ساخت مستندهای جعلی درحال گسترش است/ برنامه تخصصی جدید در حوزه مستند به زودی روی آنتن می‌رود


ساخت مستندهای جعلی درحال گسترش است/ برنامه تخصصی جدید در حوزه مستند به زودی روی آنتن می‌رود

محمد حمیدی‌مقدم دبیر جشنواره سینما حقیقت گفت: به نظر می‌رسد که مستندهای جعلی در حال گسترش است و جایی برای خود پیدا می‌کنند، اما آن چیزی که برای ما اهمیت دارد، اصل واقعیت موجود است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، محمد حمیدی‌مقدم، دبیر جشنواره سینما حقیقت با حضور در برنامه «صبح بخیر ایران» شبکه یک سیما درباره پانزدهمین جشنواره سینما حقیقت صحبت کرد. او درباره برگزاری این دوره از جشنواره به 2 صورت آنلاین و فیزیکی توضیحاتی داد.

وی در بخشی از صحبت‌های خود درباره واقعی بودن برخی اتفاقات رخ داده در فیلم‌های مستند گفت: در جشنواره‌ امسال سینما حقیقت پیرامون این موضوع بسیار صحبت شد و در جشنواره‌های دیگر بین‌المللی نیز پیرامون این مسئله صحبت می‌کنند که آیا مستندها واقعی است یا کارگردان دخل و تصرفی در سوژه‌ها داشته است؟ اینها بحث جدیدی در سینمای مستند است. گاهی اوقات مستندهایی که از کشورهای مختلف به جشنواره‌های خارجی می‌روند و بیننده از اتفاق پشت دوربین مطلع نباشد، ممکن است گول بخورد.

دبیر جشنواره سینما حقیقت بیان داشت: به نظر می‌رسد که مستندهای جعلی در حال گسترش است و جایی برای خود پیدا می‌کنند، اما آن چیزی که برای ما در جشنواره سینما حقیقت اهمیت دارد، اصل واقعیت موجود است که دخل و تصرفی در آنها دیده نمی‌شود. حال اگر مستندهایی این‌چنینی گاهاً راه پیدا می‌کنند، اصل را بر صداقت فیلمساز می‌گذاریم، با این حال اگر سند یا کشفی داشته باشیم می‌تواند سبب مخدوش شدن آن اثر شود.

حمیدی‌مقدم درباره پخش مستند از تلویزیون گفت: تلویزیون مهم‌ترین پایگاه برای مستند است. امسال همانند سنوات گذشته تلویزیون در کنار ما بود و شبکه‌های مختلف برنامه‌های جشنواره حقیقت را پوشش دادند. به ویژه شبکه مستند که مدیر آن عضو شورای سیاست‌گذاری ماست و گفت‌وگوی دوطرفه‌ای داریم. بعد از جشنواره زندگی فیلم‌ها تازه آغاز می‌شود. سؤال اینجاست که این فیلم‌ها قرار است کجا بروند؟ آیا در همان حلقه مخاطبین چند صدنفری می‌مانند یا وارد توده‌های مردم می‌شوند؟ اکنون پلتفرم‌ها و شبکه‌های نمایش خانگی به وجود آمده‌ند که یک راه برای دیده شدن مستند است اما به زعم بنده هیچ‌جایی بهتر و مؤثرتر از تلویزیون برای مستند نیست.

وی تأکید کرد: شبکه مستند این راه را آغاز کرده است و شبکه 4 نیز با همکاری ما در حال تولید برنامه‌ای تخصصی است که به نمایش، تحلیل و تفسیر مستند می‌پردازد. این برنامه از هفته‌های آینده روی آنتن می‌رود. در گذشته مستند به عنوان میان برنامه بود اما اکنون شرایط فرق کرده است. مستند از فاخرترین رگه‌های حیاتی تلویزیون محسوب می‌شود و باید متناسب با همین هویت و شکل مستقل خود به نمایش دربیاید. باید برای یک مستند، مثل یک سریال تبلیغ و تیزر رفت، باید برای مستند احترام قائل شد تا آرام آرام جای خود را در سبد تماشای خانواده‌ها پیدا کند.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل شهادت امام علی علیه السلام