TSMC هوای اپل را دارد؛ اینتل برای پس گرفتن جایگاهش تلاش می‌کند


TSMC هوای اپل را دارد؛ اینتل برای پس گرفتن جایگاهش تلاش می‌کند

اپل با سهمی بیش از 25 درصد در فهرست 10 مشتری برتر TSMC سال 2021 (1400) در جایگاه نخست قرار داشت، در این مقاله دلیل حمایت TSMC از اپل و راهکار اینتل برای بازپس‌گیری جایگاه خود را بررسی می‌کنیم.

طبق گزارشی که بلومبرگ و دیجی‌تایمز در ۲۴ آذر ۱۴۰۰ منتشر کردند، اپل با سهمی بیش از ۲۵ درصد از فروش TSMC، با اختلاف زیادی در جایگاه اول فهرست ۱۰ مشتری برتر این تولید‌کننده مستقل قطعات نیمه‌هادی قرار دارد.

TSMC در حال حاضر بزرگ‌ترین تولید‌کننده تخصصی محصولات نیمه‌رسانا در جهان محسوب می‌شود که تمام توجه و تمرکز خود را روی اپل معطوف کرده است و نگاه ویژه‌ای به این شرکت فناوری چندملیتی دارد؛ همین امر مدیران ارشد اینتل را به تایوان کشانده است.

اینتل در فهرست مشتریان برتر TSMC با ۰٫۸۴ درصد از سهم فروش در جایگاه یازدهم قرار گرفته بود و حالا قصد دارد این رتبه‌بندی را در آینده‌ای نزدیک تغییر داده و تا سال ۲۰۲۳ (۱۴۰۲) به یکی از مشتریان برتر TSMC تبدیل شود.

طبق گزارش‌ها، اپل برای تأمین اولین سری کامل محصولات ۳ نانومتری خود با TSMC به توافق‌ رسیده است و اینتل نیز برای اطمینان از تأمین قطعات موردنیاز خود به همکاری با TSMC احتیاج دارد؛ در همین راستا، پت گلسینگر، مدیرعامل جدید اینتل، به‌تازگی برای دیدار با TSMC به تایوان سفر کرد.

اپل بیش از ۲۵ درصد از درآمد TSMC را تشکیل می‌دهد

TSMC در خلال معضلات کمبود جهانی تراشه و نابرابری عرضه و تقاضا در این صنعت، قیمت‌ محصولات خود را ۲۰ درصد افزایش داده است و تمام مشتریان به غیر از اپل، ناچار به قبول این افزایش قیمت هستند؛ با این حال اپل برخلاف سایر مشتری‌ها، سیستم روی تراشه سری A خود را از ماه آینده و تنها با سه درصد افزایش قیمت از TSMC دریافت خواهد کرد.

TSMC هوای اپل را دارد؛ اینتل برای پس گرفتن جایگاهش تلاش می‌کند

تراشه M1 Max اپل، ۵۷ میلیارد ترانزیستور دارد

با توجه به سهم ۲۵٫۹ درصدی اپل از تجارت TSMC در سال گذشته و درآمد ۴۵٫۵۱ میلیارد دلاری این تولید‌کننده قطعات نیمه‌رسانا در این سال، ۱۱٫۴ میلیارد دلار از سمت اپل تأمین شده است.

در فهرست منتشر شده، مدیاتک در جایگاه دوم قرار دارد و ۵٫۸ درصد از درآمد ناخالص TSMC به این طراح تراشه تایوانی اختصاص دارد و بعد از آن هیچ مشتری دیگری بیشتر از ۵ درصد در درآمد مالی سال گذشته TSMC نقشی نداشته است.

TSMC هوای اپل را دارد؛ اینتل برای پس گرفتن جایگاهش تلاش می‌کند

در این فهرست، ای ام دی با ۴٫۴ درصد، کوالکام با ۳٫۹ درصد، برودکام با ۳٫۸ درصد، انویدیا با ۲٫۸ درصد، سونی با ۲٫۵ درصد، مارول با ۱٫۴ درصد، اس تی ام با ۱٫۴ درصد، ای دی آی با ۱٫۰۶ درصد و اینتل با ۰٫۸۴ درصد، در جایگاه‌های سوم تا یازدهم قرار دارند.

اینتل کارخانه‌ای تولیدی جداگانه‌ای برای تولیداتش دارد و به همین دلیل دیده شدن نامش در انتهای لیست آنچنان عجیب نیست، اما این ابر شرکت چندملیتی در تولید تراشه‌های پیشرفته هنوز به پای TSMC نمی‌رسد و به همین دلیل در نظر دارد تا بخشی از تولیدات تراشه خود را به این تولید‌کننده مستقل بسپارد.

هفته گذشته پت گلسینگر نشستی با محوریت موضوع «جلوگیری از درگیری اینتل با اپل» با TSMC‌ برگزار کرد و بزرگ‌ترین تولید‌کننده قطعات نیمه‌رسانا تأمین ظرفیت تولیدات ۴ نانومتری اینتل را به عهده گرفت.

ویدیوی زیر را پت گلسینگر قبل از عزیمت به تایوان، منتشر کرده است:

پت گلسینگر در مصاحبه‌ای با HBO تلاش اینتل برای دستیابی به ظرفیت سه نانومتری را توضیح داد و در مورد تراشه‌های سری M اپل نیز گفت:

اپل معتقد بود که خودشان می‌توانند تراشه بهتری تولید کنند و به ما نیازی ندارند و به نظر می‌رسد که به خوبی نیز از پس این کار برآمدند.

تراشه‌های سری M توسط خود اپل و به هدف جایگزینی قطعات اینتل در کامپیوترهای مک طراحی شدند و TSMC نیز مسئولیت تولید آن‌ها را با فناوری ۵ نانومتری پیشرفته خود به عهده گرفت.

تراشه M1 با ۱۶ میلیارد ترانزیستور، M1 Pro با ۳۳٫۷ میلیارد ترانزیستور و M1 Max با ۵۷ میلیارد ترانزیستور در اوایل سال ۲۰۲۱ (زمستان ۱۳۹۹) معرفی شدند که اپل از تراشه M1 برای تولید iPad Pro نیز استفاده می‌کند.

اینتل علاوه بر ظرفیت ۳ نانومتری TSMC به فرایند‌های ۷، ۶ و ۵ نانومتری این تولیدکننده علاقه‌مند است و در نظر دارد تا با افزایش سهم تولیداتش در بازار، رقیب خود AMD را کنار بزند؛ این شرکت برای پس گرفتن جایگاهش از TSMC و سامسونگ، تلاش می‌کند.

گلسینگر اضافه کرد:

تنها کاری که اینتل باید انجام دهد،‌ تولید تراشه‌ای بهتر از تراشه M1 اپل است. امیدوارم بتوانیم در طول زمان جایگاه خود را در این حوزه و همچنین بسیاری از حوزه‌های دیگر، پس بگیریم.

اینتل برای توسعه تراشه‌های آنگستروم و افزایش تولید آن‌ها نیز برنامه‌هایی دارد و قصد دارد تا سال ۲۰۲۴ (۱۴۰۳) به این برنامه‌های خود جامه عمل بپوشاند

اینتل در جولای ۲۰۲۱ (تیر ۱۴۰۰)‌، اعلام کرده بود که قصد دارد با استفاده از فرایند جدید Intel 20A و ترانزیستور‌های RibbonFET، طراحی پردازنده‌هایی در مقیاس آنگستروم را تا سال ۲۰۲۴ (۱۴۰۳) به پایان برساند؛ حرف A در فرایند Intel 20A به معنای «آنگستروم» (برابر با ۰٫۱ نانومتر) است و این فرایند ساخت، معماری جدیدی به نام «ریبن‌فت» (RibbonFET) را برای افزایش سرعت تغییر جریان در ترانزیستور‌ها ایجاد می‌کند.

اینتل در گذشته در تولید تراشه، شرکتی پیشرو محسوب می‌شد، اما TSMC و سامسونگ موفق به پیشی گرفتن از این شرکت شدند. حالا آن‌ها امیدوار هستند با این نوآوری بتوانند تراشه‌هایی با بالاترین تعداد ترانزیستور تولید کنند و دوباره به تولید‌کننده‌ای پیشرو تبدیل شوند.

قاعده کلی این است که هرچه تکنولوژی لیتوگرافی کوچکتر باشد، ترانزیستورهایی که در داخل تراشه قرار می‌گیرند کوچکتر خواهند بود و در نتیجه فضای بیشتر برای جا دادن ترانزیستورهای بیشتر فراهم می‌شود؛ با قرار گرفتن ترانزیستورهای بیشتری داخل یک تراشه، تراشه ای قدرتمند‌تر و کارآمدتر خواهیم داشت.

به عنوان مثال، سیستم روی تراشه A4 اپل که در سال ۲۰۱۰ (۱۳۸۹) در آیفون ۴ استفاده می‌شد، با فرایند ۴۵ نانومتری TSMC ساخته شده بود و ۱٫۳ میلیارد ترانزیستور داشت؛ اما تراشه Bionic A15 اپل که در آیفون 13 استفاده شده، ۱۵ میلیارد ترانزیستور دارد و با فرایند ۵ نانومتری پیشرفته TSMC تولید شده است.

طبق گزارش‌ها، همکاری اینتل با TSMC حداقل تا دوران تراشه‌های ۲ نانومتری و تا پس از سال ۲۰۲۵ (۱۴۰۴) ادامه پیدا خواهد کرد و اینتل خواهد توانست تا پس از سال ۲۰۲۳ (۱۴۰۲)، به سه مشتری برتر و یکی از منابع اصلی سودآوری TSMC تبدیل شود.

شما تلاش‌های اینتل برای پس گرفتن جایگاهش را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ نتیجه رقابت اپل با این طراح تراشه آمریکایی به کجا خواهد رسید؟

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی