براساس ظواهر نباید قضاوت کرد


براساس ظواهر نباید قضاوت کرد

معاون فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری در ادامه مباحث مربوط به امر قضاوت، تحقیق و شناخت کامل از یک موضوع را لازمه قضاوت کردن درباره آن دانست و تصریح کرد: بر اساس ظواهر نباید قضاوت کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت‌الاسلام و المسلمین «سیدحسین رکن الدینی» معاون فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری امروز در جلسه تواصی به حق که با حضور کارکنان و کارمندان سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری در محل نمازخانه این مجموعه برگزار شد، تصریح کرد: قضاوت کردن به شرط داشتن توانایی تشخیص خوب از بد و درست از نادرست می تواند مفید وکمک کننده باشد.

وی با اشاره به اینکه قضاوت کردن دیگران در جامعه امروز امری رایج است، اظهار داشت: خدای متعال اجازه قضاوت کردن و حکم قطعی صادرکردن در مورد دیگران را به ما نداده است مگر در صورت ضرورت و وجود شرایط لازم که تحقیق، علم و اطلاعات کامل و دقیق از آن جمله است.

حجت‌الاسلام و المسلمین رکن الدینی با استناد به آیات و روایات، قلب، چشم و گوش انسان را نعمت هایی عنوان کرد که باید به وسیله آنها حق از باطل متمایز شده وانسان به حقیقت وعمل درست دست یابد.

وی تصریح کرد: انسان نباید بر اساس تخمین ها و گمان ها(سوء ظن) درباره مردم به داورى بنشیند، چرا که گوش، چشم و دل که ابزار ارتباط با دنیاى خارج هستند، همه مسئولیت دارند و در قیامت بازخواست خواهند شد.

معاون فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری با تاکید براینکه شایعات و ظن نمی تواند معیار قضاوت وعمل باشد، افزود: تنها ازعلم و یقین پیروی کنید و به هنگام قضاوت درباره دیگران از ظن و گمان بپرهیزید.

وی تاکید کرد: شایعات، قرائن ظنی و اخبار غیرقطعی نمى توانند معیار قضاوت کردن، شهادت دادن و عمل ما باشند.

پایان پیام/47

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید