استفاده از ایده‌های خلاقانه جوانان، راهکار توسعه بخش اصفهان


استفاده از ایده‌های خلاقانه جوانان، راهکار توسعه بخش اصفهان

اصفهان - ایرنا - استفاده از ایده‌های خلاقانه و نوآورانه جوانان به‌ویژه تشکل‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد این بخش راهکار مناسبی برای حل معضلات و توسعه در کشور و استان اصفهان است.

به گزارش ایرنا، حدود ۱۸ میلیون نفر از جمعیت کشور را جوانان تشکیل می‌دهد، کارشناسان معتقدند که جوانان به خاطر داشتن نیروی مفید و سازنده جسمی و فکری، می‌توانند ساختارهای جامعه را متحول و دگرگون کنند و به سمت پیشرفت و توسعه پیش ببرند.

از منظر روان‌شناختی و جامعه‌شناختی جوانان ویژگی‌ها و خصوصیات مختلفی دارند و بر مبنای آن‌ها نیازها، خواسته‌ها انگیزه‌ها، توانمندی‌های جسمی و فکری آنان تعریف می‌شود، تحول‌خواهی و دگرگون خواهی از صفات گروه سنی و فکری جوان است که این ویژگی‌ها در مسیر و راستای سازندگی، پیشرفت و توسعه قرار دارد و برعکس گروه کهن‌سال که محافظه‌کار و خواهان حفظ شرایط موجود هستند کمتر به اصلاح و بهبود اوضاع می‌اندیشند.

اما درعین‌حال بر اساس تحلیل صاحب‌نظران، استفاده از جوانان آن‌طور که بایدوشاید مدنظر قرار نمی‌گیرد و توان فکری و خلاقانه این قشر از جامعه کمتر استفاده می‌شود.

به اعتقاد جامعه شناسان بهبود ساختارهای اجتماعی با افکار قدیمی و محافظه‌کارانه میسر نمی‌شود، بنابراین باید تحول و توسعه را با مشارکت جوانان مطالبه کرد زیرا این نسل می‌تواند با برخورداری از روحیاتی مانند ریسک‌پذیری و حرکت به روبه‌جلو برای ارتقای کشور به بهترین شکل ممکن تصمیم‌گیری کند.

از سوی دیگر سازمان های مردم نهاد حوزه جوانان که تجمیع جوانان داوطلب و پرتلاش است تشکل های مفید و سازنده برای توسعه بویژه در توسعه شهری محسوب می شود.

استفاده از ایده‌های خلاقانه جوانان، راهکار توسعه بخش اصفهان

۲۶۲ تشکل جوانان در اصفهان ظرفیت مناسب برای توسعه

اکنون در استان اصفهان ۲۶۲ سازمان‌ مردم‌نهاد حوزه جوانان به ثبت رسیده و شمار اعضای تشکل‌های جوانان اصفهان به بیش از ۳ هزار نفر رسیده است و بر اساس اعلام مسوولان این تعداد تا پایان سال بیشتر خواهد شد، بی‌شک این تعداد از جوانان که برای فعالیت‌های داوطلبانه در سازمان‌های مردم‌نهاد عضویت دارند ظرفیت مناسبی برای امور مختلف ایجاد کرده است.

در همین ارتباط دبیر اجرایی پنجمین گفتمان ملی نقش جوانان در توسعه پایدار شهری گفت: جای خالی جوانان در برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌ها به‌ویژه در توسعه و مدیریت شهری به‌شدت حس می‌شود و این چالش باید با همکاری و مساعدت مسوولان حل شود.

علی تقیان در گفت‌وگو با ایرنا خاطرنشان کرد: نقش نوآورانه و خلاقانه جوانان ثابت کرده است که میدان و بها دادن به آنان سبب تحول مثبت در کشور می‌شود و می‌توان از این ظرفیت به‌خوبی استفاده کرد.

وی بابیان اینکه این موضوع باید به‌خوبی تبیین شود تصریح کرد: فرهنگ‌سازی در این زمینه بخصوص در استان‌هایی مانند اصفهان که از یک‌سو درزمینهٔ هایی مانند صنعت پیشتاز و مباحث محیط‌زیست با مشکل روبه‌رو است سبب رفع بسیاری از معضلات خواهد شد.

استفاده از ایده‌های خلاقانه جوانان، راهکار توسعه بخش اصفهان

دبیر اجرایی پنجمین گفتمان ملی نقش جوانان در توسعه پایدار شهری با اشاره به اینکه مسوولان و مدیران دستگاه های اجرایی نباید جوانان و ایده پردازان جوان را به عنوان مزاحم تلقی کنند اظهارداشت: دغدغه جوانان رفع مشکلات منطقه زندگی خود و بهبود وضعیت کنونی است و نظراتشان نیز بر همین مبنا است.

تقیان با بیان اینکه برگزاری جلسات اقناعی و یا رویدادهایی مانند سمینار و جشنواره به تحقق این موضوع کمک می کند افزود: اگرچه تحول در این زمینه سریع نیست اما رفته رفته شاهد بهبود بکارگیری جوانان بویژه جوانان با روحیه جهادی خواهیم بود.

استفاده از جوانان در مدیریت امور شهری اصفهان

در همین ارتباط معاون اجتماعی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان اعتقاد دارد که استفاده از توان جوانان و بویژه تشکل های این قشر برای توسعه و مدیریت امور شهری مفید و از جمله رویکردهای شهرداری فعلی اصفهان است.

سعید امامی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: بر همین مبنا در بخش های اداری این سازمان نظیر سلامت، شهروندی، رویدادها و گردشگری رویکرد اجرای پروژه‌ و برنامه با استفاده از توان گروه‌های مردمی به وجود آمده است.

وی گفت: افزایش مشارکت گروه‌های مردمی در امور شهری به توسعه شهر کمک می‌کند و بسیاری از برنامه‌ها و طرح‌ها باکیفیت بهتر اجرا خواهد شد.

معاون اجتماعی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان با بیان‌اینکه تخصصی سازی سازمان‌های مردم‌نهاد به اثربخشی بیشتر آنان می‌انجامد، افزود: تلاش می شود در اصفهان تشکل‌ها حوزه‌های تخصصی سوق داده شوند.

امامی خاطرنشان کرد: امسال ۵۰ میلیارد ریال برای حمایت از تشکل های مردمی بخصوص در حوزه جوانان از سوی این نهاد تخصیص یافته و همین رقم نیز برای بخش های زیرساختی و عمرانی تشکل ها در نظر گرفته شده است.

استفاده از ایده‌های خلاقانه جوانان، راهکار توسعه بخش اصفهان

معاون اجتماعی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان درباره رونمایی از نماد سروِ مشارکت، ساخته استاد 'مرتضی نعمت الهی' همزمان با روز جهانی داوطلب در بوستان شهدای مدافع حرم منطقه ۱۱ این کلانشهر، اظهار داشت: این یادمان به‌نوعی نشانگر ارزش فعالیت‌های داوطلبی و ترویج آن است.

در همین ارتباط معاون فرهنگی و جوانان اداره‌ کل ورزش و جوانان اصفهان گفت: توسعه فعالیت سمن‌ها به ارتقا و فرهنگ سازی کار گروهی به عنوان یکی از نقص های موجود در جامعه می‌انجامد.

عباس مرادیان در گفت و گو با ایرنا به اینکه انواع آسیب‌های اجتماعی از جمله موضوعاتی است که با فعالیت جوانان و سمن‌ها کاهش می‌یابد، اظهارداشت: افزایش کارهای آموزشی در مناطق محروم و حاشیه شهرها از جمله برنامه‌های جدی این نهادهاست زیرا معتقدیم بهترین کار برای بهبود شرایط اجتماعی آموزش و فرهنگ‌سازی است.

استان اصفهان ۲۸ شهرستان و بالغ بر پنج میلیون نفر جمعیت را در خود جای داده است کلان‌شهر اصفهان نیزبا ۲ میلیون نفر جمعیت، سومین شهر پرجمعیت کشور است و ۱۵ منطقه شهرداری دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری