امام جمعه اهل سنت اِوَز فارس: بهانه دست دشمن ندهیم


امام جمعه اهل سنت اِوَز فارس: بهانه دست دشمن ندهیم

لارستان- ایرنا- امام جمعه شهرستان اِوَز و مفتی اهل سنت جنوب فارس با اشاره به برخی سخنان امام جمعه اهل سنت شهرستان آزادشهر استان گلستان و به دنبال آن گلایه‌ها و انتقادهایی که در بین محافل مذهبی به وجود آمد دراطلاعیه ای اعلام کرد که نباید با برخی سخنان تحریک آمیز بهانه دست دشمن دهیم.

حاج شیخ عبدالعزیز قاضی زاده در این اطلاعیه نوشته است: اگر امروز تریبونی در دست داریم از آن برای تفرقه استفاده نکنیم و در راستای ایجاد وحدت و اتحاد که ممهمترین نیاز ما مسلمانان است باید بهره ببریم.

وی در این اطلاعیه افزود: مقام معظم رهبری بارها در سخنرانی‌های خود با اشاره به حفظ اتحاد مسلمین جهان، بر لزوم وحدت بین شیعه و سنی تاکید کرده‌اند؛ موضوعی اساسی و مهم که از دیرباز یکی از راه‌های نفوذ دشمن بر مسلمین تفرقه بوده و اهمیت آن در تمام دوره‌های تاریخی به خوبی حس می‌شود.

قاضی زاده اضافه کرد: این سخنان رهبری معظم انقلاب همان تاکیدی است که به طور قطع برگرفته از کلام نافذ و بصیرانه حضرت علی (ع) در گنجینه‌ گهربار نهج‌البلاغه است.

این روحان اهل سنت جنوب فارس با بیان فرازهایی از نهج البلاغه ادامه داد: در خطبه ۱۹۲ به صراحت برای دوری از تفرقه و اختلاف افکنی تاکید شده است.

خطبه ۱۹۲ نج البلاغه: پس بنگرید به آخر کارشان «قوم بنی اسرائیل» آن هنگام که بین آنها تفرقه افتاد، و مهربانی و الفت ها بهم خورد و سخنها و دلها مختلف و گروه گروه شدند و به جان هم افتادند و پراکنده گشتند و با هم جنگیدند، پس خداوند، لباس عزت را از تن آنها برکند و فراوانی نعمتش را از آنها گرفت و آنچه باقی مانده، سرگذشت آنان است تا مایه عبرت، عبرت گیرندگان شود.

امام جمعه اوز همچنین در بیانیه خود آیه ۱۰۳ سوره آل عمران را نیز بهترین مصداق برای ضرورت ایجاد وحدت و همگرایی بین مسلمانان و دوری از تفرقه و کینه دانست.

*سوره مبارکه آل عمران آیه ۱۰۳ *وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَمیعًا وَلا تَفَرَّقوا ۚ **وَاذکُروا نِعمَتَ اللَّهِ عَلَیکُم إِذ کُنتُم أَعداءً فَأَلَّفَ بَینَ قُلوبِکُم فَأَصبَحتُم بِنِعمَتِهِ إِخوانًا وَکُنتُم عَلیٰ شَفا حُفرَةٍ مِنَ النّارِ فَأَنقَذَکُم مِنها ۗ کَذٰلِکَ یُبَیِّنُ اللَّهُ لَکُم آیاتِهِ لَعَلَّکُم تَهتَدونَ

و همگی به ریسمان خدا [= قرآن و اسلام، و هرگونه وسیله وحدت‌]، چنگ زنید، و پراکنده نشوید! و نعمت (بزرگِ) خدا را بر خود، به یاد آرید که چگونه دشمن یکدیگر بودید، و او میان دلهای شما، الفت ایجاد کرد، و به برکتِ نعمتِ او، برادر شدید! و شما بر لبِ حفره‌ای از آتش بودید، خدا شما را از آن نجات داد؛ این چنین، خداوند آیات خود را برای شما آشکار می‌سازد؛ شاید پذیرای هدایت شوید.*

امام جمعه اوز نوشت: خداوند در قرآن کریم این معجزه الهی بر لزوم وحدت تاکید می کند و از لبه آتش نام می برد، همان لبه آتشی که امروز دشمنان اسلام و دشمنان تفرقه افکن منتظر حرفی هستند که آتش تفرقه میان مسلمانان را شعله ور کنند و شیعه و سنی را به جان هم بیندازند.

او بیان کرده است: دشمن امروز با هر بهانه و ترفندی به دنبال ایجاد اختلاف و تفرقه هستند تا با بزرگنمایی و دست گذاشتن روی اعتقادات شیعه و سنی و توهین به آنها مخصوصا در ایران اگر گسترش پیدا کند دشمن را بیشتر به هدف نزدیک خواهد کرد ما به تحکیم ، وحدت و همدلی نیاز داریم،

برخی سخنان مولوی گرگیج امام جمعه پیشین اهل سنت آزادشهر استان گلستان طی دو هفته گذشته باعث اعتراض و گلایه مسلمان شیعه و سنی شد.

جمعه هفته پیش نماینده ولی فقیه در گلستان و امام جمعه گرگان طی حکمی امام جمعه جدید اهل سنت آزادشهر را منصوب کرد.

براساس حکم آیت‌الله سیدکاظم نورمفیدی، مولوی نعمت‌االله مشعوف به سمت امام جمعه جدید شهرستان آزادشهر در شرق گلستان منصوب شد.

امام جمعه شهر لار نیز در خطبه های هفته گذشته این شهر بر ضرورت وحدت به عنوان زیربنا و مهمترین نیاز امروز جامعه تاکید کرد و گفت: مواضع بهنگام، مستکحم و وحدت آفرین بسیاری از علمای اهل سنت در کشورمان در این زمینه قابل تحسین بود.

حجت الاسلام سید مختار موسوی خرم اظهار داشت: وحدت شیعه و سنی در اقصی نقاط ایران اسلامی به ویژه شهرهای جنوبی فارس مثال زدنی است و حتی بسیاری از خانواده ها و مردم در منطقه لارستان فارس با هم نسبت های سببی دارند.

شهرستان اوز که دارای ۲ بخش مرکزی و بید شهر است، در فاصله ۳۴۵ کیلومتری جنوب شرقی شیراز قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


سنگینی بار «ترومای جنگ» بر شانه‌های کوچک کودکان