مایه‌کوبی 6500 راس دام در تکاب آغازشد


مایه‌کوبی 6500 راس دام در تکاب آغازشد

مهاباد- ایرنا- مدیر شبکه دامپزشکی تکاب گفت: 6 هزار و 500 راس دام سنگین در مرحله دوم طرح واکسیناسیون علیه بیماری تب برفکی در این شهرستان مایه‌کوبی می‌شود.

احمد بهرامی روز چهارشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: اولویت اول واکسیناسیون دام در تکاب مناطق پرخطری روستاها و دامداری‌هایی را شامل می‌شود که در دو سال اخیر موارد مثبت بیماری در آنها مشاهده شده‌است.

وی افزود: اولویت دوم واکسیناسیون دام‌های سنگین تکاب، شعاع ۱۰ کیلومتری اطراف کانون‌های مثبت بیماری خواهد بود و این طرح در اولویت سوم در مناطق کم‌خطری اجرا می شود که موارد مثبت بیماری طی سالهای اخیر در آنجا مشاهده یا گزارش نشده‌است.

مدیر شبکه دامپزشکی تکاب با بیان اینکه واکسیناسیون تنها راه پیشگیری از تب برفکی نیست و دامداران باید یک سری مسائل بهداشتی و قرنطینه‌ای را در کنار مدیریت دام‌های خود رعایت کنند اظهارداشت: کنترل ورودها به مراکز دامداری و لزوم ضد عفونی افراد و ادوات کشاورزی ورودی و اماکن نگهداری دام بخشی از این موارد محسوب می‌شود.

بهرامی با اشاره به اینکه بیماری تب برفکی یکی از بیماریهای بسیار مهم صنعت دامپروری محسوب می‌شود که علاوه بر اقتصاد دامداری ، اقتصاد کشور را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد بیان کرد: بیماری تب برفکی یک بیماری ویروسی است با قدرت انتشار بسیار بالا علاوه بر اینکه مخاطات دهان و ناحیه پای دام را درگیر می‌کند،تولید شیر را به صفر می‌رساند و موجب وقوع تلفات در بین دام‌ها می‌شود.

وی گفت: همکاری و مشارکت دامداران و روستاییان در زمینه واکسیناسیون و ایمن‌سازی دام‌های سنگین تکاب علیه تب برفکی ضروری است.

تکاب در منطقه ای کوهستانی در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده و ۲۲۰ هزار دام سبک و ۸هزار دام سنگین در این شهرستان وجود دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کشف جسد 2 کودک بعد از 3 کشف شد + عکس