خرید پرتقال شب عید کشور هفته آینده در مازندران شروع می شود


خرید پرتقال شب عید کشور هفته آینده در مازندران شروع می شود

ساری - ایرنا - طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده امسال مازندران تامین کننده حدود 35 هزار تن پرتقال مورد نیاز تنظیم بازار کشور شده است که به گفته مدیر تعاون روستایی استان خرید این میوه از باغداران هفته آینده شروع می‌شود.

به گزارش ایرنا ، بر اساس اعلام کارگروه تنظیم بازار میوه شب عید کشور، از مجموع ۵۰ هزار تن پرتقال مورد نیاز تنظیم بازار شب عید ،استان مازندران امسال مسئول خرید و ذخیره سازی حدود ۳۵ هزار تن پرتقال تامسون شد و خرید ۱۵ هزار تن پرتقال والنسیا هم به استان های جنوبی سپرده شده است.

خرید تضمینی میوه شب عید یکی از سیاست های دولت است که در چند سال اخیر با همکاری وزارت جهاد کشاورزی ، سازمان صنعت ، معدن و تجارت و سازمان تعاون روستایی همزمان با برداشت محصول اجرایی می شود.

برداشت گونه های مختلف پرتقال در مازندران از اواخر ماه مهر آغاز شد و معمولا تا اواخر ماه دی ادامه می یابد.مازندران با داشتن ۱۱۰ هزار هکتار باغ مرکبات و تولید حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ تن محصول ، رتبه نخست را دارد.

مدیر تعاون روستایی مازندران روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با توضیح این که سهمیه امسال خرید پرتقال شب عید نسبت به سال گذشته حدود ۱۵ هزار تن بیشتر است، گفت : اگرچه ابلاغ تعیین سهیمه خرید پرتقال از سوی وزارت جهاد کشاورزی و سازمان مرکزی تعاون روستایی به استان صادر شده است ، اما هنوز قیمت خرید از باغدار و عرضه آن برای مصرف کننده نهایی نشده است.

سلیمان حاتم نژاد با بیان این که تا ۴۸ ساعت آینده قیمت نهایی خرید پرتقال شب عید نیز ابلاغ می شود، افزود : البته قیمت پیشنهادی طبق بررسی های میدانی کارشناسان باغبانی جهاد کشاورزی استان برای خرید هر کیلو پرتقال براساس دستورالعمل های فنی در اندازه ۱۹۰ تا ۲۹۰ گرمی از سر باغ ۹ هزار تومان و فروش آن پس از سورتینگ ، بدون پوسیدگی و در بسته بندی های استاندارد در شب عید ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان است.

سال گذشته ستاد تنظیم بازار قیمت خرید هر کیلوگرم پرتقال مازندران را برای شب عید در کف کامیون در سرباغ یا سورتینگ ۱۰۵ هزار ریال اعلام کرده بود.

مدیر تعاون روستایی مازندران قیمت پیشنهادی امسال را با رعایت همه موارد مناسب توصیف کرد و گفت : با توجه به بررسی های صورت گرفته باغداران و سورتینگ داران نیز از این قیمت راضی هستند و امیدواریم کمیته ستاد تنظیم بازار پس از بررسی این قیمت را نهایی و ابلاغ کند.

وی همچنین افزود که خرید پرتقال شب عید کشور از مناطق مختلف مازندران اعم از باغداران و سورتینگ داران بر اساس آمار رسمی سطح کشت و مقدار تولید ، سهمیه بندی شده که اجرا می شود.

حاتم نژاد همچنین گفت که تعاون روستایی مازندران هم اکنون در حال هماهنگی با تعاون روستایی استان های مختلف کشور ، اتحادیه ها و شرکت های تعاونی برای عقد قرار داد خرید پرتقال است.

وی افزود : امسال بر اساس دستوارلعمل ستاد تنظیم بازار همه پرتقال های خریداری شده توسط اتحادیه ها و شرکت تعاونی ها باید تا قبل از روز ۱۵ اسفند از مبداء مازندران به مقصد استان های کشور ارسال شود.

اگر چه میزان خرید پرتقال مازندران برای تنظیم بازار شب عید نسبت به میزان تولید حدود سه میلیون تنی چندان زیاد نیست ، اما این اقدام جلوی دلالان و واسطه ها را برای خرید محصولات مرغوب باغداران با قیمت پائین می گیرد، چرا که هدف اصلی از اجرای طرح خرید و ذخیره سازی، کمک به باغداران است.

بر اساس اعلام رسمی جهاد کشاورزی مازندران تاکنون دستکم محصول ۸۵ درصد از باغ های مرکبات استان برداشت شده است.

امسال قیمت هرکیلوگرم پرتقال و نارنگی سر باغ حدود هشت تا ۹ هزار تومان بوده است.

مازندران با دارا بودن ۱/۵ درصد از اراضی کشور و ۲/۵ درصد اراضی کشاورزی کشور سالانه بیش از هفت میلیون تن محصولات کشاورزی تولید می کند که ۱۰ درصد ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است .

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مازندران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جوک،متن و اس ام اس بی ادبی و زناشویی شب جمعه (18+)