«گالش منزل» مستندی درباره نگهبانان جنگل


«گالش منزل» مستندی درباره نگهبانان جنگل

کارگردان فیلم گالش منزل با اشاره به روند تولید این مستند توضیح داد: گالش‌ها نگهبانان جنگل بودند که امروز دیگر حضور ندارند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، علی شهاب الدین در برنامه در انتهای الوند که از شبکه دوم سیما پخش شد اظهار کرد: گالشا کسانی هستند که از هزاران سال قبل در جنگل‌های شمال کشور زندگی می‌کردند. از سی سال قبل، طرح خروج دام از جنگل آمد و این دامداران مجبور شدند از جنگل‌ها بیرون آمدند و برای من دغدغه بود که قصه‌ای داشته باشم از این نسل اطلاعاتی بدست بیاورم.

وی ادامه داد: یکی از بازماندگان گالش‌ها را یافتم و قصه‌ای را در این باره روایت کردیم. مستندساز وقتی بخواهد کاری را شروع کند به جذابیت سوژه توجه می‌کند. به این فکر کردم چرا بخشی از ادم‌ها تا این حد عشق طبیعت دارند؟ اقای طالبی سوژه فیلم با اینکه خانواده تاکید می‌کرد که به شهر بیاید، اما با همان محیط مانده و به رغم اینکه درگیر سرطان است، اما با طبیعت زندگی می‌کند.

این مستند ساز توضیح داد: سوال اصلی این بود که چرا این مرد آنجاست و ما حدود دو ساعت با لندروری رفتیم و از جایی به بعد نیز دو ساعت پیاده روی می‌کردیم تا به سوژه برسیم. از ادامه راه اقای طالبی فوت کردند و به این فکر کردیم حالا زندگی پسامرگ وی را به تصویر بکشیم و این نیستی تصویر شد.

شهاب الدین تاکید کرد: یکی از اهداف ما در فیلم گالش منزل این بود که این میراث منطقه شمالی کشور را به تصویر بکشیم. این میراث باید حفظ شود و تلاش کردیم به تصمیم گیرندگان این موضوع را گوشزد کنیم. دو تن از نمایندگان کمیسیون فرهنگی کشور این اثر را دیدند و بر نمایش این فیلم در کمیسیون کشاورزی نمایش داده شود.

وی ادامه داد: رهبر انقلاب بر پیوست عدالت تاکید کردند و اگر این پیوست عدالت وجود داشت امروز شاهد این مهم نبودیم که جنگل از بین برود و در عین حال غارتگران به جنگل‌ها بیایند.

این مستندساز عنوان کرد: گالش‌ها بدون اینکه حقوقی از دولت بگیرند بخش‌هایی برای چرای دام داشتند و از جنگل‌ها حفاظت می‌کردند. با از بین رفتن گالش ها، جنگل‌ها خالی از نگهبان شده و امیدوارم آقایان در این باره فکری کنند.

شهاب الدین گفت: من علاقه‌مند به سینمای مستند هستم، اما در تلویزیون در آستانه بازنشستگی هستم و شاید به سمت و سوی سینمای بلند هم بروم.

وی یادآور شد: درخواست می‌کنم از تصمیم گیرندگان که هر طرح و مصوبه‌ای را با درنظر گرفتن پیوست عدالت انجام دهند.

مستند گالش منزل را با هزینه شخصی ساختم از اینرو شاید ۲۰ جلسه فیلمبرداری کردم و مالکیت مادی اثر، در اختیار من است، اما یک رونمایی برای این مستند خواهیم داشت.

در خلاصه این مستند آمده است: شعبانعلی طالبی یکی از آخرین بازماندگان پیشه گالشی با دست و پنجه نرم کردن سرطان به تنهایی میراث چند صد ساله اجداد خود یعنی پرورش گاو را در جنگل‌های شیرگاه مازندران حفظ کرده است پس از مرگش فرزندانش به دلیل نگاه منفعت طلبانه و زندگی شهرنشینی و همچنین بی تدبیری مسئولین دولتی این میراث معنوی و مادی به فروش و باد فراموشی گرفته می‌شود.

لازم به ذکر است برنامه تلویزیونی "درانتهای الوند" شنبه تا چهارشنبه هر هفته به تهیه کنندگی امیرحسین آذر، کارگردانی مسعود مرعشی و با اجرای مجید یحیایی، حامد مهربانی، غزاله کفاش طلب، فرشته علیپور و پدرام ابدان ساعت ۰۷:۰۰ صبح روی آنتن شبکه دوسیما می‌رود.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر فوق العاده زیبای خانم بازیگر سریال در پناه تو بعد 29 سال ! / انگار قالی کرمانه !