جوانان خراسان شمالی تمایلی به خلق زیبایی ندارند


جوانان خراسان شمالی تمایلی به خلق زیبایی ندارند

رئیس اتحادیه قالیبان خراسان شمالی گفت: در حال حاضر تعداد افراد جوانی که تمایل به فعالیت در رشته قالیبافی داشته باشند بسیار کم شده است.

محمدی در گفت و گو با ایسنا، اظهارکرد: صنعت قالیبافی در خراسان شمالی فعال است اما تعداد افراد جوانی که وارد این صنعت می شوند نسبت به سال هایگذشته بسیار کم شده است.

وی افزود: هم اکنون افرادی که در این عرصه فعالیت می کنند افرادی هستند که از گذشته در این حوزه فعالیت می کردند و فعالان صنعت فرش دستبافت خراسان شمالی را بیشتر افراد میانسال تشکیل می دهد.

محمدی ادامه داد: در حال حاضر در این استان ۲۳ هزار نفر دارای کارت قالی بافی دارند و نیمی از آن ها فعال بوده و نیمی دیگر دست از کار کشیده اند.

وی تصریح کرد: وجود رکود در بازار سبب شده تا تعدای از افراد فعال در صنعت فرش دستبافت در این استان دست از کار بکشند و جوان ترها نیز تمایلی برای ورود این حوزه را نداشته باشند.

رئیس اتحادیه قالیبان خراسان شمالی تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلاتی که هم اکنون قالیباف های خراسان شمالی به شدت با آن دست و پنجه نرم می کنند عدم پوشش آن در بیمه تامین اجتماعی است.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه از ۲۳ هزار نفری که دارای کارت قالیبافی هستند فقط سه هزار نفر تحت پوشش این بیمه قرار دارند.

محمدی تصریح کرد: از سوی دیگر بیمه تامین اجتماعی در حال پالایش افراد بیمه شده است که تاکنون بیمه سه تا چهار نفر را حذف کرده است.

وی تاکیدکرد: از نظر ما این افراد فعال حوزه قالی بافی هستند اما رکود در بازار و عدم خرید و فروش فرش سبب شده تا آن ها فعلا کار نکنند.

این مقام مسئول در ارتباط با دست مزدهای بافندگان فرش نیز بیان کرد: در حال حاضر هر بافنده بر اساس هر ۱۰ رج که در آن ۱۵۰ گره زده شده دست مزد می گیرد که این دست مزد برای بافت فرش های ریزبافت و ابریشم بالا است.

وی افزود: اما دست مزد مذکور برای افرادی که اقدام به بافت فرش های دست بافت می کنند خوب نیست.

دپوی ۹۰ درصدی دست‌بافته‌های داری تولیدشده در خراسان‌شمالی‌

حسین ایزانلو رئیس اتحادیه صنایع دستی خراسان شمالی نیز چندی پیش در گفت و گو با ایسنا، از دپوی ۹۰ درصدی دست بافته های داری تولید شده در این استان خبر داد.

وی با اشاره به اینکه فرش و گلیم یکی از مهمترین صنایع دستی تولید شده در این استان است، گفت: متاسفانه به علت اعمال تحریم های ظالمانه علیه ایران و همچنین شیوع ویروس کرونا، از دی ماه تاکنون محصولات تولید شده مذکور در انبارهای این استان دپو شده است.

وی افزود: دپوی محصول و کاهش فروش تولیدکنندگان سبب شده تا کارگاه ها نیز به سوی تعطیلی بروند و تولیدکنندگان دیگر تمایلی به تولید و بافت فرش و گلیم نداشته باشند.

ایزانلو با بیان اینکه در این زمینه پشتیبان ها بیشترین ضرر و زیان را متحمل شده اند، اظهارکرد: در حال حاضر پشتیبان سفارش بافت محصول را به تولیدکننده داده است و اکنون انجام سفارش آماده شده است ولی هنوز بسیاری از اجناسی که از گذشته توسط پشتیبان در گذشته خریداری شده بود به فروش نرفته است و از سوی دیگر این افراد پولی ندارند که دست مزد بافنده جهت آماده کردن سفارش را پرداخت کند.

وی تاکید کرد: تولید فرش و گلیم یکی از بهترین راه ها برای ایجاد اشتغال به خصوص اشتغال زنان و کاهش وابستگی به نفت است، بنابراین در سال جهش تولید می طلبد که حمایت های جدی از این صنعت شود.

این مسئول تصریح کرد: باید به منظور دوباره جان گرفتن این صنعت ردیف های اعتباری با سودهای خیلی کم در نظر گرفته شود تا تولیدکنندگان بتوانند دوباره فعال شوند.

به گفته وی سالانه ۳۶۰ هزار متر مربع دست بافته داری توسط ۲۱ هزار بافنده در استان تولید می شود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی