ساخت دست رباتیک با قابلیت‌های منحصربه‌فرد + فیلم


دست رباتیکی با ظرافت بسیار بالا ساخته شده است که می‌تواند نیرویی معادل 34 نیوتن را اعمال و در عین حال به اندازه‌ای ظریف کار کند که از موچین استفاده کند.

به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری صدا و سیما‏‏‏، به تازگی از دست رباتیک باورنکردنی‌ای رونمایی شده که قادر است کار‌های مختلفی را انجام دهد. قوطی‌ها را له کند، تخم مرغ بگیرد و همزمان به اندازه‌ای زبردست است که می‌تواند با ظرافت از یک موچین و قیچی استفاده کند.

به گفته مهندسان دانشگاه آجو در سوون کره جنوبی، این دست قابلیت کار در حوزه‌های گوناگونی همانند الکترونیک دارد و می‌تواند تراشه‌های کوچک رایانه‌ای را درون یک برد مدار به وسیله موچین قرار دهد. نوک انگشتان این دست رباتیک می‌تواند نیرویی معادل ۳۴ نیوتن را اعمال می‌کند در حالی که همزمان به اندازه کافی ظریف است که یک تکاه کاغذ را با قیچی برش دهد.

ساخت دست رباتیک با قابلیت‌های منحصربه‌فرد + فیلم

دست‌های رباتیک اولیه نیازمند یک بازوی اختصاصی نیز بودند، اما محققان این دست رباتیک را به گونه‌ای طراحی کرده‌اند که می‌توان آن را با سایر سیستم‌های تجاری و بازو‌های رباتیک موجود ادغام کرد.

نویسندگان این مقاله می‌گویند: تقلید از عملکرد بسیار پیچیده دست انسان چالشی است که هنوز در حوزه رباتیک حل نشده باقی مانده است.

دست انسان دارای سطوح بسیار بالایی از مهارت برای انجام فعالیت‌های مختلف است به خصوص فعالیت‌هایی که نیازمند نیروی قوی در گرفتن اجسام ظریف تا دستکاری ابزار مختلف هستند. از ۲۰۶ استخوان بدن انسان، ۵۴ استخوان در دست‌ها قرار دارد و ماهیچه‌هایی که دست‌ها را کنترل می‌کنند بسیار پیچیده هستند. نوک انگشتان نیز دارای «عضو انتهایی لامسه‌ای» (tactile corpuscles) است که به آن امکان حس کردن اجسام هنگام برداشتن آن‌ها را می‌دهد.

ساخت دست رباتیک با قابلیت‌های منحصربه‌فرد + فیلم

برای افزودن این عملکرد‌ها به ربات‌ها، دست‌های رباتیک زیادی ساخته شده‌اند، اما هرکدام از آن‌ها محدودیت‌های خاص خود را از دشوار بودن اتصال دست به بازو‌های رباتیک موجود گرفته تا نداشتن آزادی عمل در انجام حرکات مختلف داشته است.

این دست کاملا یکپارچه ساخته شده است و می‌تواند روی هر بازوی تجاری‌ای نصب شود. طول آن ۲۱ سانتی متر است و وزن آن کمی بیش از یک کیلوگرم است و ۲۰ مفصل دارد. این دست ۱۵ درجه آزادی حرکت دارد و قادر است قوطی را له کند و تراشه را در انگشتان خود بگیرد.

ساخت دست رباتیک با قابلیت‌های منحصربه‌فرد + فیلم

وزن آن کمتر از یک کیلوگرم و ابعاد آن فقط ۲۱.۵۹ سانتی‌متر است.

همه اجزاء آن در یک دست ادغام شده‌اند بنابراین می‌توان آن را به بازو‌های رباتیک موجود بدون نیاز به افزودن اجزاء اضافه متصل کرد.

در چندین آزمایش، سازندگان شاهد توانایی این دست در بلند کردن اجسام با شکل‌های متفاوت بودند، همچنین این دست توانست یک قوطی را له کند و با ظرافت تمام یک تخم مرغ را بگیرد.

مقاله مربوط به این دست رباتیک در مجله Nature Communications به چاپ رسیده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها