تاثیر کووید-19 در شمارش و حرکت اسپرم‌ها


این یافته‌ها که روز دوشنبه در ژورنال Fertility and Sterility منتشر شد، بر اساس بررسی نمونه‌های اسپرم به دست آمده از 120 مرد بلژیکی با میانگین سنی 35 سال به طور میانگین در 52 روز پس از بهبودی از علائم کووید-19 در آنها است.

تاثیر کووید-19 در شمارش و حرکت اسپرم‌ها

شفاآنلاین>سلامت جنسی> پژوهشگران دریافته‌اند که در برخی از مردان پس از بهبودی از بیماری کووید-۱۹ ناشی از کروناویروس کیفیت اسپرم تا ماه‌ها بعد مختل باقی می‌ماند

به گزارش شفاآنلاین: این پژوهشگران دریافتند که خود منی مردان باعث سرایت کروناویروس نمی‌شود، اما در میان ۳۵ مردی که در طول یک ماه پس از بهبودی عفونت علامت‌دار کرونا نمونه اسپرم داده بودند، کاهش در حرکت اسپرم در ۶۰ درصد موارد و کاهش شمارش اسپرم در ۳۷ درصد موارد مشاهده شد.

این یافته‌ها که روز دوشنبه در ژورنال Fertility and Sterility منتشر شد، بر اساس بررسی نمونه‌های اسپرم به دست آمده از ۱۲۰ مرد بلژیکی با میانگین سنی ۳۵ سال به طور میانگین در ۵۲ روز پس از بهبودی از علائم کووید-۱۹ در آنها است.

در میان ۳۴ مردی که در طول دست کم دو ماه پس از بهبودی نمونه اسپرم داده بودند، حرکت اسپرم در ۲۸ درصد موارد و شمارش اسپرم در ۶ درصد موارد پایین بود. شدت عفونت کووید-۱۹ با خصوصیات اسپرم همبستگی نداشت.

این پژوهشگران به این نتیجه رسیدند: «به زوج‌هایی که تمایل به بارداری دارند باید هشدار داد که پس از عفونت کووید-۱۹ کیفیت اسپرم ممکن است پایین‌تر از حد مطلوب باشد. زمان بازیابی کیفیت اسپرم پس از دچار شدن به کرونا ۳ ما تخمین زده می‌شود، اما بررسی‌های پیگیرانه‌ای در دست انجام است تا این مدت زمان ثابت شود و معلوم شود آیا در اقلیتی از مردان ممکن است آسیبی دائمی به وجود آید یا نه.»

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت جنسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رونمایی از خوانندگی سگ سخنگو با آهنگ صادق بوقی میگه آو آو آو آو...