با عمل اسمایل در یک نگاه لبخند بزنید!


اسمایل (SMILE) مخفف کلمه استخراج عدسی با برش کوچک است (Small Incision Lenticule Extraction). عمل اسمایل نسل سوم عمل‌های لیزری چشم و جدیدترین روش اصلاح بینایی با لیزر برای نزدیک‌بینی است که نتایجی شبیه لیزیک را در یک روش کم‌تهاجمی‌ ارائه می‌دهد. عمل چشم اسمایل روشی بدون تیغه، یک مرحله‌ای و تک لیزری است که […] The post با عمل اسمایل در یک نگاه...

با عمل اسمایل در یک نگاه لبخند بزنید!با عمل اسمایل در یک نگاه لبخند بزنید!عمل چشم فمتواسمایل

اسمایل (SMILE) مخفف کلمه استخراج عدسی با برش کوچک است (Small Incision Lenticule Extraction). عمل اسمایل نسل سوم عمل‌های لیزری چشم و جدیدترین روش اصلاح بینایی با لیزر برای نزدیک‌بینی است که نتایجی شبیه لیزیک را در یک روش کم‌تهاجمی‌ ارائه می‌دهد. عمل چشم اسمایل روشی بدون تیغه، یک مرحله‌ای و تک لیزری است که برخلاف لیزیک هیچ نوع فلپی ایجاد نمی‌کند؛ یعنی اپیتلیوم (لایه سطحی خود ترمیم‌شونده قرنیه) برداشته نمی‌شود.

عمل چشم فمتو اسمایل آخرین نسل جراحی لیزری چشم است و مانند عمل لیزیک و فمتو لیزیک، نیازی به بیهوشی عمومی یا بستری شدن در بیمارستان ندارد و تحت بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. اسمایل توانست در سال 2018 جایزه نوبل فیزیک را از آن خود کند.

برای اطلاعات بیشتر در مورد اینکه جراحی چشم با لیزر فمتو اسمایل چگونه است؟ مزایا و عوارض آن چیست؟ چه کسی کاندیدای مناسبی برای درمان با اسمایل است؟ تا انتهای مطلب همراه ما باشید. در انتها به سؤالات متداول شما پاسخ می‌دهیم. اگر پاسخ سؤال خود را در اینجا پیدا نکردید می‌توانید از طریق سرویس‌های مشاوره تلفنی و آنلاین با بهترین متخصصان چشم پزشک‌‌ دکترتو مشورت کنید یا در انتهای این مطلب سؤال خود را برای ما کامنت بگذارید.

عمل فمتواسمایل چیست؟

عمل چشم فمتو اسمایل جدیدترین روش عمل چشم با استفاده از لیزر است. عمل چشم با استفاده از لیزر هر روز پیشرفت زیادی می‌کند و تا به‌حال شاهد سه نسل از ازاین عمل‌های چشم بوده‌ایم. با استفاده از لیزر فمتوسکند به جای تبخیر بافت قرنیه، تکه کوچکی از سطح زیرین قرنیه در قسمت مرکزی را، به شکل عدسی برش می‌زند. لیزرهای فمتوسکند قادرند از سطح قرنیه عبور کنند، بدون اینکه به آن آسیب برسانند. جراح با لیزر یک برش بسیار کوچک (حدود 2.5 تا 4 میلی‌متر) در لبه قرنیه ایجاد می‌کند سپس از طریق آن عدسی برش خورده را برمی‌دارد. این برش هیچ نیازی به بخیه ندارد و خود قرنیه بین 24 الی 48 ساعت آن را ترمیم می‌کند.

قرنیه از 5 لایه تشکیل شده است. برای اصلاح مشکلات تمرکز بینایی، فقط استروما (لایه میانی) باید تغییر شکل داده شود. لیزر اسمایل برای ایجاد عدسی یک سری حباب‌های ریز در قسمت پایینی استروما و سپس یک سری حباب در قسمت بالایی استروما ایجاد می‌کند. در مرحله بعد یک برش کوچک در قرنیه به جراح شما امکان دسترسی به استروما را می‌دهد، بنابراین جراح می‌تواند بافت مورد نظر را به منظور اصلاح دید شما بردارد. در عرض چند ثانیه قرنیه تغییر شکل داده و نتایج بصری مطلوبی به بیمار ارائه می‌شود.

عمل چشم فمتو اسمایل برای چه کسانی مناسب است؟

جراحی چشم با لیزر اسمایل نسبت به سایر روش‌ها مانند لیزیک و لازک برای طیف وسیع‌تری از افراد مناسب است. اگر به شما گفته شده است که برای نوع دیگری از جراحی لیزر چشم مناسب نیستید، فمتو اسمایل می‌تواند جایگزین خوبی باشد.

برای مثال، اگر هر یک از شرایط زیر در مورد شما صدق کند، ممکن است متوجه شوید که برای درمان لازک یا لیزیک مناسب نیستید، اما عمل چشم فمتو اسمایل همچنان می‌تواند یک گزینه باشد:

قرنیه شما نازک‌تر از حد متوسط ​​است یا شکل نامنظمی دارد.شما نسبت به لنزهای تماسی حساسیت دارید.خشکی چشم‌ خفیف تا متوسط ​​دارید.درجه نزدیک‌بینی شما بسیار شدید است.

بااین‌حال جراحی چشم لبخند برای هر بیمار مناسب تلقی نمی‌شود، زیرا معیارهایی وجود دارد که بیمار باید قبل از اینکه کاندید خوبی در نظر گرفته شود، مطابقت داشته باشد. بهترین کاندیدهای اسمایل باید شرایط زیر را داشته باشند:

سن بیمار حداقل 22 سال باشد.حداقل به مدت 12 ماه هیچ تغییری در نمره عینک نداشته باشد. (شماره چشم باید ثابت باشد)نزدیک بینی بیمار نباید بیشتر از 10 دیوپتر باشد.آستیگماتیسم نباید بیش از 0.50- درجه (5 دیوپتر) باشدبیمار نباید بیماری چشمی دیگری داشته باشد.

البته، برای دریافت پاسخ قطعی در مورد اینکه آیا درمان با فمتو اسمایل برای شما مناسب است یا خیر، می‌توانید برای مشاوره با یکی از جراحان چشم مجرب دکترتو از طریق سامانه تماس تلفنی برقرار کنید.

با عمل اسمایل در یک نگاه لبخند بزنید!با عمل اسمایل در یک نگاه لبخند بزنید!عمل فمتو اسمایل برای کسانی که نزدیک بینی شدید دارند یا قرنیه نازک دارند مناسب‌تر است.

عمل اسمایل برای چه کسانی مناسب نیست؟

جراحی چشم اسمایل می‌تواند در برخی از بیماران منع مصرف داشته باشد، به ویژه آنهایی که از موارد زیر رنج می‌برند:

شماره چشم در حال تغییربیماری‌های خود ایمنیبیماری‌ها یا مشکلات قرنیهفشار داخل چشمی بالا یا گلوکومعمل اسمایل در بارداری یا شیردهی نیز منع مصرف دارد.

مزایا و معایب عمل چشم اسمایل چیست؟

اکنون که درباره عمل اسمایل و نحوه عملکرد آن بیشتر می‌دانید، بیایید نگاهی به مزایا و معایب این درمان نسبت به سایر انواع جراحی لیزر چشم بیندازیم.

مزایای عمل فمتواسمایل

عمل فمتو اسمایلجدیدترین روش عمل لیزری چشم است و مزایای زیادی را به بیمار هدیه می‌کند. برخی از این مزایا عبارت‌اند از:

1. افراد بیشتری برای این نوع درمان پذیرفته می‌شوند!

اسمایل یک نوع جراحی لیزر چشم با حداقل تهاجم است، به این معنی که افراد بیشتری نسبت به لیزیک و لازک برای درمان مناسب هستند. این یک مزیت مهم برای کسانی است که به آنها گفته شده نمی‌توانند انواع دیگر جراحی را انجام دهند.

2. عدم احتمال عوارض فلپ

یکی از تفاوت‌های اصلی بین عمل چشم اسمایل با سایر گزینه‌ها مانند لیزیک این است که هیچ فلپی در طی عمل اسمایل ایجاد نمی‌شود. این بدان معناست که هیچ‌گونه خطر و عوارضی مانند تا شدن یا حرکت فلپ وجود ندارد. اکثر عوارضی که پس از لیزیک تجربه می‌کنید به دلیل ایجاد فلپ است. با حذف این مورد در عمل اسمایل تمام عوارض مربوط به فلپ حذف می‌شود.

3. روش سریع

مانند سایر روش‌های جراحی لیزر چشم، اسمایل واقعا سریع است. کل زمان درمان معمولاً حدود 15-20 دقیقه برای هر دو چشم است.

4. بهبودی سریع

بیماران پس از عمل چشم اسمایل به سرعت بهبود پیدا می‌کنند و در مقایسه با روش‌هایی مانند لیزیک، به دلیل عدم ایجاد فلپ در اطراف قرنیه، ناراحتی کمتری را تجربه می‌کنند. برخلاف جراحی لازک، معمولا نیازی به لنز بانداژی چشم نیست. ولی در برخی موارد جراحان ممکن است برای احتیاط از شما بخواهند که چشمتان را یک شب بپوشانید.

5. نتایج سریع

پس از عمل اسمایل، بینایی معمولاً در چند ساعت اول 80٪ بهبود می‌یابد و در عرض چند هفته به حداکثر بهبود می‌رسد.

6. کاهش احتمال ابتلا به سندرم خشکی چشم

در روش اسمایل فلپ ایجاد نمی‌شود و به جای آن از یک برش بسیار کوچک 4 میلی‌متری استفاده می‌کنند. این بدان معناست که اعصاب قرنیه کمتری در طول عمل قطع می‌شود و احتمال خشکی چشم‌ها پس از عمل اسمایل بسیار کمتر از جراحی لیزیک است.

7. تأثیرگذاری در محدوده وسیع‌تر

تحقیقات نشان می‌دهد که عمل اسمایل ممکن است بتواند مقادیر زیادی از نزدیک‌بینی را با خطر کمتری نسبت به لیزیک تصحیح کند.

8. آرام، بی بو و بدون تیغه

در سایر روش‌های لیزری مثل لیزیک و پی آر کی، در طول عمل، از لیزر دوم به نام لیزر اگزایمر استفاده می‌شود. این لیزر در هنگام استفاده صدای کلیک بلندی ایجاد می‌کند که می‌تواند برای برخی بیماران نگران کننده باشد. لیزر اگزایمر همچنین بوی سوختگی قابل توجهی در طول عمل دارد. زیرا این لیزر سلول‌های قرنیه را از بین می‌برد. از آنجایی که اسمایل از لیزر اگزایمر استفاده نمی‌کند، این روش هم بی‌صدا و هم بی‌بو است.

با عمل اسمایل در یک نگاه لبخند بزنید!با عمل اسمایل در یک نگاه لبخند بزنید!فمتواسمایل مزایای زیادی دارد از جمله، بهبودی سریع، دقت بالا، سرعت انجام بالای عمل، نداشتن عوارض فلپ، و کاهش احتمال ابتلا به خشکی چشم.

معایب روش اسمایل چیست؟

یکی از مهمترین معایب و محدودیت‌های عمل اسمایل این است که نمی‌تواند با دوربینی، پیرچشمی و آستیگماتیسم شدید مقابله کند و فقط برای درمان نزدیک‌بینی کاربرد دارد. اسمایل همچنین به جراحانی با تجربه خاص و مهارت بالا در جراحی انکساری چشم نیاز دارد تا بهترین نتیجه ممکن را ارائه بدهد.

عوارض و خطرات عمل چشم فمتو اسمایل

مانند هر جراحی، اسمایل ممکن است درکنار مزایایی که ارائه می‌دهد، خطرات یا عوارض بالقوه‌ای نیز داشته باشد که هم پزشک و هم بیمار باید آن را در نظر بگیرند، مانند:

1. باقی ماندن بقایای بافت استخراج شده (عدسی)

اسمایل شامل جداسازی و استخراج بافت از لایه میانی قرنیه می‌شود، اگر این بافت به صورت صحیح استخراج نشود، بقایای باقیمانده عدسی می‌تواند منجر به ساییدگی قرنیه، چسبندگی و پارگی‌های برش شود. این موارد در بدترین حالت نیاز به استفاده از لنز تماسی بانداژ و بهبودی طولانی مدت دارند و در بهترین حالت شما فقط دچار تحریک و التهاب می‌شوید.

در صورت تشخیص زودهنگام، بقایای عدسی را می‌توان با درمان‌های غیر تهاجمی شستشو داد. در موارد شدید، ممکن است نیاز به یک عمل جراحی دوم برای برداشتن بقایا باشد. اغلب، علائمی که زائده‌ها ایجاد می‌کنند موقتی هستند، اما می‌توانند بهبود را طولانی و پیچیده کنند.

2. التهاب

التهاب نتیجه طبیعی هر عمل انکساری است، در موارد شدید التهاب می‌تواند بهبودی را پیچیده‌تر و طولانی‌تر کند. از آنجایی که در اسمایل بخش بیشتری از بافت قرنیه را نسبت به لیزیک برمی‌داریم، پتانسیل بیشتری برای التهاب بعد از عمل وجود دارد.

3. دید مه آلود و تار

از آنجایی که اسمایل برای درمان نزدیک‌بینی طراحی شده است، احتمال بیشتری برای ایجاد علائم بینایی تار و مه آلود وجود دارد. در واقع، بیمارانی که تحت عمل جراحی اسمایل قرار می‌گیرند، بیشتر از کسانی که تحت عمل لیزیک قرار می‌گیرند، مشکلاتی با تاری دید و حساسیت به نور را در یک ماه پس از عمل توصیف می‌کنند.

4. خشکی چشم

شایع‌ترین عارضه جانبی گزارش شده توسط تمام بیماران تحت جراحی لیزر، خشکی چشم است و بیماران تحت درمان با اسمایل نیز از این قاعده مستثنی نیستند. بیمارانی که تحت عمل فمتو اسمایل قرار می‌گیرند، نسبت به بیماران لیزیک، خشکی چشم کمتری را بعد از عمل تجربه می‌کنند. دلیلش این است که روش اسمایل اعصاب قرنیه کمتری را مختل می‌کند. این عارضه یک نگرانی مهم برای افرادی است که از قبل مشکلات خشکی چشم دارند.

5. تصحیح دید بیش از حد یا کمتر

اگر بافت قرنیه در حین عمل اسمایل، بیش از حد یا خیلی کم برداشته شود، می‌تواند منجر به اختلال شود. بنابراین مشکلات بینایی شما را بدتر می‌کند و نیاز به درمان مجدد دارد. در صورت برش بیش از حد، نزدیک‌بینی شما ممکن است با دوربینی جایگزین شود. متاسفانه این روش قابل تکرار نیست. شما باید تحت عمل جراحی PRK یا لیزیک قرار بگیرید تا هرگونه مشکل اصلاح نادرست را برطرف کنید. برای انجام مجدد جراحی‌های لیزری باید صبر کنید تا بینایی شما تثبیت شود.

عمل فمتواسمایل تنها برای موارد نزدیک‌بینی قابل انجام است. این روش تنها با یک لیزر و بدون بدون تیغ انجام می‌شود و دوره بهبودی خیلی کوتاهی دارد.

شرایط قبل از عمل فمتواسمایل

قبل از عمل، جراح چشم سابقه پزشکی و جراحی بیمار را ارزیابی می‌کند تا مطمئن شود که بیمار کاندید مناسبی برای عمل چشم اسمایل است، همچنین پزشک معاینه کامل چشم را انجام می‌دهد و مواردی را توصیه می‌کند که ممکن است شامل موارد زیر باشد:

متوقف کردن استفاده‌از لنزهای تماسی: از آنجایی که لنزها می‌توانند به طور موقت شکل قرنیه را تغییر دهند، باید حداقل دو هفته قبل از ارزیابی اولیه برای عمل چشم اسمایل، استفاده از لنزهای تماسی را متوقف کنید، اما برخی از لنزها را نباید حداقل 1 ماه قبل از ارزیابی اولیه استفاده کرد. لطفا در این مورد با پزشک خود مشورت کنید.معاینه قرنیه: این یک گام مهم برای تصمیم‌گیری درمورد انجام اسمایل است. زیرا برای انجام اسمایل، قرنیه باید ضخامت کافی داشته باشد. از طرفی معاینه قرنیه به جراح کمک می‌کند تا مطمئن شود که هیچ بیماری دیگری در قرنیه وجود ندارد.بررسی سایز مردمک چشم: بیمارانی که مردمک بزرگ دارند بلافاصله پس از عمل، در معرض خطر ابتلا به مشکل دید در شب هستند، اما این خطر در روش اسمایل نسبت به لیزیک بسیار کمتر است.اندازه گیری فشار داخل چشم: یکی از مواردی که پزشک قبل از عمل بررسی می‌کند، فشار داخل چشم است.
با عمل اسمایل در یک نگاه لبخند بزنید!با عمل اسمایل در یک نگاه لبخند بزنید!عمل فمتواسمایل به کوچک‌ترین برش در بین روش‌های لیزری عمل چشم نیاز دارد.

در طول عمل اسمایل چه اتفاقی می‌افتد؟

روش کار به شرح زیر است:

در ابتدا، جراح شما قطره‌های چشمی بی‌حس‌کننده را برای بی‌حس کردن چشم تجویز می‌کند و اطمینان حاصل می‌کند که درمان کاملاً بدون درد است.پس از دراز کشیدن بر روی تخت درمان، لیزر به جای خود منتقل می‌شود تا چشم شما در خط پرتو لیزر قرار گیرد.جراح پلک‌های شما را با یک پایه به نام اسپکولوم محکم می‌کند تا اطمینان حاصل شود که چشم شما در طول عمل جراحی باز می‌ماند.سپس تخت تا نقطه اتصال لیزر بالا می‌رود، که به گونه‌ای طراحی شده است که به راحتی با کمترین فشار در اطراف چشم شما قرار گیرد.ممکن است فشار کمی روی چشم خود احساس کنید و نور روشنی ببینید. اما چون چشمان شما بی‌حس شده‌است، هیچ دردی احساس نمی‌کنید.در مرحله بعد، از «لیزر کارل زایس ویزومکس» برای اعمال تعدادی پالس روی مرکز قرنیه، با دقت فوق‌العاده‌ای استفاده می‌شود.سپس پالس‌های لیزر حباب‌های ریزی ایجاد می‌کند که کمتر از یک صدم عرض یک تار موی انسان است. مجموع این حباب‌ها طرح کلی بافتی را ایجاد می‌کنند که باید برداشته شود. به اصطلاح به این بافت عدسی یا دیسک می‌گویند.بعد از ایجاد عدسی، با لیزر یک برش کوچک حدود 4 میلی‌متری ایجاد می‌شود. این برش به جراح اجازه می‌دهد بافت را بیرون بکشد. تخلیه این عدسی، شکل قرنیه را تغییر می‌دهد تا بینایی شما را بهبود بخشد.کل این روش در کمتر از 15 الی 30 دقیقه برای هر دو چشم انجام می‌شود و لیزر فقط برای بخش کمی از این زمان مورد استفاده قرار می‌گیرد.نکته قابل توجه: مطمئن شوید که لباس‌های گرم و راحت می‌پوشید زیرا اتاق لیزر ممکن است سرد باشد زیرا فناوری لیزر باید در دمای ثابت و خنک نگهداری شود.

مراقبت‌های بعد از عمل اسمایل

بلافاصله پس از انجام عمل اسمایل، نمی‌توانید خودتان رانندگی کنید، بنابراین به کسی نیاز دارید که شما را به خانه ببرد، و ممکن است لازم باشد تا 24 ساعت بعد از عمل استراحت کنید.قبل از ترخیص از کلینیک لیزر، قطره‌هایی برای کمک به مرطوب نگه داشتن چشم و همچنین جلوگیری از عفونت و التهاب داده می‌شود. شما باید تا چند هفته آینده به مصرف آنها در خانه ادامه دهید.یکی از مواردی که باید به آن توجه داشته باشید این است که با اینکه بهبودی سریع است، این احتمال نیز وجود دارد که بعد از عمل، دید شما به طور موقت کمی تار شود. این موضوع کاملاً طبیعی است.در روز بعد از جراحی شما باید جراح چشمتان را ملاقات کنید تا سلامت و وضعیت بهبود چشم‌هایتان را بررسی کند. بررسی‌های بعدی در فواصل 6 تا 12 ماه پس از آن است. قرار ملاقات‌های بعدی فرصتی برای شماست تا نگرانی‌های خود را مطرح کنید و جراح شما پیشرفت شما را بررسی کند و ارزیابی کند که آیا به درمان بیشتری نیاز دارید یا نه.به درمان‌های تجویز شده توسط پزشک خود پایبند باشید.باید از شستن مکرر چشم‌ها خودداری کنید .

دوره بهبودی یا نقاهت بعد از عمل چشم فمتو اسمایل چقدر است؟

پس از عمل اسمایل، بینایی معمولاً در عرض چند ساعت 80٪ بهتر می‌شود و در عرض چند هفته به بهبود 100٪ می‌رسد. (بهبودی کلی در 6 هفته تثبیت می‌شود.)

با عمل اسمایل در یک نگاه لبخند بزنید!با عمل اسمایل در یک نگاه لبخند بزنید!بعد از عمل فمتواسمایل باید تحت نظر چشم پزشک باشید تا شرایط بهبودی به دقت بررسی شود.

کاربرد عمل فمتواسمایل برای بیماری‌های مختلف چشم

در این بخش کاربرد عمل اسمایل را برای بیماری‌های چشم و عیوب انکساری را بررسی می‌کنیم.

عمل اسمایل برای آستیگماتیسم

معمولا برای آستیگماتیسم به صورت ویژه از اسمایل استفاده نمی‌کنند اما درصورتی که فرد دچار نزدیک‌بینی باشد و به صورت خفیف از آستیگماتیسم نیز رنج ببرد، این آستیگماتیسم تا 5 دیوپتر قابل درمان با فمتو اسمایل است. اما فردی که آستیگماتیسم بیش از 5 دیوپتر دارد نیازمند این است که از سایر روش‌های جراحی لیزری مثل لیزیک و فمتولیزیک استفاده کند.

عمل چشم اسمایل برای نزدیک‌بینی و دوربینی

فمتو اسمایل بهترین روش برای نزدیک‌بینی شدید است. کسانی که نزدیک بینی با نمره بالا دارند و از خشکی چشم نیز رنج می‌برند، بهترین گزینه برای آنها لیزر اسمایل است. اما این روش برای کسانی که از دوربینی رنج می‌برند کاربرد ندارد و باید از طریق سایر روش‌های لیزری مثل لازک، لیزیک یا فمتولیزیک برای اصلاح مشکل انکساری خود اقدام کنند.

عمل فمتو اسمایل برای آب مروارید کاربرد دارد؟

عدسی چشم شما در حالت عادی کریستالی و شفاف است. ممکن است در طول زمان به دلایل مختلفی عدسی کدر و تار شود که این مساله باعث تاری دید می‌شود. به این مشکل انکساری چشم آب مروارید گفته می‌شود. عمل‌های لیزری چشم معمولا از طریق ایجاد تغییرات در قرنیه باعث بهبود بینایی می‌شوند. درصورتی که چشم فردی که آب مروارید دارد، عدسی به طور کل تار است و هر تغییری روی قرنیه اعمال شود تأثیری روی شفافیت دید نمی‌گذارد چرا که عدسی در پشت عنبیه قرار دارد و مشکل باید با عمل لنز داخل چشمی از طریق خارج کردن عدسی آسیب دیده حل شود.

در حال حاضر از عمل فمتواسمایل تنها برای نزدیک‌بینی استفاده می‌شود. این عمل برای دوربینی، استیگماتیسم، پیرچشمی یا آب مروارید کاربردی ندارد.

مقایسه فمتو اسمایل با دیگر روش‌های عمل چشم

بسیاری از مشکلات انکساری چشم با عمل چشم درمان می‌شوند. یکی از پرطرفدارترین روش‌های جراحی چشم، عمل‌های لیزری چشم است که با روش‌های مختلفی اقدام به رفع عیوب انکساری چشم می‌کند.

فمتو اسمایل بهتر است یا لازک؟

در روش لازک مشکلات انکساری چشم در طیف وسیع‌تری رفع می‌شود. یعنی مشکلات دوربینی، نزدیک‌بینی و آستیگماتیسم اصلاح می‌شود درحالی که اسمایل فقط برای نزدیک‌بینی کاربرد دارد. اما اگر مقایسه این دو روش برای نزدیک‌بینی صورت گیرد به صراحت می‌توان گفت اسمایل بسیار مناسب‌تر از لازک است چراکه مشکلات شدید نزدیک‌بینی تا 10 دیوپتر را رفع می‌کند و دوره نقاهت کوتاه‌تری از لازک دارد. عمل اسمایل فلپ ندارد و مشکلات و عوارض پس از فلپ ایجاد نمی‌شود اما در عمل لازک چون فلپ ایجاد می‌شود باید مراقبت‌های خاصی را دنبال کنید.

فمتو اسمایل بهتر است یا پی آر کی؟

در رابطه با PRK مواردی که درباره لازک گفتیم نیز صدق می‌کند فقط در این روش فلپ ایجاد نمی‌شود و لایه نازک قرنیه به نام اپیتلیوم خراش داده می‌شود که این باعث می‌شود فرد پس از عمل، دردهای شدیدی را تجربه کند. درد و خشکی چشم در این روش نسبت به اسمایل بسیار بیشتر است.

تفاوت لیزیک و فمتو اسمایل چیست؟

لیزیک چشم یکی از محبوب‌ترین روش‌های رفع مشکلات انکساری چشم است. در این روش با دستگاه میکروکراتوم، یک برش دایره‌ای ایجاد می‌شود که به آن فلپ می‌گویند. سپس با استفاده از لیزر اگزایمر سطح قرنیه (زیر فلپ) تراش می‌خورد. پس از اتمام کار، فلپ به جای اولش برگردانده می‌شود. با این کار مشکلات انکساری حل می‌شوند.

یکی از تفاوت‌های مهم بین اسمایل و عمل لیزیک این است که فمتو اسمایل فقط می‌تواند نزدیک‌بینی را اصلاح کند و نمی‌تواند مشکلات دوربینی، آستیگماتیسم قابل توجه یا سایر نقص‌های بینایی که معمولاً به عنوان انحرافات مرتبه بالاتر شناخته می‌شوند را اصلاح کند. این موارد را می‌توان به صورت تخصصی با لیزیک درمان کرد.

در لیزیک سطح بزرگتری از قرنیه بریده می‌شود و اعصاب بیشتری در این سطح آسیب می‌بیند بنابراین خشکی چشم در لیزیک بیشتر از فمتو اسمایل است و فلپی که در لیزیک ایجاد شده باعث می‌شود دوره نقاهت طولانی‌تر شود. همچنین خطر جابه‌جایی فلپ در لیزیک وجود دارد اما در اسمایل وجود ندارد.

با عمل اسمایل در یک نگاه لبخند بزنید!با عمل اسمایل در یک نگاه لبخند بزنید!تفاوت اصلی لیزیک و اسمایل در مقدار برش است که در اسمایل بسیار کمتر از لیزیک است.

فرق فمتو لیزیک با فمتو اسمایل چیست؟

فمتولیزیک از دو لیزر مختلف برای اصلاح مشکلات انکساری استفاده می‌کند. ابتدا لیزر فمتوثانیه یک فلپ لولایی نازک از سطح خارجی قرنیه ایجاد می‌کند. سپس فلپ قرنیه به عقب تا می‌شود تا بافت زیرین قرنیه (استروما) نمایان شود. در مرحله بعد، لیزر اگزایمر با استفاده از اشعه UV ملایم استروما را به طور دقیق می‌تراشد تا قرنیه بتواند نور را با دقت بیشتری متمرکز کند. پس از آن فلپ به آرامی در جای خود قرار می‌گیرد و خود به خود بهبود می‌یابد.

ثبات بیومکانیکی قرنیه بعد از عمل چشم فمتو اسمایل بهتر از روش‌هایی مانند لیزیک یا فمتولیزیک که در آن فلپ ایجاد می‌شود، حفظ می‌شود.از آنجایی که در اسمایل فلپ وجود ندارد، کمترین میزان عوارض و ناراحتی بعد از عمل تجربه می‌شود.در حین عمل فمتولیزیک که فلپ با لیزر فمتوثانیه ایجاد می‌شود، اعصاب قرنیه بریده می‌شوند و این باعث خشکی چشم می‌شود. اما در فمتواسمایل هیچگونه فلپی ایجاد نمی‌شود پس میزان خشکی چشم نسبت به فمتولیزیک کاهش میابد.چون فلپ در فمتو اسمایل وجود ندارد، خطر جابه‌جایی فلپ نیز در این روش وجود ندارد پس بهترین روش برای کسانی است که در ورزش‌های تماسی و شغل‌های خطرناک مانند ارتش، آتش‌نشانی و نیروی هوایی مشغول هستند.مدت زمان عمل فمتولیزیک از فمتواسمایل طولانی‌تر است چون از دو نوع لیزر برای عمل استفاده می‌کند.

برای اینکه دقیق‌تر بدانید کدام روش عمل چشم برای شرایط چشم شما مناسب‌تر است می‌توانید با بهترین چشم‌پزشکان کشور در دکترتو مشورت کنید.

با عمل اسمایل در یک نگاه لبخند بزنید!با عمل اسمایل در یک نگاه لبخند بزنید!

نوبت‌دهی اینترنتی
و مشـاوره‌ی آنلاین
پزشــکـان ایــران

با عمل اسمایل در یک نگاه لبخند بزنید!با عمل اسمایل در یک نگاه لبخند بزنید!

سؤالات متداول شما

یکی از مهمترین اجزای صورت، چشم ما است که به شیوه‌های مختلفی از آن مراقبت می‌کنیم و درصورت داشتن عمل‌های لیزری نگرانی‌های خاص خود را داریم به همین سبب ممکن است سؤالات خاصی برای شما پیش بیاید که در ادامه به پرتکرارترین آنها پاسخ می‌دهیم.

هزینه عمل چشم اسمایل چقدر است؟

هزینه عمل فمتو اسمایل به فاکتور‌های مختلفی بستگی دارد از جمله شهری که در آن مستقر هستید و میزان تجربه و توانایی چشم پزشک. هزینه عمل اسمایل نسبت به فمتواسمایل، لیزیک، لازک و پی آر کی بیشتر است. متوسط هزینه در تهران در سال 1400 حدود 12 میلیون تومان است.

عمل اسمایل شامل بیمه می‌شود؟

برخی از انواع بیمه‌ها مثل بیمه تامین اجتماعی هزینه عمل فمتو اسمایل را متقبل نمی‌شوند اما بیمه‌های SOS هزینه‌های مربوط به عمل‌های لیزری چشم با درجه بیش از 3 دیوپتر را تحت پوشش قرار می‌دهند.

عمل اسمایل چقدر طول می‌کشد؟

این روش برای هر چشم 15-30 دقیقه طول می‌کشد.

آیا عمل فمتو اسمایل درد دارد؟

نه، این روش دردناک نیست. قبل از عمل، چشم‌های شما با قطره‌های بی‌حس کننده بی‌حس می‌شوند. ممکن است در حین عمل فشار خفیفی احساس کنید ولی درد واقعی جز در موارد بسیار نادر وجود نخواهد داشت.

آیا عمل چشم اسمایل یک روش بی خطر است؟

بله، عمل چشم اسمایل ایمن و مؤثر و مورد تایید FDA است.

امکان برگشت نمره چشم بعد از عمل اسمایل چقدر است؟

نتایج اسمایل دائمی است، اما از آنجایی که افراد در طول زمان تغییراتی را در بینایی خود تجربه می‌کنند، ممکن است نمره چشم برگشت کند اما این مساله مربوط به اسمایل نیست. این به دلیل تأثیرات فرآیند پیری بر روی عدسی کریستالی چشم است. این تغییرات قابل درمان هستند و می‌توان آنها را اصلاح کرد.

میزان دید بیمار پس از عمل اسمایل چه قدر افزایش می‌یابد؟

نتیجه عمل اسمایل در افراد مختلف متفاوت است زیرا شماره چشم هر فرد و مشکل انکساری که دارد متفاوت است و حتی فیزیک چشمی افراد کاملا اختصاصی است. به طور مثال کسی که نزدیک‌بینی 7 دیوپتر دارد پس از عمل، بدون استفاده از عینک بینایی ممکن است بینایی 6 از 10 یا حتی 9 از 10 داشته باشد. به هر صورت ضرورت استفاده از عینک به حداقل می‌رسد. برخی افراد که نمره چشم آنها بالای 7 دیوپتر است بعد از عمل بدون استفاده از عینک به 5 از ده یا بیشتر می‌رسد.

آیا بلافاصله پس از درمان می توانم به وضوح ببینم؟

به عنوان یک قاعده، پس از چند ساعت (نهایتا 24 ساعت) پس از عمل شما می‌توانید 80-90٪ از آنچه را که قبل از درمان با عینک می‌دیدید را ببینید.

چند روز بعد از عمل فمتو اسمایل دید کامل بدست می‌آوریم؟

معمولا شما در عرض چند هفته(معمولا 6 هفته) باید بینایی کامل داشته باشید.

اگر قبلا عمل لیزیک انجام داده باشم، می‌توانم عمل اسمایل انجام دهم؟

امکان عمل مجدد چشم با روش‌های لیزری به عوامل متعددی بستگی دارد از جمله شماره چشم، ضخامت قرنیه و میزان آستیگماتیسم آن. در این‌باره با چشم پزشک خود صحبت کنید.

عمل فمتو اسمایل برای پیرچشمی مناسب است؟

خیر، متاسفانه در حال حاضر از عمل فمتواسمایل نمی‌توان برای پیرچشمی استفاده کرد. اما با پیشرفت تکنولوژی امکان دارد روش‌های پیشرفته‌تری نیز ارائه شود که این محدودیت را از بین ببرد.

آیا بعد از عمل چشم اسمایل هنوز نیاز به استفاده از عینک یا لنزهای تماسی دارم؟

برخی از افرادی که تحت عمل لیزر چشم قرار می‌گیرند، برای دستیابی به بینایی بهینه، همچنان باید از عینک یا لنز چشم استفاده کنند. با این حال، بینایی طبیعی آنها باید به شدت بهبود یابد. به یاد داشته باشید که جراحی لیزر چشم از بروز مشکلات بینایی مرتبط با افزایش سن جلوگیری نمی‌کند؛ بنابراین برخی افراد ممکن است در نهایت به عینک مطالعه نیاز داشته باشند.

پس از عمل چشم فمتو اسمایل چه زمانی می‌توانم آرایش کنم، شنا کنم یا سونا بروم؟

برای کاهش خطر ابتلا به عفونت‌های ناشی از آب و لوازم آرایشی توصیه می‌شود که حداقل یک الی دو هفته بعد از عمل خود صبر کنید.

با عمل اسمایل در یک نگاه لبخند بزنید!با عمل اسمایل در یک نگاه لبخند بزنید!عمل اسمایل نیاز به تجربه‌ی بالای جراح دارد، پس در انتخاب چشم پزشک برای عمل اسمایل دقت زیادی داشته باشید.

راهنمای مراجعه به پزشک

چشم‌ها برای هر فردی در دنیا بسیار مهم هستند، چه از نظر بینایی و چه از نظر زیبایی. کسانی که دچار مشکلات بینایی هستند و از عینک یا لنز استفاده می‌کنند، تمایل زیادی به انجام عمل لیزری چشم برای رفع عیوب انکساری چشم هستند. عیوب انکساری چشم در اثر مشکلات قرنیه ایجاد می‌شوند. راه‌های زیادی برای برطرف‌کردن این مشکلات وجود دارد مانند بسیاری از عمل‌های چشم با استفاده از لیزر. انواع مختلفی از عمل‌های چشم برای رفع عیوب انکساری وجود دارد، ماند لیزیک، پی آر کی، لازک، فمتولیزیک، فمتواسمایل و غیره.

اگر دچار نزدیک‌بینی هستید، فمتواسمایل یک گزینه‌ی عالی برای شما خواهد بود. اسمایل جدیترین روش عمل لیزری چشم و نسل سوم این عمل‌هاست. در این روش از لیزر فمتوسکند برای انجام عمل استفاده می‌شود. دوره نقاهت این عمل بسیار کوتاه‌تر از روش‌های دیگر است و در انجام آن تیغ جراحی دخالتی ندارد.

امیدواریم اکنون درک بهتری از جراحی لیزر اسمایل و مزایای آن داشته باشید. اگر به فکر اصلاح بینایی با لیزر هستید، بهترین کار این است که برای مشاوره با یک چشم‌پزشک در سامانه دکترتو اقدام کنید. جراح شما می‌تواند باتوجه به شرایط شما تعیین کند که آیا جراحی چشم با عمل اسمایل بهترین گزینه برای نیازهای شما است یا خیر! چشم‌پزشک می‌تواند توصیه‌های مناسب ارائه دهد و به هر سؤالی که ممکن است داشته باشید پاسخ دهد. در دکترتو علاوه بر آشنایی با بهترین چشم‌پزشکان شهر خود می‌توانید نوبت‌ اینترنتی بگیرید یا از خدمات مشاوره آنلاین و تلفنی استفاده کنید.

دکترتو، مراقب سلامتی شماست!

منابع
منابع

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا