قاچاقچی سکه های تاریخی در ارومیه دستگیر شد


قاچاقچی سکه های تاریخی در ارومیه دستگیر شد

ارومیه-ایرنا- فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی گفت: فردی که قصد قاچاق 21 عدد سکه تاریخی را داشت در ارومیه دستگیر شد.

بهزاد حجابی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: در راستای تعامل بین یگان حفاظت میراث‌فرهنگی و پلیس آگاهی، واحد مبارزه با قاچاق کالا، شخصی که قصد انتقال آثار تاریخی و فرهنگی از مرزهای شمال‌غربی کشور را داشت با هوشمندی ماموران دستگیر شد.

فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی افزود: این فرد پس ‌از سیر مراحل‌ قانونی تحویل مراجع قضایی شد و در این راستا ۳۸ عدد سکه تاریخی کشف و ضبط شد.

وی ادامه داد: این سکه‌ها مورد ارزیابی کارشناس باستان‌شناسی قرار گرفت و مشخص شد از بین این ۳۸ سکه، ۲۱ عدد سکه متعلق به دوره صفویه و قاجاریه بوده و مابقی تقلبی هستند.

حجابی با بیان اینکه این سکه‌های تاریخی پس از طی مراحل قانونی تحویل موزه باستان‌شناسی ارومیه شدند، ادامه داد: ماموران یگان حفاظت میراث فرهنگی استان با جدیت تمام صیانت از آثار تاریخی را در دستور کار دارد و از شهروندان درخواست می شود در صورت مشاهده موارد مشکوک موضوع را به ادارات میراث فرهنگی و یا نیروی انتظامی و پلیس اطلاع رسانی کنند.

آذربایجان غربی دارای مرز مشترک با سه کشور عراق، ترکیه و جمهوری خود مختار نخجوان است که همواره تردد های فراواین از این مرزها انجام می شود.

این استان دارای بیش از هزار و ۶۰۰ اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی و ۲ اثر ثبت شده جهانی شامل قره کلیسای چالدران و تخت سلیمان تکاب است.

سه گنبد و بازار تاریخی ارومیه، غار سهولان مهاباد و تالاب کانی‌برازان مهاباد، موزه مردم شناسی ارومیه، کوه زندان تکاب، کلیسای ننه‌مریم، غار تمتمان، دژ بسطام، عمارت کلاه فرنگی ماکو، خانه انصاری، مسجد جامع و مسجد سردار ارومیه از جمله آثار تاریخی آذربایجان‌غربی به شمار می‌رود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری