هیچ موردی از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در قزوین مشاهده نشده است


هیچ موردی از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در قزوین مشاهده نشده است

قزوین- ایرنا- مدیرکل دامپزشکی استان قزوین گفت: با توجه به پایش های مستمر جهت شناسایی موارد مشکوک به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان که برخی نقاط کشور با آن درگیر هستند، این بیماری تاکنون در مرغداری‌ها و حیات وحش استان قزوین مشاهده نشده است.

به گزارش ایرنا، دکتر حمید زینالی روز یکشنبه در نشست ستاد استانی پیشگیری از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان که در سالن مدیریت بحران استانداری قزوین برگزار شد،افزود: آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان یکی از بیماری‌های واگیردار در پرندگان و مشترک با انسان بوده که بر اثر آن عفونت حاد تنفسی ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه قزوین یکی از قطب‌های صنعت طیور کشور است،اظهار داشت: این مساله رسالت ما را در مراقبت‌های بهداشتی مربوط به حوزه طیور سنگین‌تر کرده است و با همه توان و استفاده از ظرفیت‌های خود علیه بیماری‌ها مقابله می‌کنیم.

زینالی تصریح کرد: منشأ اصلی ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، پرندگان آبزی و به خصوص پرندگان مهاجر آبزی هستند که شیوع آن می‌تواند خسارات سنگین و جبران ناپذیر به صنعت طیور وارد کند.

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین افزود: با هدف پیشگیری و مقابله با آنفلوانزی فوق حاد پرندگان، ممیزی، رصد و پایش مرغداری‌های استان قزوین تشدید یافته است و آموزش‌های لازم برای مراقبت و تقابل با این بیماری نیز به واحدها ارائه شده است.

وی اضافه کرد: خوشبختانه همه چیز تحت کنترل است و خطری شهروندان را تهدید نمی‌کند، اما رعایت اصول بهداشتی لازم و ضروری است.

این مسوول با اشاره به واکسینه کردن بیش از ۴۰ میلیون قطعه طیور در استان قزوین از سال ۹۷ تاکنون به منظور پیشگیری از بیماری ها، افزود: عملیات واکسیناسیون علیه بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان قزوین به عنوان پایلوت از ابتدای تیرماه ۹۷ در گروه‌های مشخصی از جمعیت طیور هدف شامل مزارع مرغ اجداد، مادر، و پولت تخمگذار آغاز و همچنان ادامه داد.

وی به شهروندان توصیه کرد: برای پیشگیری از شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از خرید طیور زنده و بومی از حاشیه شهرها و بازارهای محلی خودداری کنند.

زینالی یادآور شد: نظارت و کنترل زنده فروشی طیور در بازارهای محلی و در حاشیه شهرها در قالب گروه‌های مشترک با شهرداری، مرکز بهداشت و نیروی انتظامی صورت می‌گیرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قزوین

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معما / زیر 10 ثانیه نسبت فامیلی ما رو حدس بزنید !!