مروری بر داستان عاشقی جیران و ناصرالدین شاه


مروری بر داستان عاشقی جیران و ناصرالدین شاه

گجت نیوز (https://gadgetnews.net) سریال جیران ماجرایی عاشقانه و تاریخی است. این داستان، دوران پس از مرگ امیرکبیر را روایت می‌کند؛ زمانی که ناصرالدین شاه با جیران آشنا می‌شود و این آغاز یک عشق است. مجموع قسمت‌های این سریال تا حدود 6 سال از زندگی ناصرالدین شاه و جیران را برای مخاطب به تصویر می‌کشد. حسن فتحی در آخرین... نوشته مروری بر داستان عاشقی...

سریال جیران ماجرایی عاشقانه و تاریخی است. این داستان، دوران پس از مرگ امیرکبیر را روایت می‌کند؛ زمانی که ناصرالدین شاه با جیران آشنا می‌شود و این آغاز یک عشق است. مجموع قسمت‌های این سریال تا حدود ۶ سال از زندگی ناصرالدین شاه و جیران را برای مخاطب به تصویر می‌کشد.

حسن فتحی در آخرین عاشقانه خود این بار به سراغ داستانی تاریخی و واقعی رفته و روایتگر دلدادگی سلطان قاجار به سوگلی محبوبش است. قطعاً سریال «جیران» را باید یکی از مهم‌ترین سریال های سال ۱۴۰۰ دانست، حداقل تا به این جای کار و خبرهایی که از آن منتشر شده است گویای این مطلب است.

فتحی پیش‌تر سریال موفق «شهرزاد» را برای شبکه نمایش خانگی تولید کرده بود. ماجرای این سریال در سال ۱۳۳۲ جریان دارد و یک درام تاریخی و عاشقانه است که بازیگران توانمندی در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند. سریال «شهرزاد» هم‌زمان در آلمان و آمریکا نیز پخش شد و یکی از پرهزینه‌ترین سریال‌های نمایش خانگی بود. همچنین موسیقی شنیدنی این سریال توسط محسن چاووشی خوانده شده که بسیار موردعلاقه و توجه مخاطب قرار گرفت. آنچه تا به امروز در سریال‌های حسن فتحی تماشا کرده‌ایم آثاری برجسته با خط داستانی جذاب، بازی خوب و باورپذیر بازیگران و موسیقی منحصربه‌فرد بوده که بارها مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته است.

در فیلیمو ببینید: سریال عاشقانه و تاریخی جیران

علاوه بر «شهرزاد» سریال‌های موفق و خاطره‌انگیزی همچون «پهلوانان نمی‌میرند»، «شب دهم»، «روشن‌تر از خاموشی»، «میوه ممنوعه»، «مدار صفر درجه» و «زمانه» را برای سیمای ملی تولید کرده بود که هرکدام در زمان خود از پرمخاطب‌ترین آثار تلویزیون محسوب می‌شدند.

مروری بر داستان عاشقی جیران و ناصرالدین شاهمروری بر داستان عاشقی جیران و ناصرالدین شاه

خلاصه داستان سریال تاریخی جیران

«زنهار که طراز و طریقت گمشده و مجاز و حقیقت به هم آمیخته. سهم رعیت کابوس است و سهم سلطان تخت طاووس. کجاست تدبیر کریم‌خان که تاج شاهی پس بگیرد از ما ندانم‌کارها؟ کجاست شمشیر نادر که انتقام بکشد از ما خراب‌کارها؟ مملکت آشفته است و امیرکبیر در گور خفته. هر نامی آبستن ننگ است و هر صلحی آبستن جنگ. آدمیزاد قبله عالم هم که باشد پناه می‌خواهد. قلعه‌ای می‌خواهد که جان‌پناهش باشد. برای اولاد آدم هیچ قلعه‌ای محکم‌تر از عشق نیست. بدهید همه‌جا جار بزنند که: ایهاالناس! دیروز در حوالی تجریش پادشاه شما عاشق شد…»

بازیگران جیران چه کسانی هستند؟

بهرام رادان، پریناز ایزدیار، امیرحسین فتحی، امیرجعفری، رویا تیموریان، مهدی پاکدل، رعنا آزادی‌ور، کتانه افشاری نژاد، ستاره پسیانی، غزل شاکری، مرتضی اسماعیل‌کاشی، هومن برق‌نورد، مهدی کوشکی، سمیرا حسن‌پور، فاطمه مسعودی‌فر، بهناز نازی، غلامرضا نیکخواه، سیاوش چراغی‌پور، محمد شیری، حمیدرضا نعیمی، رضا جهانی، الهام نامی، نهال دشتی، سینا رازانی، بهنام شرفی، پاشا جمالی، حسن موذنی، نسرین نکیسا، محمد مژدهی، عباس توفیقی، فرشید صمدی‌پور، عباس ظفری، راستین عزیزپور، علی اشمند، پرویز بزرگی، رضا داودوندی و مریلا زارعی بازیگران سریال جیران هستند.

طراح صحنه و لباس سریال جیران کیست؟

سریال جیران فارغ از نام‌های آشنا در پشت و جلوی دوربین از جمله کارگردان کاربلدش حسن فتحی و بازیگران مطرح سینما، یک نام درخشان در پشت دوربین دارد که زیبایی بصری و لباس‌های زیبای عصر ناصری را طراحی کرده است. آنچه قطعا در قسمت‌های اول، چشم شما را هم خواهد گرفت.

مروری بر داستان عاشقی جیران و ناصرالدین شاهمروری بر داستان عاشقی جیران و ناصرالدین شاه

ملک جهان خزاعی از پیشکسوتان عرصه طراحی صحنه و لباس این روزها در گروه تولید سریال جیران مشغول به کار است و طراحی لباس‌ و صحنه این مجموعه نمایش خانگی را بر عهده دارد. همانطور که از عکس‌های منتشر شده تا امروز پیدا است سریال جیران جزو آثار شاخص تاریخی است که تعدد شخصیت‌ها و تعداد زیاد لوکیشن باعث شده است توجه به طراحی صحنه و لباس از اهمیت بالایی برخوردار باشد.

ملک جهان خزاعی که در لندن فارغ‌التحصیل رشته مدیریت هنری شده است طراحی صحنه و لباس آثار مطرحی از جمله شازده احتجاب، نسل سوخته و اشک سرما است و از دهه ۵۰ در عرصه تئاتر با هنرمندان نام آشنایی همچون علی نصیریان و عزت‌الله انتظامی و رکن‌الدین خسروی همکاری کرده است و تا پیش از انقلاب در بیش از ۴۵ نمایش صحنه در عرصه طراحی صحنه و لباس فعالیت کرده است. بد نیست بدانید خزاعی برای فیلم «تولد یک پروانه» در سال ۷۶ در شانزدهمین دوره و «بلندی‌های صفر» در سال ۷۲ در دوازدهمین دوره سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه را از جشنواره فیلم فجر دریافت کرده است. وی همچنین در دوره سی‌وسوم جشنواره فیلم فجر طراحی صحنه آیین ابتدایی و پایانی جشنواره را هم بر عهده داشت.

بازیگران جیران همه با تجربه هستند

بهرام رادان در نقش ناصرالدین شاه و پریناز ایزدیار در نقش جیران جلوی دوربین جدیدترین ساخته فتحی رفتند.

مریلا زارعی در دومین حضور در نمایش خانگی در نقش مادر ناصرالدین شاه جلوی دوربین جدیدترین ساخته حسن فتحی رفته‌ است. زارعی پیش از این تجربه بازی در سریال مانکن را در نمایش خانگی داشته است. او همچنین در فیلم سینمایی کیفر با حسن فتحی همکاری داشته.

امیر جعفری بعد از چند تجربه موفق با حسن فتحی در سریال‌ میوه ممنوعه و فیلم‌های پستچی سه بار در نمی‌زند و کیفر این بار در سریال تاریخی جیران ایفاگر نقش متفاوتی خواهد بود. جعفری با بازی در نقش میرزا آقاخان نوری روایتگر فعالیت‌های صدراعظم شاه ناصری است.

او پیش‌تر نیز در نمایش خانگی و در سریال ممنوعه حضور داشته است و حالا با جیران تجربه دیگری را به کارنامه بازیگری‌اش اضافه می‌کند.

مهدی پاکدل بعد از تجربه‌ای موفق در نمایش خانگی با سریال هم‌گناه، این‌بار ایفاگر نقشی متفاوت در سریال جیران شده است. پاکدل پیش از این نیز تجربه بازی در فیلم تاریخی-مذهبی محمد رسول‌الله را داشته و این بار مقابل دوربین سریالی تاریخی-عاشقانه مربوط به عصر قاجار رفته است.

ستاره پسیانی بعد از بازی در سه سریال شوخی کردم، کرگدن و نهنگ آبی در چهارمین تجربه حضور در نمایش خانگی مقابل دوربین سریال جیران رفته است. پسیانی حضور در عرصه بازیگری را با بازی در عرصه تئاتر آغاز کرد و در طول سال‌ها فعالیت در این عرصه با کارگردان‌های مطرحی همچون عباس کیارستمی، رضا درمیشیان، مانی حقیقی، رامبد جوان و منیژه حکمت همکاری کرده است. او همچنین در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر برای بازی در فیلم یدو دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول زن را دریافت کرده است.

داستان سریال «جیران» براساس واقعیت است؟

فتحی برای اثر جدیدش برهه تاریخی جذابی از تاریخ معاصر ایران را انتخاب کرده که جذابیت بیشتری به این سریال داده است. داستان سریال درباره عشق ناصرالدین‌شاه به یکی از زنان حرم‌سرایش به نام جیران است. جیران یکی از همسران محبوب و اولین سوگلی ناصرالدین‌شاه بوده. جیران، با سایر زنان دربار ناصرالدین‌شاه فرق داشته. شیفته شکار و اسب‌سواری بوده و هنگام سواری، چکمه و لباس مردانه می‌پوشیده. اولین‌بار برای فراگرفتن رقص به دربار قاجار راه پیدا می‌کند ناصرالدین‌شاه در اولین نگاه به او دل می‌بندد.

باید خاطرنشان کرد که این سریال دارای منبع تاریخی است و وقایع موجود در آن همگی بر اساس واقعیات نگاشته شده. جیران در واقع نام خدیجه خانم تجریشی یا همان فروغ‌السلطنه است. او نخستین سوگلی ناصرالدین‌شاه بود و ابتدا برای یادگیری رقص به دربار ناصرالدین‌شاه راه پیدا کرده بود. اما پادشاه در همان نگاه اول عاشق وی شده و به سبب چشم‌های درشتی که داشته، نام جیران را بر روی او گذشته است.

زمان پخش سریال جیران

با اینکه هنوز این سریال در حال تولید است و بارها به دلیل شرایط سخت کرونا فیلمبرداری آن به تعویق افتاده است، اما شنیده می‌شود که مجموعه جیران تا قبل از پایان سال ۱۴۰۰ به‌طور اختصاصی از پخش نمایش خانگی فیلیمو پخش خواهد شد. شنیده ها حاکی است که قرار است این سریال دی ماه 1400 پخش شود.

این مطلب توسط شرکت های ثالث به عنوان بیانیه مطبوعاتی یا رپورتاژ آگهی ارسال شده و گجت نیوز در قبال موارد مندرج در آن مسئولیتی ندارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید