نقش برجسته سرباز پارتی در قیرو کارزین فارس فنس‌کشی می‌شود


نقش برجسته سرباز پارتی  در قیرو کارزین فارس فنس‌کشی می‌شود

شیراز-ایرنا-معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری فارس گفت: به منظور حفاظت از نقش برجسته سرباز پارتی که قدیمی ترین اثر تاریخی شهرستان قیروکارزین به شمار می‌رود اقدامات اولیه برای نصب فنس انجام شده است.

عبدالرضا نصیری سه شنبه در گفت و گو با ایرنا اضافه کرد: نقش‌برجسته‌ها یا سنگ‌نگاره‌ها بخشی از مهم‌ترین و بی‌بدیل‌ترین آثار تاریخی هستند که حفاظت و نگهداری از این آثار برای ما اهمیت بسیاری دارد اما حفاظت از نقش برجسته‌ها بسیار دشوار است زیرا ضوابط و قوانینی وجود دارد که رعایت تمام این قوانین موجب ایجاد محدودیت‌های بسیاری می‌شود و همین مسئله کار را برای ما دشوار می‌کند.

وی بیان کرد: حفاظت از آثار تاریخی به دو صورت حفاظت کالبدی و فیزیکی انجام می‌شود اما عملیات مربوط به اینگونه حفاظت‌ها هزینه‌های بسیار زیادی را برای اداره کل میراث فرهنگی به دنبال دارد.

نصیری گفت: برخی تصور می‌کنند که اداره کل میراث‌فرهنگی توجهی به بحث ترمیم یا حفاظت از آثار تاریخی ندارد این در حالیست که تمامی آثار و اماکن تاریخی برای ما از اهمیت بسیاری برخوردار است ولی نگهداری و حفاظت از بناها و محوطه‌های تاریخی نیازمند اعتبار کلانی است که این اعتبارات در حال حاضر وجود ندارد و ما با کمبود بودجه در این زمینه رو به رو هستیم.

وی افزود: در واقع اداره کل میراث فرهنگی از اختیارات، اعتبارات و نیروی انسانی محدودی بهره می‌برد. این در حالیست که برای انجام چنین اقداماتی باید هزینه‌های بسیاری را متحمل شود.

نصیری ادامه داد: اولین اقدامی که در بحث حفاظت از نقش‌برجسته ها و بناهای تاریخی باید انجام دهیم حفاظت فیزیکی با استفاده از حصار یا نصب دوربین، حفاظت الکترونیکی و بهره‌گیری از نیروی انسانی به عنوان نگهبان است. اما به علت کمبود نیروی یگان حفاظت و سخت گذر بودن برخی از اماکن تاریخی نمی‌توانیم برای بسیاری از این آثار، نگهبان بگذاریم.

وی بیان کرد: در حال حاضر تعدادی فنس را از محل دیگری برای حفاظت از نقش برجسته دوره اشکانی در قیروکارزین تهیه کردیم و اقدامات اولیه برای نصب فنس‌ها انجام شده است اما آنچه که برای ما اهمیت بیشتری دارد لزوم فرهنگ‌سازی لازم برای ایجاد مسئولیت در مردم به منظور حفاظت از آثار تاریخی است.

این مقام مسئول گفت: آسیب‌های وارد شده به آثار تاریخی تنها به آسیب‌های ناشی از عوامل طبیعی محدود نمی‌شود و برخی از مردم نیز در بروز این آسیب‌ها نقش دارند. در واقع نگرانی‌های ما بیشتر در رابطه با تخریب‌های انسانی است و می‌توان گفت آسیب‌های انسانی، اصلی‌ترین عامل تخریب بناهای تاریخی هستند.

وی افزود:عوامل طبیعی به مرور زمان و در طی گذشت میلیون‌ها سال موجب تخریب آثار تاریخی می‌شوند اما انسان در مدت زمان کوتاهی می‌تواند باعث تخریب این آثار شود. به عنوان مثال در یک مقطع زمانی عده‌ای قصد داشتند همین نقش برجسته دوره اشکانی در قیروکارزین را منفجر کنند. لذا باید تدابیر لازم برای جلوگیری از آسیب‌هایی که انسان به آثار تاریخی وارد می‌کند اتخاذ شود و فرهنگ‌سازی لازم در این زمینه صورت بگیرد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری فارس بیان کرد: شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها نباید موضوع تخریب‌های انسانی و فرهنگ‌سازی مردم در حفظ آثار تاریخی را نادیده بگیرند و نیاز است که فرهنگ‌سازی برای بازدید عموم مردم در اماکن تاریخی انجام شود.

سنگ‌نگاره قیر و کارزین کتیبه و نقش حجاری شده یک سرباز است که بر روی قطعه سنگی بزرگ کنده شده و در شهرستان قیر و کارزین در استان فارس ایران قرار دارد. این اثر در تاریخ ۱۰ آذر ماه ۱۳۵۴ هجری خورشیدی با شماره ۹۳۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. سنگ‌نگارهٔ قیر و کارزین در سه کیلومتری شهر قیر در جنوب استان فارس و در حد فاصل گردنه گلومشک و گردنه سم دلدل در کنار جاده قیر به فیروزآباد قرار دارد.

نقش‌برجسته سرباز پارتی با تیر و کمان کشیده، تیردان و کلاه‌خود بر روی یک تخته سنگ بزرگ مکعبی شکل به طول ۲۴۰ و عرض ۱۷۰ سانتی‌متر حجاری شده که صحنه یک تیراندازی را به تصویر می‌کشد که قدمت آن به بیش از ۲ هزار سال می‌رسد.

قیروکارزین یکی از شهرستان‌های استان فارس است که در فاصله ۲۱۸کیلومتری از جنوب غرب شیراز قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی