری را نسبت به درمان‌های خانگی ارائه می‌دهند:

1. هیدروکینون

هیدروکینون یک روشن‌کننده قوی رنگ‌دانه است که تأثیرگذاری بسیار بالایی دارد. بسیاری از متخصصان پوست استفاده از کرم‌های حاوی هیدروکینون را برای روشن‌ سازی و رفع تیرگی واژن توصیه می‌کنند. این ماده در مقادیر کم در محصولات بدون نسخه موجود است اما در صورت لزوم، متخصص پوست محصولاتی حاوی مقادیر بالای هیدروکینون را تجویز می‌کند. برخی از مطالعات حیوانی، نشان دادند که هیدروکینون، سرطان‌زاست. به همین علت، فقط برای استفاده کوتاه‌مدت توصیه می‌شود. هیدروکینون را تنها با نظارت پزشک مصرف کنید.

2. سفیدسازی واژن با رتینول

رتینول از ویتامین A ساخته شده‌است و نوعی رتینوئید است. رتینوئیدها معمولا برای روشن‌کردن هایپرپیگمانتاسیون (تجمع رنگ‌دانه در یک نقطه از پوست) و بهبود ظاهر پوست صورت استفاده می‌شوند، اما برای پوست ظریف پرینه هم تا حد زیادی مؤثر هستند. اگر دنبال یک کرم تیرگی واژن مؤثر هستید، محصولات حاوی این ماده اثربخشی بالایی دارند.

علاوه‌براین محصولات حاوی رتینوئید، رشد سلولی را تنظیم می‌کنند. برای اثرگذاری رتینوئید، ممکن است نیاز باشد که چندین ماه از آن استفاده کنید. محصولات حاوی رتینوئید ممکن است پوستتان را خشک کنند و آن را نسبت به نور خورشید آسیب‌پذیر کنند، به همین علت باید آنها را تحت نظارت پزشک متخصص مصرف کنید.

همین حالا از بهترین دکتر زنان نوبت بگیرید

در گرفتن نوبت از بهترین دکتر متخصص زنان تعلل نکنید.

برای پریودهای نامنظم، عفونت واژن، درمان ناباروری و نازایی، یائسگی و بسیاری از موارد دیگر می‌توانید به دکتر زنان مراجعه کنید.

تیرگی واژن به چه علت رخ می‌دهد و چگونه می‌توان آن را از بین برد؟تیرگی واژن به چه علت رخ می‌دهد و چگونه می‌توان آن را از بین برد؟تیرگی واژن به چه علت رخ می‌دهد و چگونه می‌توان آن را از بین برد؟

3. کرم ویتابلا برای رفع تیرگی واژن

کرم ویتابلا یک کرم روشن‌کننده واژن است که هایپرپیگمانتاسیون، زخم‌ها، نقاط تیره و تیرگی واژن را به طور قابل‌توجهی کاهش می‌دهد. این کرم از مواد تشکیل‌دهنده طبیعی و ملایم درست شده‌است و عاری از مواد سفیدکننده شیمیایی است. بهتر است این کرم را در دوز تجویزشده مصرف کنید و از مصرف خودسرانه خودداری کنید.

4. ژل سفیدکننده واژن ویاکسی

ژل سفیدکننده واژن ویاکسی حاوی عصاره گیاهان است که برای برطرف‌کردن مشکلات جدی مرتبط با رنگ‌دانه‌های تیره مؤثر است. ویاکسی مخصوصا برای نواحی حساس همچون خط بیکینی، قسمت خارجی ناحیه تناسلی، زانو و آرنج طراحی شده‌است. در صورت استفاده منظم، این محصول به روشن‌شدن نواحی تیره کمک می‌کند.

در صورت تأیید پزشک می‌توانید از محصولات حاوی این مواد برای رفع تیرگی سوراخ مقعد و واژن استفاده کنید.

5. پماد زینک اکساید برای رفع تیرگی واژن

پماد زینک اکساید همچون یک مانع عمل می‌کند که سد پوستی را ترمیم می‌کند و سوختگی‌های جزئی را التیام می‌بخشد. فرمولاسیون ملایم زینک اکساید باعث شده‌است که برای هر نوع پوستی ایده‌آل باشد.

حتی اگر پوستتان خشک، حساس یا مستعد آکنه باشد، زینک اکساید می‌تواند به کاهش لکه‌های تیره، بافت ناهموار پوست، هایپرپیگمانتاسیون، تولید سبوم و مقابله با آکنه کمک کند. در صورت تأیید پزشک می‌توانید از پماد زینک اکساید روی نواحی حساسی همچون واژن و مقعد هم استفاده کنید.

اگر به زینک، دایمتیکون، لانولین، روغن جگر ماهی، ژل پترولیوم، پارابن، روغن معدنی یا موم حساسیت دارید، نباید از زینک اکساید به‌صورت موضعی استفاده کنید.

تیرگی واژن به چه علت رخ می‌دهد و چگونه می‌توان آن را از بین برد؟تیرگی واژن به چه علت رخ می‌دهد و چگونه می‌توان آن را از بین برد؟پماد زینک اکساید که عموما برای جلوگیری از سوختگی پای نوزاد استفاده می‌شود، می‌تواند تاثیر خوبی بر سفیدشدن واژن داشته باشد.

6. رفع تیرگی واژن با لیزر

هدف از سفیدکردن واژن با لیزر حذف دائمی بافت‌های تیره‌تر در ناحیه واژن یا حتی پرینه است. این فرایند بسته به شرایط فرد، در سه جلسه یا بیشتر و با استفاده از آخرین نسل لیزر ویژه انجام می‌شود. معمولا هر جلسه بین ۱۰ تا ۱۵ دقیقه طول می‌کشد.

لیزر، حذف لایه ملانین موجود در نواحی حساس را امکان‌پذیر کرده است. به همین دلیل منبع رنگ نامطلوب را درمان می‌کند. انجام لیزر پس از یک جلسه ملاقات با پزشک انجام می‌شود و پزشک از بی‌حسی موضعی برای فرد استفاده می‌کند.

در دوره پس از انجام لیزر، اقدامات احتیاطی خاصی باید در ناحیه موردنظر رعایت شوند. همچنین توصیه می‌شود که اولین رابطه جنسی ۳ الی ۴ روز بعد از جلسه لیزر انجام شود.

هزینه سفیدکردن واژن با لیزر

هزینه سفیدکردن واژن با لیزر بسته به مرکزی که مراجعه می‌کنید، سطح سیاهی واژن، تعداد جلسات درمانی و سایر موارد متفاوت است.

سیاه‌شدن واژن بعد از لیزر

یکی از رایج‌ترین عوارض جانبی لیزر موهای زائد، تغییر رنگ‌دانه‌های پوست است. لیزر موهای زائد ممکن است پوست ناحیه تحت درمان را تیره یا روشن کند. این تغییرات ممکن است موقت یا دائمی باشند. روشن‌شدن پوست بیشتر روی افرادی تأثیر می‌گذارد که قبل یا بعد از درمان از قرارگرفتن در معرض نور خورشید اجتناب می‌کنند. همچنین افرادی که رنگ پوست تیره‌تری دارند، نتیجه بهتری می‌گیرند.

معمولا این تغییر رنگ برای اکثر افراد رخ می‌دهد و در عرض ۷ تا ۱۴ روز از بین می‌رود که این تا حد زیادی به ترن اور (turn over) سلولی بستگی دارد.

تیرگی واژن به چه علت رخ می‌دهد و چگونه می‌توان آن را از بین برد؟تیرگی واژن به چه علت رخ می‌دهد و چگونه می‌توان آن را از بین برد؟می‌توان از لیزر برای برطرف‌کردن تیرگی واژن و نواحی اطراف آن استفاده کرد.

خواص حنا برای تیرگی واژن

استفاده از حنا سفید روی پوست، هیچ خطری را به همراه ندارد بلکه در برخی موارد خیلی برای پوست مفید است. در این قسمت به برخی از مزایای حنا سفید برای پوست اشاره کرده‌ایم:

به طور مؤثر بدن را روشن می‌کند.نقاط تیره بدن (به‌خصوص در ناحیه آرنج، واژن، مقعد، همچنین زانوها) را روشن می‌کند.رنگ پوست را یک‌دست می‌کند.چین‌وچروک و خطوط سفید روی پوست را کاهش می‌دهد.به طور مؤثر پوست را سفت می‌کند.سموم و آلودگی‌ها را ازروی پوست پاک می‌کند.حنا سرشار از مواد مفید برای پاک‌سازی منافذ پوست است، به همین علت چربی اضافی را از پوست پاک می‌کند و به همین نحو مانع از تیرگی پوست می‌شود.پوست را نرم‌تر می‌کند.

برای آماده‌کردن حنا برای رفع تیرگی واژن، این مراحل را دنبال کنید:

یک لیوان حنا سفید، دو قاشق سوپ‌خوری گلاب و یک‌چهارم فنجان روغن بادام را در ظرفی بریزید و خوب هم بزنید. سپس این مخلوط را روی واژن بگذارید و اجازه دهید حداقل یک ساعت روی پوست بماند. در نهایت پوستتان را به‌خوبی با آب بشویید.

استفاده از مواد طبیعی مانند حنا، زردچوبه، ماست، سیب‌زمینی و ترکیبات متنوع دیگر اولی کاری است که برای برطرف‌کردن تیرگی واژن باید انجام دهید.

مزایای زردچوبه برای پوست و تیرگی ناحیه تناسلی

یک مطالعه اخیر نشان داد که وجود روغن زردچوبه در فرمولاسیون لوسیون می‌تواند پوست را در عرض سه هفته روشن کند و نتایجی را فراهم کند که تا سه هفته دوام دارند.

این فواید روشن‌کننده به علت وجود ترکیبات آنتی‌اکسیدان، ضدمیکروبی و ضدالتهابی در زردچوبه هستند که در کنار هم کار می‌کنند تا سلامت طبیعی پوست را بهبود بخشند.

فواید اصلی زردچوبه عبارت‌اند از:

تسکین‌دهندهسم‌زدالایه‌برداربهبود اسکارهای پوستی.

به همین علت است که مصرف محصولات موضعی که حاوی زردچوبه هستند به‌شدت توسط متخصصین پوست توصیه می‌شود. یکی از این محصولات مؤثر جهت لایه‌برداری و رفع تیرگی پوست، صابون زردچوبه است.

زردچوبه حاوی آنتی‌اکسیدان کورکومین است که ضدالتهاب هم هست و می‌تواند رنگ‌دانه‌ها را روشن کند. ازآنجایی‌که زردچوبه معمولا حساسیت‌زا نیست امکان استفاده موضعی از محصولات حاوی زردچوبه روی نواحی حساس همچون واژن و مقعد وجود دارد.

تیرگی واژن به چه علت رخ می‌دهد و چگونه می‌توان آن را از بین برد؟تیرگی واژن به چه علت رخ می‌دهد و چگونه می‌توان آن را از بین برد؟زردچوبه علاوه‌بر خواص روشن‌کنندگی دارای خاصیت ضد التهابی است که برای رفع تیرگی واژن بسیار مناسب است.

علت سیاه شدن واژن در باردرای

حدود ۹۰% از زنان در طول بارداری تا حدی تیره‌شدن برخی از قسمت‌های پوست را تجربه می‌کنند. این تیرگی پوست ممکن است در نواحی خاصی از بدن مانند خط میانی شکم (به‌عنوان لینا نیگرا) یا روی صورت (به‌عنوان ماسک بارداری یا ملاسما) رخ دهد. علاوه بر این، سیاه‌شدن پوست ممکن است این نواحی را هم تحت تأثیر قرار دهد:

نوک سینه‌ها و هاله دور پستان‌هاقسمت بیرونی اندام تناسلینواحی که در معرض افزایش اصطکاک هستند از جمله زیربغل یا قسمت داخلی ران (کشاله ران).

علت بروز تیرگی واژن در طول بارداری چیست؟

علت دقیق این اتفاق کاملا مشخص نیست اما اعتقاد بر این است که تیرگی پوست به دلیل افزایش سطح هورمون‌های تولید‌شده در بارداری رخ می‌دهد. این شامل این موارد است:

هورمون محرک ملانوسیت (هورمونی که ملانوسیت‌ها را تحریک می‌کند). ملانوسیت‌ها سلول‌هایی در بدن هستند که رنگ‌دانه تولید می‌کنند و باعث تیره‌ترشدن پوست، ظهور کک‌ومک، خال‌های مادرزادی و غیره می‌شوند.استروژنپروژسترون.

هایپرپیگمانتاسیون معمولا در سه ماه اول بارداری رخ می‌دهد و به‌عنوان یکی از علائم اولیه بارداری در نظر گرفته می‌شود. بااین‌حال، ممکن است در بارداری اول، سیاه‌شدن پوست چندین ماه بعد از بارداری رخ دهد.

تا چه حد در معرض سیاه‌شدن واژن در طول بارداری قرار دارم؟

طبق تحقیقاتی که صورت‌گرفته، زنانی که موهای تیره و رنگ پوست تیره‌تری دارند بیشتر در معرض تیره شدن پوست واژن در طول بارداری قرار دارند. علاوه‌براین، تیرگی واژن در این زنان به‌صورت شدیدتری رخ می‌دهد.

آیا این حالت دائمی است؟

افزایش رنگ‌دانه می‌تواند در طول بارداری تا زمان زایمان به پیشرفت خود ادامه دهد. معمولا نواحی تیره‌شده، پس از زایمان روشن می‌شوند، اما ممکن است ماه‌ها طول بکشد تا پوست به حالت اول برگردد. همچنین در برخی از زنان این تیرگی‌ها کاملا محو نمی‌شوند. در حاملگی‌های بعدی ممکن است این تیرگی‌ها زودتر و تیره‌تر از قبل ظاهر شوند.

تیرگی واژن به چه علت رخ می‌دهد و چگونه می‌توان آن را از بین برد؟تیرگی واژن به چه علت رخ می‌دهد و چگونه می‌توان آن را از بین برد؟یکی از عوارض بارداری تیره‌شدن واژن است که در سه‌ماهه‌ی اول بارداری خود را نشان می‌دهد و مدتی بعد زا زایمان از بین می‌رود.

علت سیاه شدن واژن نوزاد

ممکن است در ماه‌های اول تولد فرزندتان متوجه سیاه‌شدن واژن او شوید و از این بابت خیلی نگران باشید. در اینجا به علت این موضوع خواهیم پرداخت.

همان‌طور که در قسمت‌های بالا هم گفته شد، اپیدرم حاوی سلول‌های تولیدکننده رنگ‌دانه به نام ملانوسیت است. این سلول‌ها، رنگدانه سیاه (ملانین) تولید می‌کنند که رنگ پوست فرد را تعیین می‌کند. همچون سایر جنبه‌های نوزادان، پوست آنها هم در بدو تولد نابالغ است. به یک سری دلایل، گوش‌ها و اندام تناسلی نوزاد تازه‌متولدشده اغلب تیره‌تر از بقیه بدن او به نظر می‌رسند. این ظاهر “دورنگ” معمولا تا شش ماهگی کودک برطرف می‌شود.

درصورتی‌که این مشکل پس از مدتی برطرف نشد یا تشدید شد، حتما به پزشک متخصص اطفال مراجعه کنید.

خطرات سفیدکردن واژن (باید و نبایدهای سفید‌کردن واژن)

خطرات سفیدکردن واژن تا حد زیادی به فرایند درمانی انتخابی شما بستگی دارد. برخی از محصولات موضعی بدون نسخه ممکن است باعث تحریک فرج و واژن، ورم، سوزش، التهاب و بروز عفونت (همچون عفونت قارچی یا عفونت باکتریایی) شوند.

در درازمدت، برخی از روش‌ها همچون لیزر و کرم‌های سفیدکننده می‌توانند باعث ازدست‌دادن حس در این ناحیه شوند. یا برعکس ممکن است باعث افزایش بیش‌از‌حد حس شوند که هر دو می‌تواند کلافه‌کننده باشد.

برخی از درمان‌های سفیدکننده، فرج را می‌سوزانند که این امر باعث ایجاد یک اسکار دائمی می‌شود و ممکن است منجر به ازدست‌دادن حس یا درد هنگام لمس شود.

گاهی اوقات، اسکار روی کلاهک کلیتوریس شکل می‌گیرد که می‌تواند باعث چسبیدن کلاهک به کلیتوریس شود و هنگام تحریک جنسی منجر به درد بسیار شدیدی شود. وقتی چنین اتفاقی رخ می‌دهد، پزشکان نمی‌توانند کار زیادی برای رهایی فرد از درد انجام دهند.

بسیاری از محصولات سفیدکننده واژن حاوی هیدروکینون هستند. اما استفاده از این ماده سفیدکننده در بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا ممنوع شده‌است. علت این امر ارتباط هیدروکینون با یک اختلال جدی و البته نادر به نام اکرونوزیس (ochronosis) است که باعث تیره و ضخیم‌شدن پوست می‌شود.

اگرچه در سال ۲۰۰۶ سازمان غذا و داروفروش محصولات سفیدکننده پوست که حاوی هیدروکینون بودند را ممنوع کرد، اما در حال حاضر فروش محصولات حاوی کمتر از 2% هیدروکینون در ایالات متحده و بسیاری از کشورها قانونی است.

برخی روش‌های سفیدکردن واژن می‌توانند عوارض ناخوشایندی داشته باشد، مانند از‌دست‌دادن حس ناحیه، زخم و حتی سرطان (درصورت استفاده زیاد از هیدروکینون)

سؤالات متداول شما

تا به اینجای مطلب سعی کردیم علل و روش‌های خانگی و دارویی برای برطرف‌کردن تیرگی واژن را با هم بررسی کنیم. در ادامه به تعدادی از سؤالات پرتکرار شما در یان زمینه پاسخ می‌دهیم.

تیره‌شدن واژن خطرناک است؟

با این که ممکن است این تغییر را دوست نداشته باشید اما معمولا خطرناک نیست.
اگر فکر می‌کنید علت آن التهاب است، مراقب نواحی که تحت تأثیر قرار گرفته‌اند باشید تا مطمئن شوید که دچار عفونت نمی‌شوند. تاحدامکان سعی کنید که ناحیه تناسلی را تمیز و خشک نگه دارید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

درصورتی‌که تغییر رنگ خیلی شدید باشد و با علائمی مانند قرمزی واژن، خارش، خونریزی، درد حین رابطه جنسی و برآمدگی در ناحیه تناسلی همراه باشد، وقت آن است که برای کمک به دکتر زنان مراجعه کنید.

آیا رفع تیرگی واژن هیچ مزیتی برای سلامتی دارد؟

در حقیقت روشن‌کردن ناحیه تناسلی هیچ مزیتی برای سلامتی ندارد. اما در برخی موارد، ممکن است باعث افزایش اعتمادبه‌نفس و رضایت شخص از خود شود.

آیا رفع تیرگی واژن، بی‌خطر است؟

نمی‌توان به‌طورقطع درباره بی‌خطربودن یا نبودن تمام درمان‌های سفیدکننده واژن اظهارنظر کرد.
در حقیقت ایمن بودن این درمان‌ها به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله:
1. از چه درمانی استفاده می‌کنید.
2. محلی که درمان را روی آن اعمال می‌کنید.
3. هرچند وقت یکبار از آن استفاده می‌کنید.
4. برای چه مدت زمانی از آن استفاده می‌کنید.
5. شیمی بدنتان.

همین حالا از بهترین دکتر پوست و مو نوبت بگیرید

در گرفتن نوبت از بهترین پوست، مو و زیبایی تعلل نکنید.

برای بیماری‌ها و خارش‌ها پوستی، درمان ریزش مو، اختلالات هورمونی، جوش و آکنه و بسیاری از موارد دیگر می‌توانید به دکتر پوست و مو مراجعه کنید.

تیرگی واژن به چه علت رخ می‌دهد و چگونه می‌توان آن را از بین برد؟تیرگی واژن به چه علت رخ می‌دهد و چگونه می‌توان آن را از بین برد؟تیرگی واژن به چه علت رخ می‌دهد و چگونه می‌توان آن را از بین برد؟

نتیجه‌گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. قبل از اینکه پوست اطراف واژنتان به حدی از تیرگی برسند که باعث خجالت و نگرانی‌تان شوند، به فکر رفع آن باشید. تیرگی واژن علل مختلفی دارد و همچنین درمان‌های خانگی و دارویی متفاوتی هم برای آن وجود دارد. عوامل زیادی باعث تیرگی پوست واژن و اطراف آن می‌شوند از جمله، افزایش سن، تغییرات هورمونی، اصطکاک، اصلاح یا سیوکردن، بارداری و غیره.

راه‌های زیادی برای برطرف‌کردن تیرگی واژن وجود دارد مانند استفاده از مواد طبیعی مانند زردچوبه، حنا، آب‌لیمو، آلوئه‌ورا و غیره. اما اگر این راه‌های خانگی را انتخان کردید و نتیجه نگرفتید، بهتر است به سمت درمان‌های شیمیایی بروید. بسیار از کرم‌ها و محصولات رفع تیرگی واژن دارای عناصری مانند هیدروکینون، رتینوئید و غیره هستند که قبل از مصرف آنها حتما باید با پزشک مشورت کنید. یکی از مواد مؤثر در سفیدکردن واژن ژینک اکساید است. سعی کنید حداقل دوهفته یکبار کرم زینک اکساید بزنید.

اگر روش‌های خانگی و گیاهی زیادی را بکار گرفته‌اید اما نتیجه ندیده‌اید، حتما به دکتر زنان مراجعه کنید تا مطمئن شوید تیرگی واژنتان در اثر بروز بیماری‌هایی مثل تخمدان پلی‌کیستیک ایجاد نشده است. گاهی لازم است به متخصص پوست مراجعه کنید تا یک پماد مناسب پوستتان تجویز کنند. حتی می‌توانید به‌صورت تلفنی یا آنلاین از متخصصان دکترتو کمک بگیرید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

منابع
منابع

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم ممنوعه و مبتذل دنیا جهانبخت با نیلی افشار ! / بخاطر دلار هرکاری می کنند !