دستور پخت کدو پلو با گوشت چرخ کرده


دستور پخت کدو پلو با گوشت چرخ کرده

کدو پلو با گوشت چرخ کرده یکی از غذاهای مجلسی و بسیار خوشمزه ای است که می توانید در میزهای مجلل مهمانی خود و یا در یک وعده غذایی کامل نوش جان کنید.

دستور پخت کدو پلو با گوشت چرخ کرده

این پلو را می توانید در فصل زمستان همزمان با رسیدن کدو حلوایی تهیه کنید. این پلو را می توانید هم با گوشت تکه ای و یا گوشت چرخ کرده یا قلقلی تهیه کنید. این غذا به دلیل وجود کدو حلوایی دارای خواص زیادی مانند تقویت سیستم ایمنی، جلوگیری از زخم معده و منبع غنی از فیبر می باشد. کدو حلوایی به دلیل کالری بسیار پایینی که دارد برای افراد دارای رژیم غذایی بسیار مناسب می باشد.

مواد لازم برای تهیه کدو پلو با گوشت چرخ کرده

برنج ۳ پیمانه کدو حلوایی ۲۰۰ گرم پیاز رنده شده ۱ عدد پیاز داغ ۱ پیمانه گوشت چرخ کرده ۵۰۰ گرم شکر ۱ الی ۲ قاشق غذاخوری کشمش ۱/۲ پیمانه نمک ۲ ق غذاخوری فلفل سیاه ۱ ق مرباخوردی زردچوبه ۱ ق مرباخوردی دارچین به میزان لازم کره به میزان لازم

طرز تهیه کدو پلو حلوایی با کشمش

مرحله اول: آماده سازی مواد

ابتدا برنج را در آب نمک خیس کنید و اجازه دهید در آب نمک بماند و خیس بخورد. کدو حلوایی را بشورید و پوست بگیرید. روی تخته برش کدو ها را به صورت نگینی درشت خرد کنید و ۳ تیکه درشت تر خرد کنید و برای ته دیگ مخصوص این پلو کنار بگذارید. سپس روی کدو ها مقداری شکر و دارچین ریخته و برای نیم ساعت بگذارید تا بماند. یکی از پیازها را ریز خرد کنید و داخل تابه به همراه کمی روغن و زردچوبه تفت دهید تا سبک و طلایی شود.

مرحله دوم: تفت دادن مواد

در ادامه گوشت چرخ کرده را به همراه فلفل سیاه و کمی نمک اضافه کنید و با پیاز خوب تفت دهید تا رنگ آن کاملا تغییر کند و سرخ شود. سپس در ادامه کدو حلوایی خرد شده را اضافه کنید و به همراه گوشت کمی تفت دهید تا سرخ شود. در ادامه کشمش های خیس خورده را اضافه کنید و به همراه مواد تفت دهید تا کشمش ها پف کنند در انتها کمی زعفران دم کرده غلیظ روی مواد بریزید. مواد میانی ما آماده شده است آن را از روی حرارت بردارید.

مرحله سوم: آماده سازی برنج

در قابلمه ای آب بریزید و بگذارید تا به جوش بیاید. سپس آب اضافی برنج خیس خورده را دور ریخته و آن را در آب جوش بریزید تا برنج کمی پخته شود. توجه کنید زیاد پخت برنج باعث شفته شدن برنج می شود. برای تشخیص پخته شدن برنج، یکی از برنج ها را از آب جوش خارج کنید و وسط برنج را با دست فشار دهید اگر وسط برنج سفت تر بود برنج آماده شده است. از صافی رد کنید تا آب برنج خالی شود سپس آب سرد روی برنج بگیرید.

مرحله سوم: درست کردن کدو پلو با گوشت چرخ کرده

در قابلمه مناسب ۳ تیکه کدو حلوایی بزرگ تر که در مرحله اول آماده کردیم را در کف قابلمه ای با مقداری روغن قرار دهید. سپس یک لایه برنج روی کدو ها بریزید و لایه بعدی از مواد از قبل آماده شده گوشت چرخ کرده و کدو را ریخته و همین کار را تا جایی که مواد تمام شود ادامه دهید. مقدار خیلی کم روی مخلوط کره بریزید. قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید و اجازه دهید ۴۵ دقیقه روی حرارت دم بکشد. بعد از این زمان غذا آماده است. در دیس مناسب بریزید و نوش جان کنید.

نکات مهم در تهیه کدو پلو با گوشت چرخ کرده مجلسی

می توانیر از زعفران دم کرده در برنج استفاده کنید. می توانید از گوشت قلقلی یا گوشت تکه ای نیز استفاده کنید. می توانید از ته دیگ نان استفاده کنید. کدو حلوایی های که گردن دراز دارند برای این پلو مناسب تر هستند. می توانید برنج را به صورت کته درست کنید و در زمان کم شدن آب برنج مواد را داخل برنج بریزید و هم بزنید و روغن اضافه کنید.
منبع : پارسی دی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آشپزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...