قانون بند «د» تبصره 20 قانون بودجه سال 1400 اجرایی می‌شود


قانون بند «د» تبصره 20 قانون بودجه سال 1400 اجرایی می‌شود

بر اساس تبصره 2 بند «د» فرزندان شاهد، فرزندان جانبازان، خود جانباز، آزاده، رزمنده و اسرا مشمول معافیت سنی، مدرک تحصیلی و معدل می‌شوند، اما فرزندان رزمنده با سابقه بیشتر از 6 ماه حضور داوطلبانه و خواهر و برادر شهدا شامل این معافیت نمی‌شوند.

نیروهای پیمانکاری بخش عمده نیروهای شاغل در صنعت‌نفت هستند که همواره برای بهبود وضع معیشت آنان تلاش شده است؛ با توجه به رویکرد خدمت‌گزاری و عدالت‌محوری دولت سیزدهم، وزیر نفت تأکید ویژه‌ای به رسیدگی به وضع نیروی انسانی دارد. از این رو با راه‌اندازی سامانه جمع‌آوری مدارک ایثارگری مشمولین، عملیاتی کردن تکلیف قانونی بند «د» تبصره ۲۰ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور تسهیل و تسریع شد. بر همین اساس خبرنگار شانا در گفت‌وگو با مهدی علی‌مددی، معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت نفت، جویای اقدام‌های انجام‌شده برای نیروهای پیمانکاری وزارت نفت شد.

برای بهبود وضع معیشتی کارکنان پیمانکاری چه اقدام‌های انجام شده است؟

با توجه به جامعه آماری نیروهای پیمانکاری اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل از بزرگ‌ترین پروژه‌های حوزه‌های منابع انسانی است که به‌منظور رعایت عدالت در پرداخت‌ها اجرا شده ‌است، اما با توجه به بررسی‌های انجام‌شده برخی موارد در این طرح نیازمند بازنگری هستند که اطلاعات مورد نیاز در این باره جمع‌آوری و جمع‌بندی شده و در حال بررسی‌های کارشناسی است تا ان‌شاءالله مشکلات موجود در این زمینه رفع شود.

آیا با تکمیل طبقه‌بندی مشاغل برای نیروهای پیمانکاری، می‌توان برای بهبود معیشت آنها امیدوار بود؟

با توجه به تأکیدهای وزیر نفت بر بهبود وضع نیروی انسانی به‌ویژه در مناطق عملیاتی، وضع غذا، اسکان و برنامه کاری نیروهای پیمانکاری همواره برای معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی دغدغه است و به مدیران عامل چهار شرکت اصلی وزارت نفت دستور داده شده که به این موضوع توجه ویژه داشته باشند و هرجا احساس کردند نیروهای پیمانکاری از لحاظ امکانات غذا، اسکان، تردد و حتی برنامه کاری دچار چالش هستند، وضع بررسی و استاندارد شود و حداکثر مساعدت در این زمینه انجام شود.

گفته می‌شود پس از تغذیه اطلاعات برخی نیروهای پیمانکاری در سامانه ساپنا، اطلاعات برخی افراد از سامانه حذف شده‌، آیا این موضوع صحت دارد؟

به هیچ‌وجه اطلاعات نیروهای پیمانکاری شاغل در فعالیت‌های مستمر غیرپروژه‌ای از سامانه اطلاعات پیمانکاری صنعت نفت (ساپنا) حذف نمی‌شود. شرکت‌ها موظف‌اند اطلاعات خود را در ساپنا تکمیل و روزآمد کنند، نوع پیمان‌های نیروی پیمانکاری جامانده از سامانه بررسی می‌شود و با توجه به قراردادهای آنها اطلاعات در این سامانه تغذیه می‌شود.

درباره تبدیل وضع نیروهای پیمانکار ایثارگر توضیح دهید؛ برنامه استخدام آنها در چه مرحله‌ای است؟

پس از برگزاری نشست‌های پرشمار کارشناسی، امکان‌سنجی و بررسی ظرفیت سازمانی و جلسات هماهنگی با سازمان اداری و استخدامی، بخشنامه شماره ۷۳۲-۲/۲۰ به تاریخ ۲۵ آذر ماه ۱۴۰۰ وزیر محترم نفت به‌منظور اجرای مفاد بند (د) تبصره (۲۰) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور، به شرکت‌های تابع ابلاغ شد، همچنین به‌منظور تسهیل و تسریع فرآیندهای اجرایی تبدیل وضعیت کارکنان مشمول این قانون، سامانه جمع‌آوری مدارک ایثارگری طراحی و راه‌اندازی و به‌منظور ثبت مدارک و اطلاعات هویتی، ایثارگری، تحصیلی و... مشمولین، به شرکت‌های تابع ابلاغ شد. به این ترتیب، شرکت‌ها مکلف شدند فوراً اطلاعات ذی‌نفعان را دریافت و در سامانه تغذیه کنند تا فرآیندهای بعدی نظیر استعلام مدارک، تأیید نهایی شمولیت، اختصاص سمت سازمانی متناسب با مدرک تحصیلی و شغل فعلی فرد، فرآیند تصویب‌خواهی و صدور کد مجوز استخدامی صورت گیرد.

بر اساس داده‌های احصاشده، مشکلی که در مورد تبدیل وضعیت پیمانکاران مشمول قانون استخدام ایثارگران وجود داشت، این بود که دامنه شمولیت این افراد بسیار گسترده است و حدود ۱۸ هزار نفر شامل این بند (بند «د» تبدیل وضعیت پیمانکاران ایثارگر) می‌شوند. از طرفی سمت سازمانی برای این افراد با این تعداد نبود، ضمن آنکه در ماده ۲۸ قانون برنامه پنجم توسعه، آمده است که دولت موظف است سالانه سه درصد کوچک‌تر شود که این قانون با جذب این افراد منافات داشت.

در نشست‌هایی که با سازمان اداری و استخدامی کشور داشتیم، مسائل را عنوان کردیم و بر همین اساس بنا شد سمت‌های سازمانی متناسب با شرایط افراد ایجاد کنیم و منافات قانونی آن نیز رفع شد.

در بند «د» همچنین به تبصره ماده ۲ اشاره شده است که شرایط سنی، مدرک تحصیلی و معدل را برای این افراد ذکر کرده است. این‌گونه که فرزندان شاهد، فرزندان جانبازان، خود جانباز، آزاده، رزمنده و اسرا مشمول معافیت سنی، مدرک تحصیلی و معدل می‌شوند، اما فرزندان رزمنده با سابقه بیشتر از ۶ ماه حضور داوطلبانه و خواهر و برادر شهدا شامل این معافیت نمی‌شوند، اما اختلاف تفسیری از سوی قانون‌گذار در این موضوع وجود دارد که باید شورای محترم نگهبان موضوع را مشخص کند.

با روشن شدن ابعاد این موضوع، بر اساس قانون برای تبدیل وضعیت افراد اقدام می‌شود، البته ما تلاش کرده‌ایم شرایط سنی و معدل را به‌گونه‌ای پیش ببریم که ریزش کمتری از این افراد داشته باشیم. بر این اساس شرط معدل را یک نمره کاهش دادیم، شرایط سنی را پنج سال بالا بردیم و شرایط بیمه‌ای افراد را در نظر گرفتیم.

آیا برای سمت‌های سازمانی این افراد فکری شده است؟

بله سازمان اداری و استخدامی کشور به وزارت نفت مجوز داده است اگر برای تبدیل وضعیت این افراد، سمت سازمانی وجود نداشت، سمت جدید ایجاد کنیم.

البته جذب این تعداد نیرو با توجه به تعداد آنها به‌طور یقین بار مالی معناداری برای صنعت نفت به دنبال دارد و از طرفی ظرفیت رفاهی و خدماتی کنونی صنعت نفت پاسخگوی این تعداد نیروی رسمی نیست. ضمن اینکه تعهد تبدیل وضعیت صرفاً منوط به این افراد نیست و ما برنامه جذب نیروهای قراردادی شامل این قانون، پذیرفته‌شدگان گروه الف فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعت نفت، همچنین پذیرفته‌شدگان آزمون نیروهای قراردادی را هم در برنامه داریم، اما به هر حال همه نیروها جزو بدنه سازمان هستند و به‌ هر صورت تعهدهایی در قبال آنها ایجاد شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه نفت و گاز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان