بودجه سال 1401 از فساد جلوگیری می‌کند


بودجه سال 1401 از فساد جلوگیری می‌کند

دبیر ستاد بودجه کل کشور گفت: در بودجه سال بعد، از فساد‌های جلوگیری شده و پاسخگویی و نظارت نیز بیشتر شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، قادری رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: در قانون بودجه سال ۱۴۰۰، ۲۰ تبصره داریم که هر تبصره از بند و هر بند نیز از جزء تشکیل شده است و در کل نیز ۴۱۰ حکم داریم. اینکه گفته می‌شود به عنوان مثال، اخذ مالیات از خودرو‌های لوکس اجرایی نشده و تخلف نامیده می‌شود، صحیح نیست. در واقع، عدم اجرا، عدم تحقق و یا همان ترک فعل نامیده می‌شود.

او گفت: در قانون بودجه سال ۱۴۰۰، مصوب شده بود که به فرض با فروش اموال و املاک استان یزد، در استان دیگری هزینه شود. در صورتی که در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، اینطور مصوب شده که منابع حاصل از فروش اموال باید در همان استان هزینه شود و بنابراین ایجاد انگیزه خواهد کرد.
قادری گفت: بودجه باید انعکاس دهنده قوانین دائمی باشد. یعنی لازم است که هر مورد در احکام دائمی پیش بینی شود و سپس تامین مالی آن به بودجه ارجاع داده شود.

در ادامه نوری دبیر ستاد بودجه کل کشور گفت: اینکه دیوان محاسبات می‌گوید این درصد از احکام بودجه محقق نشده، باید در نظر داشت که برخی از احکام بودجه در ۶ ماهه ابتدای سال و برخی دیگر در ۶ ماهه دوم سال تحقق پیدا می‌کنند. بنابراین، نمی‌دانیم که مبنای دیوان محاسبات چیست.

او افزود: پس مواردی که گفته می‌شود و از آن با عنوان تخلف از تحقق بودجه یاد می‌شود و بیشتر به علت گستردگی ردیف‌های بودجه‌ای است، تخلف و انحراف از بودجه نیست. بلکه ترک فعل محسوب می‌شود.

او ادامه داد: از جمله اشکالات ساختاری بودجه کشور، تنوع ردیف‌ها و ذینفع‌های مختلف است. مواردی از بودجه که تاکنون اجرا نشده است، حتما تا پایان سال تکمیل خواهند شد. در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، شاهد تغییر ساختار هستیم و نواقص بودجه‌ای را نداریم. بودجه سال بعد از ۱۲۱۰ ردیف به ۵۰ ردیف و ۳۱ استان رسیده است.

او افزود: امیدواریم سال آینده در چنین زمانی، گزارش قابل قبولی در راستای تسهیل امور مردم و مکانیزه کردن امور ارائه دهیم. در بودجه سال بعد، از فساد‌های جلوگیری شده و پاسخگویی و نظارت نیز بیشتر شده است.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل شهادت امام علی علیه السلام