نمایندگان بر سر دو راهی حذف یا تداوم تخصیص ارز ترجیحی / احتمال تداوم تخصیص ارز 4200تومانی به گندم


نمایندگان بر سر دو راهی حذف یا تداوم تخصیص ارز ترجیحی / احتمال تداوم تخصیص ارز 4200تومانی به گندم

احد آزادی خواه معقد است اگر نهادهای نظارتی اطمینان دهند، قادر به مهار تکانه های تورمی کاذب برآمده از حذف ارز 4200 تومانی هستند، نمایندگان در حذف این نوع ارز ، یک لحظه نیز درنگ نخواهند کرد.

اقتصادآنلاین-مهدی بیک؛ سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس در خصوص مهمترین سرفصل های مرتبط با بخش کشاورزی در بودجه ۱۴۰۱ گفت: یکی از بخش های مهم بودجه در ارتباط با بخش کشاورزی، بحث ارز ۴۲۰۰تومانی است. مجلس در بودجه سال آینده باید یک تصمیم مهم بگیرد و تکلیف ارز ۴۲۰۰ تومانی را مشخص کند. در حال حاضر، ماهانه بیش از ۱میلیارد دلار ارز ترجیحی برای واردات۱۰تا ۱۲ملیون تن نهاده هزینه می شود.

آزادی خواه ادامه داد: در بودجه ۱۴۰۱ مشخص خواهد شد که آیا نمایندگان رای به حذف ارز ۴۲۰۰تومانی می دهند یا روند فعلی ادامه می یابد. دولت با توجه به شناختی که از شخص وزیر جهاد کشاورزی دارد، اصرار بر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی دارد و معتقد به تک نرخی کردن ارز هستند. چرا که تک نرخی کردن نرخ ارز، جلوی فساد، رانت و ویژه خواری را می گیرد.

نماینده مردم ملایر در مجلس با اشاره به راهکار مقابله با کم آبی برخی استان ها در بودجه گفت: یکی از مهمترین سرفصل های بودجه ۱۴۰۱ مشکلات مرتبط با آب و موضوعاتی چون، آبیاری های نوین و اصلاح الگوی کشت است. حیات بخش کشاورزی و اساسا پیشرفت و توسعه کشور در گرو حل مساله آب در کشور است. در سال ۱۴۰۱ از طریق افزایش بودجه های مرتبط با احداث سامانه‌های نوین آبیاری تحت فشار تلاش خواهد شد بخشی از این کمبودها جبران شود.

او افزود: همچنین پروژه های تازه ای در بخش تنش آبی در حوزه آبخیز داری و آب خانداری برای نگهداشت آب های روان و روان آب ها تدارک دیده شده است تا از این طریق، ذخایر آبی در راستای نیازهای کشور به کار گرفته شوند.

آزادی خواه گفت: یکی از مشکلات جدی اقتصاد ایران، توسعه نامتوازن استانی در بخش های مختلف صنعت، کشاورزی و... است. متاسفانه طی سالهای متمادی با پیگیری یک الگوی اشتباه، صنایع آب بَری مانند فولاد، مس و..در استان های مرکزی و کم آب کشور مانند اصفهان ،کرمان و... احداث شدند. این در حالی است که این نوع صنایع باید در نوار ساحلی استان های شمالی یا جنوبی احداث می شدند تا از ظرفیت های این مناطق برای تامین و صادرات این صنایع استفاده شود.

به اعتقاد این نماینده این نوع توسعه نامتوازن استانی باید کنار گذاشته شود تا کانون های مرتبط با صنایع، کشاورزی و تولید بر اساس مزیت های هر استان شکل بگیرند. در بودجه ۱۴۰۱ باید مبانی تازه ای در این زمینه ارائه شود تا عقب ماندگی سایر استان ها جبران شود.

۹هزار ردیف ملی در بودجه به دلیل لابی شکل گرفته

سخنگوی کمیسیون کشاورزی یادآور شد: وقتی رییس سازمان برنامه و بودجه اعلام می کند، بیش از ۹هزار ردیف بودجه ملی وجود دارد، یعنی برخی افراد با نفوذ و جریاناتی که در سالهای قبل قدرت لابی بیشتری داشتند به نفع برخی حوزه های انتحابیه خاص تحرکاتی را در بودجه صورت داده اند که باعث رشد نامتوازن برخی مناطق و عقب ماندگی برخی حوزه های انتخابیه دیگر شده است.

او گفت: یکی از ردیف های مهم بودجه ۱۴۰۱ برای مقابله با توسعه نامتوازن استانی، ردیف توازن است که برای ایجاد موازنه بین مناطق مختلف انجام شده است. معتقدم اگر عزم دولت برای ایجاد توزان در استان ها جدی باشد، مجلس نیز کمک خواهد کرد تا این تعادل در استان های مختلف شکل بگیرد.

آزادی خواه در پاسخ به این پرسش خبرنگار اقتصاد که آیا فکر می کنید، سایه ارز۴۲۰۰تومانی در سال آینده به طور کامل از سر اقتصاد کشور کوتاه خواهد شد یا خیر؟ گفت: نماینده ها به خوبی می دانند که ارز ترجیحی، منشا فساد و سوءاستفاده است. از سوی دیگر نیز نهادهای نظارتی بنا به هر دلیلی نتوانسته اند، ریشه فساد در این نوع ارز را کاملا ردیابی و پاک سازی کنند. در این شرایط نمایندگان بر سر یک دو راهی جدی قرار گرفته اند. از یک طرف ادامه روند فعلی تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی ممکن نیست و از سوی دیگر، خطر ایجاد تورم کاذب باعث نگرانی نمایندگان شده است.

او افزود: این نگرانی باعث شده نمایندگان برای حدف ارز ۴۲۰۰ تومانی دست به عصا حرکت کنند. اگر نهادهای پژوهشی و نظارتی ، اطمینان دهند که قادر به مهار تبعات تورمی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی هستند، نمایندگان یک لحظه نیز در حذف این نوع ارز درنگ نمی کنند.اما برخی اظهارات باعث شده تا نمایندگان نگران حذف کامل این نوع ارز باشند.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه هنوز این اطمینان به نمایندگان داده نشده به نظرم راه حل میانه ای در پیش گرفته خواهد شد و مجلس از طریق اصلاح تخصیص این نوع ارز تلاش خواهد کرد به مجموعه نگرانی ها در این بخش پاسخ دهد. بنابراین تداوم تخصیص ارز به نهاده ها و گندم محتمل است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان