کرونا با اومیکرون روش آلوده‌سازی سلول‌ها را تغییر داده است


کرونا با اومیکرون روش آلوده‌سازی سلول‌ها را تغییر داده است

شیراز - ایرنا- عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا و معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: دانشمندان از خواص نوع اومیکرون متعجب شده اند، زیرا مطالعات نشان می دهد که ویروس کرونا روشی که سلول ها را آلوده می کند تغییر داده است.

بنا بر گزارش روز سه‌شنبه روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، اورنگ ایلامی در نشست کمیته علمی کشوری بررسی سویه جدید اومیکرون افزود: کارشناسان حوزه بهداشت و درمان همیشه در حال یادگیری تغییرات این ویروس هستند در عین حال افزایش مرگ و میر ناشی از اومیکرون یک نگرانی جدی است.
وی با بیان اینکه بر اساس آخرین داده ها در روز یکشنبه ۲۸ آذرماه جاری، اولین مورد تایید شده سویه اومیکرون باعث آمادگی همه جانبه همه مراکز درمانی و بهداشتی شده است افزود: تعداد افرادی که به دلیل افزایش قابلیت انتقال این ویروس تحت تأثیر قرار خواهند گرفت بسیار زیاد است.
این پزشک فوق تخصص بیماری های عفونی خاطر نشان کرد : در بریتانیا، محققان دریافتند افرادی که دو دُز واکسن آسترازینکا AstraZeneca را دریافت کرده بودند، شش ماه پس از واکسیناسیون، از هیچ گونه محافظتی در برابر عفونت اومیکرون برخوردار نبودند، دو دُز از واکسن Pfizer-BioNTech هم تنها ۳۴ درصد اثربخشی داشته است.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز اضافه کرد: نتایجی مانند این، تلاش‌های واکسیناسیون دُز سوم را تقویت کرده و کمپین‌های گسترده را در بسیاری از کشورها برای آماده شدن برای افزایش در هفته‌های آینده تحریک کرده است.
به گفته ایلامی، عطسه، آبریزش بینی، خستگی و سر درد از مهم‌ترین علائم اومیکرون است و به گفته محققان ابتلا به سویه اومیکرون علائمی شبیه به سرماخوردگی دارد.

بنا بر این گزارش، خستگی یکی از علائمی است که در افراد مبتلا به سویه اومیکرون مشاهده شده است، سویه اومیکرون ویروس کرونا باعث بروز خستگی و کاهش انرژی بدن می‌شود.بروز تب خفیف نیز از جمله علائم اومیکرون است. تب ناشی از سویه جدید اومیکرون معمولاً خفیف است و به خودی خود در مدت زمان کوتاه‌تری بهبود خواهد یافت.

ایران پس از ۸۵ کشوری که قبل از این، وضعیت قطعی ابتلا به اومیکرون را در کشور خود اعلام کرده بودند، یکشنبه ۲۸ آذرماه ۱۴۰۰ نخستین مورد مثبت را اعلام کرد.
در این روز، آزمایشگاه مرجع وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وجود سویه اومیکرون را در کشور تایید کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید