قرنطینه کووید-19 به زنان بیشتر از مردان آسیب رساند


قرنطینه کووید-19 به زنان بیشتر از مردان آسیب رساند

ایسنا نوشت: یک نظرسنجی که در آلمان، اتریش و سوئیس انجام شده است، نشان می‌دهد که قرنطینه کووید-19 به تشدید درد مزمن، به ویژه در زنان منجر شده است.

پژوهش‌ها نشان می‌دهند که به نظر می‌رسد قرنطینه کووید-۱۹، تأثیرات بسیار متفاوتی را بر مردان و زنانی که با درد مزمن زندگی می‌کنند، داشته است و در این میان، زنان آسیب بیشتری را تجربه کرده‌اند.

به گفته محققان، تفاوت میان زنان و مردان را می‌توان با افزایش مسئولیت‌های مراقبتی و واکنش عاطفی ناشی از این بیماری همه‌گیر مرتبط دانست.

پژوهش‌های پیشین نشان می‌دهند که موقعیت‌های پر استرس از جمله جنگ و پیامدهای حملات تروریستی می‌توانند درد مزمن را تشدید کنند. طی قرنطینه‌ کووید-۱۹ در سراسر جهان، گروه‌های آسیب‌پذیر از افزایش انزوا، تنهایی، اضطراب، عدم اطمینان مالی و همچنین ناتوانی در دسترسی به مراقبت‌های معمول آسیب دیدند. با وجود این، پیامدهای روانی-اجتماعی کووید-۱۹ بر افراد مبتلا به درد مزمن به طور کامل مورد بررسی قرار نگرفته است.

دکتر "کوردولا لانگ ایلیویچ"(Kordula Lang-Illievich)، پژوهشگر "دانشگاه علوم پزشکی گراتس"(Medical University of Graz) و پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: پژوهش ما نشان می‌دهد که همه‌گیری کووید-۱۹ ممکن است مشکلات ناشی از درد مزمن و برخی نابرابری‌های جنسیتی را تشدید کرده باشد. درک این موضوع که افراد مبتلا به درد مزمن چگونه تحت تأثیر این همه‌گیری قرار می‌گیرند و مدیریت درد که به وضوح زنان را هدف قرار می‌دهد، حیاتی است.

پژوهشگران برای بررسی این که محدودیت‌های قرنطینه در آلمان، اتریش و سوئیس چگونه بر افراد مبتلا به درد مزمن تأثیر می‌گذارند، از بزرگسالانی که در گروه‌های خودیاری شرکت داشتند و درد مزمن را حداقل برای یک سال تجربه کرده بودند، دعوت کردند تا یک نظرسنجی را تکمیل کنند. از شرکت‌کنندگان در مورد شدت درد آنها پیش از قرنطینه و طی قرنطینه کووید-۱۹ سؤال شد. همچنین، پژوهشگران از آنها در مورد مدیریت دارویی و غیر دارویی درد، فعالیت بدنی، عوامل اجتماعی و روانی سؤال کردند.

از ۵۷۹ پاسخ دریافت‌شده بین اول تا ۱۵ ژوئیه ۲۰۲۰، ۱۳۸ پاسخ متعلق به مردان و ۴۴۱ پاسخ متعلق به زنان بود که میانگین سنی آنها به ۴۲ سال می‌رسید. ۵۶ درصد پاسخ‌دهندگان از آلمان، ۳۳ درصد از اتریش و ۱۱ درصد از سوئیس بودند. پژوهشگران، تفاوت‌ در سطح متوسط درد را که پیش و پس از نخستین قرنطینه گزارش شده بود، بررسی کردند و به مقایسه سطح درد بین مردان و زنان پرداختند.

پاسخ‌ها نشان داد که زنان مبتلا به درد مزمن، طی نخستین قرنطینه، در مقایسه با سطح معمولی درد پیش از قرنطینه، شدت درد بیشتری داشته‌اند. در حالی که میانگین امتیاز شدت درد پیش از نخستین قرنطینه کووید-۱۹، در مردان ۴۶/۵ درصد و در زنان ۴۵ درصد بود، میانگین تغییر شدت درد در مردان ۰/۸ درصد و بسیار کمتر از زنان بود که ۳/۹ درصد تغییر را گزارش دادند.

لانگ ایلیویچ گفت: اگرچه شدت درد گزارش‌شده بین مردان و زنان پیش از کووید-۱۹ مشابه بود اما داده‌های ما به وضوح نشان می‌دهد که زنان بیشتر از مردان، شدت درد مزمن را در نخستین قرنطینه تجربه کرده‌اند. این موضوع احتمالا منعکس‌کننده تأثیر نامتناسب قرنطینه‌ بر زنان، به‌ویژه زنانی است که با افزایش مسئولیت‌های مراقبتی، خشونت خانگی و آسیب‌پذیری در برابر اضطراب، افسردگی و استرس حاد رو به رو هستند. انتظار می‌رود که همه این موارد، بر نشانه‌های درد تأثیر بگذارند.

۴۷۲۳۳

کد خبر 1584509

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اظهارات جدید رئیس موساد درباره توافق با حماس برای مبادله اسرا