170 شرکت فناور در خراسان جنوبی فعال هستند


170 شرکت فناور در خراسان جنوبی فعال هستند

بیرجند - ایرنا - رییس پارک علم و فناوری خراسان جنوبی گفت: حدود 170 شرکت فناور، 40 شرکت دانش‌بنیان و چهار مرکز رشد در این استان از خدمات پارک علم و فناوری بهره‌مند هستند.

محمدعلی ناصری روز دوشنبه در آیین تجلیل از ۱۲ پژوهشگر برتر موسسات آموزش عالی شهرستان قاینات که به مناسبت هفته پژوهش و فناوری برگزار شد افزود: ساختمان مرکز رشد قاین در حال بهسازی است تا فضایی در خور شان فناوران آماده کنیم.

وی شهرداری‌ها را یکی از نهادهای مهم در حوزه علم و فناوری عنوان کرد و گفت: مراکز رشد در اکثر کشورها تحت حمایت شهرداری‌ها هستند و در این زمینه نقش موثری را ایفا می‌کنند.

رییس پارک علم و فناوری خراسان جنوبی ادامه داد: رسالت ایجاد دانشگاه پژوهش‌محور در نسل قبل به‌خوبی پیاده‌سازی شد و اکنون باید به سمت دانشگاه‌های کارآفرین و پارک‌های علم و فناوری و کارخانه‌های نوآوری برویم و اکوسیستم فناوری را پیاده‌سازی کنیم.

وی گفت: کشور ما رتبه نخست تولید علم و رشد علمی را در دنیا دارد و ارتقای علمی ایران از رتبه پنج به یک رسیده است و در علم ژنتیک و سلول‌های بنیادین نیز به رتبه دوم در منطقه رسیده‌ایم.

ناصری حلقه مفقوده بین صنعت و آنچه مردم طالب آن هستند و در دانشگاه‌ها تولید می‌شود بویژه در اقتصادهای دولتی را اکوسیستم و زیست‌بوم فناوری دانست و گفت: این زیست‌بوم شامل مراکز رشد، مراکز نوآوری، کارخانه‌های نوآوری، صندوق‌های پژوهش و فناوری، پارک‌ها و شهرک‌های علمی و تحقیقاتی، شتاب دهنده‌ها، سرمایه‌گذاران و صندوق‌های پژوهش و فناوری همچنین فناوران و نیروهای ایده‌پرداز هستند.

وی اظهار داشت: باید دست به دست هم داده تا افرادی که ایده‌ای دارند یا از دانشگاه آمدند وقتی به این مراکز مراجعه می‌کنند از حمایت‌های آنها بهره‌مند شوند و ایده و تجربه خود را به محصول یا خدمت تبدیل کنند.

رییس پارک علم و فناوری خراسان جنوبی گفت: با توجه به اینکه بروکراسی اداری گاهی باعث کُند شدن فرایند تبدیل ایده به محصول می‌شود و این رسالتی بر دوش نسل جدید است که همچنان که نسل قبل با یک حرکت انقلابی دانشگاه‌ها را از نسل دو به سه تبدیل کردند انتظار می‌رود در نسل جدید این دانشگاه‌ها از نسل سه به چهار تغییر پیدا کند و دانشگاه‌های پژوهش‌محور را به دانشگاه‌های کارآفرین تبدیل کنند.

همچنین نمایشگاه دستاوردهای علمی و پژوهشی فناوری دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی و مرکز رشد واحدهای فناور قاینات امروز در محل نگارخانه باران قاین با حضور رییس پارک علم و فناوری خراسان جنوبی، فرماندار، امام جمعه قاین، روسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و مدیران ادارات شهرستان قاینات گشایش یافت.

در این نمایشگاه دستاوردهای ۱۸ واحد فناور از فناوران مرکز رشد واحدهای فناور قاین و همچنین دستاوردهای علمی و پژوهشی دانشگاه بزرگمهر، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه آزاد اسلامی و پیام‌نور قاینات و آموزشکده فنی مهندسی امام خمینی (ره) قاین به‌مناسبت هفته پژوهش و فناوری و گرامیداشت روز شهرستان قاینات به نمایش گذاشته شد.

در حاشیه این آیین در جلسه‌ای که با حضور دانشگاهیان و فناوران مراکز آموزش عالی شهرستان و مسوولان شهرستانی و استانی برگزار شد از پژوهشگران برتر هر واحد تجلیل شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا