18 قلم اشیاء کشف‌شده معدن نمک دورنبرگ اتریش در زنجان به نمایش درآمد


18 قلم اشیاء کشف‌شده معدن نمک دورنبرگ اتریش در زنجان به نمایش درآمد

زنجان - ایرنا - مدیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان گفت: 18 قلم از اشیاء کشف‌شده از معدن نمک دورنبرگ، با همکاری موزه بوخوم آلمان و دورنبرگ اتریش با موزه ملی ایران، در موزه مردان نمکی زنجان به معرض نمایش گذاشته‌شده‌اند که در قالب پنج ویترین برای عموم قابل بازدید است.

امیر ارجمند روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بخشی از اشیای مکشوفه از معدن نمک دونبرگ اتریش که در موزه بوخوم است به ایران منتقل‌شده و به طور تقریبی همزمان با دوران پیش از اسلام معدن چهرآباد و بسیار مشابه ابزار کشف‌شده در زنجان است.

وی اضافه کرد: ماه هاست که یافته‌های علمی کارشناسان باستان‌شناسی معدن چهرآباد زنجان در موزه بوخوم آلمان به نمایش گذاشته‌شده و گروه برگزاری نمایشگاه بوخوم برای معرفی ویژگی‌های بی‌نظیر پروژه مشترک خود، یافته‌های خود را با هنر گرافیک و داستان‌گویی پیوند زده‌ است.

به گزارش ایرنا، موزه باستان شناسی زنجان واقع در عمارت تاریخی ذوالفقاری این شهر، مومیایی‌های کشف شده از یک معدن نمک تاریخی را در خود جای داده است؛ مومیایی‌هایی موسوم به "مردان نمکی" که قدمت برخی از آن به بیش از ۲ هزار سال می‌رسد.

تاکنون ۶ مرد نمکی از همین معدن کشف شده است که کاوشگران حدس می زنند همه آنان در معدن نمک مشغول معدنکاری بوده اند و بر اثر ریزش، زیر آوار نمک مانده و در همان جا مدفون شده اند.

مدفون شدن در نمک باعث شده است که موارد قابل توجهی از پیکر، لباس و لوازم مومیایی ها حفظ شود به طوری که به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان، تا کنون هیچ اثری از لباس مردم عادی دوران هخامنشی در اختیار نبود تا آنکه با کشف یک مومیایی مدفون شده در معدن نمک چهرآباد آثار ارزشمندی در این زمینه به دست آمد که قدمت آنها به ۲ هزارو ۳۵۰ سال می رسد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه زنجان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


موضع جدید عربستان در رابطه با توقف تجاوز اسرائیل