8 کانون طاعون در کشور شناسایی شد


8 کانون طاعون در کشور شناسایی شد

اکبری گفت: هشت کانون بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در بین حیات وحش در هشت نقطه کشور شناسایی شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، حسن اکبری معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در حاشیه بازدید از پارک ملی کویر گرمسار استان سمنان ابراز داشت: ۴۰۰ لاشه پستاندار بزرگ‌جثه مانند کل و بز در این هشت کانون بیماری نشخوارکنندگان کوچک کشف شد.

وی ادامه داد: به طور قطع شمار تلفات حیات وحش به دلیل بیماری طاعون نشخوارکنندگان بیش از این است، چرا که زیستگاه جانورانی مانند کل و بز در ارتفاعات و مناطق سخت‌عبور است که ممکن است از چشم دور مانده باشد.

وی بیان کرد: درمان جانوران حیات وحش درگیر طاعون نشخوارکنندگان کوچک تقریبا غیرممکن است، زیرا دسترسی به آن‌ها دشوار است و معدوم‌سازی لاشه‌های آلوده و ضدعفونی آبشخور‌ها تنها اقدام در کنترل بیماری در بین حیات وحش محسوب می‌شود.

اکبری تصریح کرد: تنها راه انتقال و عامل بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک دام اهلی است و برای جلوگیری و پیشگیری از آلودگی حیات وحش به این بیماری باید واکسیناسیون دام اهلی بیش از پیش جدی گرفته شود.

وی یادآور شد: کارشناسان دامپزشکی در زمینه واکسیناسیون دام اهلی همراهی و تلاش خوبی دارند، اما جابه جایی دام سبک از منطقه‌ای به منطقه دیگر و فقدان واکسیناسیون عامل آلودگی زیستگاه حیات وحش است.

وی افزود: بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک یک بیماری ویروسی است و ترشحات مختلف بدن دام مانند ترشحات چشم، بینی، دهان و مدفوع حاوی مقدار زیادی موربیلی ویروس است و در واقع انتقال ویروس به شکل ریزقطره‌های عفونی در هنگام عطسه، سرفه و تنفس هوای آلوده توسط دام‌های سالم و همچنین تماس بین دام بیمار و سالم است.

اکبری یادآور شد: وجود ترشحات و تراوش‌های عفونی در محل زندگی دام مانند آبشخورها، آخور‌ها و بستر نیز می‌تواند یکی از راه‌های انتقال بیماری باشد، اما موربیلی ویروس‌ها به مدت طولانی نمی‌تواند در بیرون از بدن میزبان زنده بمانند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


یک خبر ناامیدکننده از آیفون17 پلاس!