اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیک از امروز


اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیک از امروز

با اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیک از امروز، مراکز درمانی دیگر مجاز به پذیرش نسخه‌های کاغذی بیمه‌های تامین اجتماعی و بیمه سلامت نیستند. دعوت بیمه سلامت به مشارکت پزشکان در طرح نسخه نویسی الکترونیک بنا به اعلام مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایرانیان، اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیک و عدم پذیرش نسخ کاغذی در راستای اجرای […]

دعوت بیمه سلامت به مشارکت پزشکان در طرح نسخه نویسی الکترونیک

بنا به اعلام مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایرانیان، اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیک و عدم پذیرش نسخ کاغذی در راستای اجرای تکالیف قانونی سازمان بیمه سلامت، از ابتدای دی‌ماه سال جاری آغاز شد.

محمدمهدی ناصحی با اعلام این خبر گفت: «بیمه سلامت از اول دی‌ماه امکان پرداخت خارج از نسخه الکترونیکی را به موسسات و مراکز درمانی ندارد. انتظار می‌رود جهت جلوگیری از ایجاد هرگونه مشکل در مراکز درمانی و موسسات در خدمات‌دهی به بیمه‌شدگان، همکاری‌های لازم تمامی نهادها و سازمان‌های دخیل در بحث نسخه الکترونیکی صورت بگیرد. عدم همکاری نهادها با سازمان‌های بیمه‌گر در اجرای این طرح ملی، ما را در دستیابی به اهداف نهایی دچار مشکل می‌کند.»

ناصحی با بیان اینکه زیرساخت‌های نسخه الکترونیکی در اختیار همه مراکز و موسسات درمانی قرار دارد، تصریح کرد: «مشارکت قابل قبول پزشکان در مطب‌ها و درمانگاه‌ها افزایش پیدا کرده و ما به مراکز درمانی، چه آن‌هایی که تحت قرارداد با بیمه سلامت بوده یا موسسات غیر طرف قرارداد، پیشنهاد می‌کنیم در این مقطع زمانی با رویکرد تعاملی خود، حوزه سلامت را در اجرای این پروژه ملی یاری دهند. پزشکان غیر طرف قرارداد می‌توانند با مراجعه به سامانه بیمه سلامت، در طرح نسخه الکترونیکی ثبت‌نام کنند.

وی ادامه داد: «پزشکان می‌توانند از بسته‌های آموزشی در طرح نسخه الکترونیکی استفاده کنند و در حال حاضر استان‌های بسیاری در طرح نسخه‌نویسی و نسخه‌پیچی الکترونیکی مشارکت دارند و جای نگرانی از این بابت وجود ندارد. ضمن اینکه استان‌های دیگر هم به مرور زمان به این طرح پیوسته و پروژه نسخه‌نویسی الکترونیکی برای کل کشور تکمیل خواهد شد.»

به گفته ناصحی، نسخه الکترونیک تنها جزئی از پرونده الکترونیک سلامت است.

انجام تبادلات سازمان تامین اجتماعی با نسخه الکترونیک

معاون درمان سازمان تامین اجتماعی گفت بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۰، از امروز همه تبادلات سازمان تامین اجتماعی از طریق نسخه الکترونیک انجام می‌شود.

امیرعباس منوچهری اظهار داشت: «به پزشکان، درمانگران و بیمارستان‌ها توصیه می‌شود که هرچه سریع‌تر به آمادگی ۱۰۰ درصد برای نسخه‌نویسی و نسخه‌پیچی الکترونیک برسند تا تعاملاتشان با سازمان‌های بیمه‌گر به راحتی برقرار شود در این صورت است که پرداختی به مراکز با سهولت و سرعت بیشتری صورت خواهد گرفت.»

منوچهری افزود: «وقتی اسناد کاغذی می‌خواهد به دست سازمان بیمه‌گر رسیده و پرداخت شود، چند ماه طول می‌کشد؛ در صورتی که وقتی این فرآیند به صورت الکترونیکی انجام شود، پرداختی‌ها سریع‌تر و به‌روزتر خواهد بود. توصیه می‌کنم ارکان نظام سلامت با روی باز به استقبال این طرح بروند و چنانچه مشکلی بود، این نکات را به مرکز ۱۴۲۰ سازمان تامین اجتماعی که به صورت شبانه‌روزی فعال و پاسخگو هستند، اطلاع دهند تا مشاوره‌های لازم را از کارشناسان مرکز دریافت کنند.»

معاون درمان سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه نسخه الکترونیک برای این سازمان طرح جدیدی نیست، گفت: «تجربه حدود ۶ سال نسخه الکترونیک را در مراکز ملکی داشته و با توجه به این مهم که این برنامه تکلیف قانونی مربوط به برنامه پنجم توسعه است، در این راستا از سال ۹۴ در مراکز درمانی تامین اجتماعی پروسه حذف دفترچه شروع شد. از سال ۹۵ در درمان غیرمستقیم نیز وارد فرآیند بحث نسخه الکترونیک شده و در اواخر ۹۸ که کرونا وارد شد، همه سازمان‌های مرتبط با امر سلامت از این تهدید به عنوان فرصت استفاده کردند و برای پیشگیری از ازدحام، در مرحله اول تمدید اعتبار و در مرحله بعد صدور دفترچه‌های کاغذی را متوقف کردیم.»

او توقف انتشار دفترچه‌های کاغذی را گامی مهم برای اجرایی شدن نسخه الکترونیک عنوان کرد و گفت: «سالانه حدود ۲۲ میلیون دفترچه صادر و حدود ۳۸ میلیون مراجعه در سال بابت تمدید انجام می‌گرفت. به طور کلی سالی ۶۰ میلیون مراجعه برای صدور و تمدید انجام می‌شد که وقت زیادی از نیروی کار ضایع می‌کرد.»

معاون درمان سازمان تامین اجتماعی اتصال به سامانه‌های مختلف مورد استفاده مراکز درمان طرف قرارداد را از اقدامات بسیار مهم و موثر برای پیشبرد طرح نسخه الکترونیک عنوان و تصریح کرد: «تا الان بیش از ۲۵۰ شرکت از ما API گرفتند و با ما تبادل اطلاعات دارند. بدین ترتیب اگر هر پزشکی در مطب از هر نرم‌افزار و سامانه‌ای استفاده می‌کرد، می‌توانست نسخه الکترونیک تولید کند و جای خود را در پرتال درمان سازمان تامین اجتماعی پیدا می‌کرد، لذا الزامی نبود که حتما از سامانه تامین اجتماعی استفاده کند. در حال حاضر اتصال بین ما و بیمه سلامت نیز برقرار شده است.»

گفتنی است پزشکان اعم از طرف قرارداد و غیرطرف قرارداد می‌توانند با ثبت‌نام در سامانه نسخه الکترونیک سازمان تامین اجتماعی به نشانی ep.tamin.ir و دریافت نام کاربری، نسبت به نسخه‌نویسی الکترونیک اقدام کنند. بیمه‌شدگان و بازنشستگان این سازمان هم با اتمام صفحات دفترچه، نیازی به دریافت دفترچه جدید نداشته و با ارائه کارت ملی می‌توانند به پزشکان و مراکز درمانی اعم از طرف قرارداد و غیرطرف قرارداد تامین اجتماعی سراسر کشور مراجعه کنند.

‌همچنین هر بیمه شده یا بازنشسته پیش از مراجعه به مراکز پزشکی می‌تواند استحقاق درمان خود را از طریق سامانه eservices.tamin.ir یا کد دستوری #۱۶۶۶* دریافت و در صورت عدم دسترسی به اینترنت، پزشکان و بیمه‌شدگان می‌توانند با مراجعه به کد دستوری #۱۴۲۰*۴* از استحقاق درمان مطلع شوند.

منبع: ایرنا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا