علوم پزشکی اهواز: قدرت انتقال اُمیکرون تا پنج برابر دلتاست، قدرت ابتلا به عفونت مجدد هم پنج برابر سویه‌های قبلی / افرادی که سه دوز واکسن دریافت کرده‌اند 70 تا 90 درصد حفاظت دارند


علوم پزشکی اهواز: قدرت انتقال اُمیکرون تا پنج برابر دلتاست، قدرت ابتلا به عفونت مجدد هم پنج برابر سویه‌های قبلی / افرادی که سه دوز واکسن دریافت کرده‌اند 70 تا 90 درصد حفاظت دارند

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: پیش‌بینی می‌شود به زودی اُمیکرون، سوش غالب شود و راهکار اساسی در این زمینه تزریق سه دوز واکسن، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری، بیماریابی، ایزوله کردن بیماران و تشدید رهگیری در قالب طرح شهید سلیمانی است.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

علوم پزشکی اهواز: قدرت انتقال اُمیکرون تا پنج برابر دلتاست، قدرت ابتلا به عفونت مجدد هم پنج برابر سویه‌های قبلی / افرادی که سه دوز واکسن دریافت کرده‌اند 70 تا 90 درصد حفاظت دارند

ایسنا: معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: پیش‌بینی می‌شود به زودی اُمیکرون، سوش غالب شود و راهکار اساسی در این زمینه تزریق سه دوز واکسن، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری، بیماریابی، ایزوله کردن بیماران و تشدید رهگیری در قالب طرح شهید سلیمانی است.

دکتر سید محمد علوی در نشست ستاد استانی مدیریت کرونا که امروز (۲۷ آذرماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، با اشاره به وضعیت کشندگی بیماری در جهان، ایران و خوزستان اظهار کرد: میزان کشندگی کرونا در جهان ۱.۹۵ درصد، ایران ۲.۱۲ درصد و در خوزستان ۱.۷ درصد است؛ با بیماریابی به ویژه اجرای موفق طرح شهید سلیمانی و درمان زودرس، تاکنون از مرگ یک هزار و ۷۶۳ نفر جلوگیری شده است.

وی افزود: با وجود اینکه میزان انجام تست در ایران در مقایسه با کشورهای دیگر بسیار پایین‌تر است، کشندگی پایینی داشته‌ایم بنابراین اگر بیماریابی بیشتری داشتیم میزان کشندگی بیشتر نیز کاهش می‌یافت.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: روز گذشته میزان مرگ در آمریکا ۵ در یک میلیون در روز اما در ایران نیم در یک میلیون در روز بوده است بنابراین اکنون در بهترین شرایط بیماری قرار داریم.

وی با اشاره به وضعیت بیماری در خوستان در هفته گذشته بیان کرد: در استان خوزستان در موارد بیماری نسبت به هفته قبل از آن ۲۷ درصد، موارد بستری ۵۵ درصد و موارد مرگ ۴۳ درصد کاهش داشته‌ایم. به طور متوسط روزانه ۳۵ مورد ابتلا، سه بستری و یک مرگ داریم این در حالی است که در اوج بیماری ۷۴ مرگ در روز داشتیم.

علوی با اشاره به واریانت نگران‌کننده اُمیکرون گفت: گاهی اوقات به جامعه تلقین می‌شود که ابتلا به اُمیکرون منجر به بیماری خفیف می‌شود در حالی که این گونه نیست؛ خفیف بودن بیماری در آفریقای جنوبی به دلیل بافت جوان جمعیت است. از طرفی درصد بالایی از آن‌ها به ویروس HIV مبتلا هستند و در حال مصرف داروی ضد ویروسی هستند که مصرف این داروها می‌تواند موجب کاهش بیماری شود.

وی افزود: اگر اُمیکرون در جاهای دیگر منتشر شود احتمالا ابعاد بیماری بسیار خطرناک‌تر خواهد بود و مشاهده شد که دو سه روز پیش دبیرکل سازمان ملل هشدار داد و گفت این سوش دست کم گرفته نشود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: به تدریج این ویروس در حال غالب شدن در کشورهای اروپایی است. این سوش به سرعت در حال گسترش در دنیا است.

وی بیان کرد: قدرت انتقال اُمیکرون سه تا پنج برابر دلتا و ابتلا به عفونت مجدد آن پنج برابر سویه‌های قبلی است بنابراین افرادی که به بیماری مبتلا شده بودند، غره نشوند و فکر نکنند که به بیماری مبتلا نمی‌شوند زیرا این افراد بیشتر به این سوش مبتلا می‌شوند.

علوی گفت: اثربخشی یک دوز واکسن در برابر اُمیکرون قابل اغماض است. افرادی که دو دوز واکسن دریافت کرده‌اند حدود ۳۰ درصد و افرادی که سه دوز واکسن دریافت کرده‌اند ۷۰ تا ۹۰ درصد حفاظت دارند بنابراین افرادی که دو دوز واکسن دریافت کرده‌اند باید برای تزریق نوبت سوم واکسن مراجعه کنند.

وی تصریح کرد: اثر داروها بر این سوش بسیار کمتر از سویه‌های قبلی است به گونه‌ای که هیچ دارویی به آن جواب نمی‌دهد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به علائم ابتلا به اُمیکرون بیان کرد: احساس خستگی بیش از حد، حس خراشیدگی در گلو که ممکن است به حساسیت نسبت داده شود، تب خفیف، تعریق شبانه به گونه‌ای که حتی در هوای خنک بیمار تا حدی عرق می‌کند که لباسش خیس می‌شود و سرفه خشک، پنج علامت ابتلا به اُمیکرون هستند بنابراین به محض بروز این علائم باید برای انجام تست مراجعه شود.

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود به زودی اُمیکرون، سوش غالب شود و راهکار اساسی در این زمینه تزریق سه دوز واکسن، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری، بیماریابی، ایزوله کردن بیماران و تشدید رهگیری در قالب طرح شهید سلیمانی است.

علوی گفت: پوشش واکسیناسیون در ایران خوب است اما پوشش کامل واکسیناسیون کم است.

وی بیان کرد: در اروپا با احساس خطر، واکسیناسیون سرعت گرفته است اما در ایران سرعت روزانه واکسیناسیون ۰.۴ درصد و در خوزستان ۰.۲ درصد است بنابراین باید به هر طریقی سرعت واکسیناسیون افزایش یابد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با تاکید بر رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی گفت: متاسفانه در هفته منتهی به ۲۵ آذرماه در برخی از شهرها ممانعتی از برگزاری مراسم نشده است در حالی که این تجمعات می‌توانند هسته اولیه انتشار عفونت در خانواده‌ها باشند.

وی افزود: بر اساس بررسی میدانی میزان استفاده از ماسک در مرکز شهرها ۶۰ درصد و در حاشیه شهرها ۱۵ درصد است. به طور متوسط میزان استفاده از ماسک در خوزستان ۴۶.۵ درصد است که نسبت به هفته قبل از آن ۳.۵ درصد کاهش داشته است.

علوی گفت: میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مطب‌ها ۸۴ درصد، داروخانه‌ها ۸۲ درصد و مراکز تشخیصی ۸۰ درصد است. به طور متوسط میزان رعایت پروتکل‌ها در اماکن بهداشتی و درمانی ۸۳.۵ درصد است. عدم رعایت ۱۵ درصد پروتکل‌های بهداشتی در این اماکن که خود کانون آلودگی و محل تجمع بیمارانی هستند که به دلیل ضعف سیستم ایمنی مراجعه می‌کنند، می‌تواند پاشنخ آشیل و خطرناک باشد.

وی بیان کرد: در برخی شهرها میزان پلمب اماکن متخلف خوب است اما در برخی شهرها تنها به تذکر بسنده می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...