میانجیگری عراق برای خروج سفیر ایران از یمن/ ماجرا چه بود؟


میانجیگری عراق برای خروج سفیر ایران از یمن/ ماجرا چه بود؟

سفیر ایران در صنعا شب گذشته از طریق هواپیمای عراقی خاک یمن را ترک کرد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، سفیر ایران در صنعا شب گذشته از طریق هواپیمای عراقی خاک یمن را ترک کرد.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی با تائید خروج سفیر ایران از یمن، گفته: «آقای ایرلو از چند روز قبل مبتلا به ویروس کرونا شده است و با توجه به ضرورت رسیدگی پزشکی عاجل به ایشان، وزارت امورخارجه برای انتقال وی به کشورمان جهت معالجات لازم تماس‌ها و رایزنی‌هایی را با برخی کشور های منطقه به عمل آورد که سرانجام منجر به فراهم شدن مقدمات لازم جهت انتقال ایشان گردید که بحمدالله هم اکنون انتقال وی به جمهوری اسلامی ایران درحال انجام می‌باشد».

شب گذشته خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع ایرانی و سعودی گزارش داده بود که یک هواپیمای عراقی روز شنبه حسن ایرلو را برای درمان کرونا از صنعا، پایتخت یمن به خارج منتقل کرده است. بر اساس این گزارش، فرود این هواپیمای عراقی و انتقال سفیر ایران به خارج از صنعا براساس یک معافیت نادر از محاصره هوایی اعمال شده توسط ائتلاف به رهبری عربستان سعودی بر فرودگاه پایتخت یمن، صورت گرفته است.

یک مقام سعودی در گفتگو با خبرگزاری سعودی ادعا کرده این پرواز به درخواست گروه حوثی‌های یمن و موافقت مقامات سعودی و با میانجیگری عراق و عمان انجام شده است

محمدعلی الحوثی، از رهبران انصارالله یمن و محمد عبدالسلام، سخنگوی این نیروها نیز با انتشار توئیتی ضمن تائید خروج آقای ایرلو، این مسئله را ناشی از تفاهمی که بین ایران و عربستان با میانجیگری عراق صورت گرفت اعلام کرده‌اند.

روز جمعه روزنامه وال استریت ژورنال ادعا کرده بود حسن ایرلو ظاهرا به دلیل اختلاف با حوثی‌ها که مورد حمایت ایران هستند و کنترل پایتخت، صنعا، را در دست دارند از این کشور خارج می شود. این روزنامه مدعی شده بود رهبران حوثی‌ها از عربستان سعودی خواسته‌اند که اجازه دهد آقای ایرلو با پرواز مستقیم به تهران بازگردد، ولی مقام‌های سعودی با این درخواست مخالفت کرده‌ و گفته‌اند صدور اجازه خروج پس از آزادی چند اسیر سعودی که در اختیار حوثی‌ها هستند، ممکن می‌شود و در غیر این صورت سفیر ایران از طریق عراق یا عمان به تهران برگردد.

سعید خطیب زاده با رد چنین شایعاتی، ضمن قدردانی از کشور های دست اندر کار‌ این اقدام انسانی، برخی خبرسازی‌ها و جوسازیهای رسانه‌ای را در این رابطه عاری از صحت دانست.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس