برداشت عسل وحشی بلای جان طبیعت/ آتش زدن کندو‌ها برای برداشت عسل کوهی + فیلم


برداشت عسل وحشی بلای جان طبیعت/ آتش زدن کندو‌ها برای برداشت عسل کوهی + فیلم

طی سال‌های اخیر فروش عسل کوهی در فضای مجازی و برخی فروشگاه‌ها رواج پیدا کرده است که به طبیعت آسیب زیادی می زند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، زنبور ها تاثیرات فراوانی در گرده افشانی طبیعی و حیات زمین دارند، بیش از ۱۶۰۰۰ گونه زنبور در هفت خانواده زیستی مختلف در سراسر جهان ثبت شده‌ است ، این موجودات با ارزش که به صورت گروهی درکندو زندگی می کنند، تحت فرمان و رهبری ملکه خود هستند که معمولا هر کند دارای یک ملکه، هزاران زنبور کارگر و زنبور سرباز است.

زنبور های کارگر معمولا ماده هستند که وظیفه آنها جمع آوری شهد ، گرده افشانی و ساختن عسل است، و زنبور های نر نقش سرباز محافظت از ملکه و کندو را دارند. در انتهای بدن این زنبور ها یک نیش وجود دارد که در صورت گیج شدن، ترسیدن و مورد حمله قرار گرفتن ممکن است در دفاع از خود از آن استفاده کنند که در صورت استفاده با ترشح بیش از حد آدرنالین می میرند.

بسیاری از عسل های تولیدی در کشور از مزارع کندو تامین می شود که کندو داران با ساختن جعبه های چوبی و فراهم کردن شرایط برای ملکه درون جعبه فضا را برای تولید مثل و ساخت موم فراهم می کنند که پس از گذشت مدتی با خارج کردن موم ها اقدام به برداشت عسل می کنند.

طی سال های اخیر فروش عسل کوهی یا عسل وحشی در فضای مجازی و برخی فروشگاه ها رواج پیدا کرده است. این فروشندگان که با تبلیغ درمان و شفا با عسل وحشی اقدام به سود جویی می کنند. برای رسیدن به این عسل باید کندو های وحشی در طبیعت را مورد تخریب قراردهند.

زنبور های آزاد یا به اصطلاح خارج از مزارع کندو در نقش بسیار مهمی در گرده افشانی دارند. آنها با پرواز در سطح جنگل ها ، مراتع ، مزارع و باغ ها شهد هایی که به تنشان چسبیده را پخش می کنند و زنبورهای بی‌عسل با شکار آفات در طبیعت کنترل بیولوژیکی را انجام می دهند.

هر عسل یا زنبوری خارج از مزارع وحشی نیست گاهی یک ملکه با سربازان خود به یک کندو حمله می کنند و به ناچار ملکه ها و سربازان قبلی ناچار به فرار می شوند که پس از خروج از کندو اقدام به ساخت یک کندو در شاخه درختان و کوه ها می کنند، معمولا کندو های وحشی به صورت چند تکه و دایره ای شکل هستند اما کندو های مزارع به صورت یکپارچه و یک تکه ساخته می شوند.

علیرضا نادری کارشناس حشرات دفتر موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در مورد زنبور های وحشی گفت: زنبور های وحشی معمولا در استان‌های شمالی، مرکزی و جنوبی کشور مانند گیلان، مازندران، گلستان، خوزستان، فارس، کردستان، سیستان و بلوچستان، و کرمان و درسایر استان ها یافت می‌شوند.

وی افزود: زنبور های عسل از خانواده آپیده هستند که گونه های متعددی دارند و در جهان تعداد محدودی از آنها می توانند عسل تولید کنند ، در ایران ۲ گونه زنبور عسل وحشی با نام‌های آپیس ملیفرا (زنبور‌های شمال) و آپیس فلورا (زنبور‌های جنوب) وجود دارد ، زنبور های عسل بومی کشور در باغات، کوه ها، جنگل ها و غار ها و تنه درختان اقدام به ساخت عسل می کنند که حضور این گونه ها در طبیعت کشور و جهان از اهمیت بالایی برخوردار است.

نادری تصریح کرد: از ۲۴۰ میلیون سال قبل که گیاهان گلدار اقدام به گل دادن کردند در کنارشان زنبور ها و سایر حشرات گرده افشان تکامل یافتند که امروزه این تکامل به اوجش رسیده است اما در طبیعت گرده افشان های دیگری مانند مگس ها، بالتوری ها، سوسک ها و پرندگان وجود هستند که برای طبیعت اهمیت زیادی دارند ولی به دلیل اینکه عسل تولید نمی کنند مانند زنبور ها دیده نشده اند.

کارشناس حشرات دفتر موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: هر موجود زنده ای اگر تعدادش از یک حدی کمتر یا بیشتر شود برای طبیعت آفت محسوب می شود، در برخی مناطق تعداد کندو های پرورش عسل زیاد شده که این عمل باعث ایجاد رقابت گرده افشانی میان زنبور های پرورشی و زنبور های بومی منطقه شده است.

نادری در مورد برداشت بی رویه عسل وحشی گفت: برخی برای برداشت عسل وحشی اقدام به تخریب کامل کندو مانند آتش زدن آن می کنند و غذای زمستانه و تابستانه لارو ها، ملکه و کارگر هارا از لانه خارج می کنند، حتی اگر این افراد بخشی از کندو را باقی بگذارند باز هم به محیط زیست و آن کندو ضربه شدیدی می زنند.

وی افزود: سازمان حفاظت محیط زیست برای جلوگیری از خرید و فروش عسل وحشی در مناطق ۴ گانه تحت نظارت خود ورود کرده و با بخش نامه هایی برداشت هارا محدود و همچنین جریمه هایی را برای برداشت عسل وحشی و کوهی در نظر گرفته است.

نادری در پایان گفت: زنبور هایی که در کندو نگهداری می شوند اگر از یک تعدادی زیاد شوند باعث آسیب منطقه می شوند اگر در کنار این مزارع چند کندوی عسل وحشی دیگر وجود داشته باشند، حفظ محیط زیست و کیفیت عسل تولید شده بهتر خواهد بود.

انتهای پیام /

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


همسر علی ضیا را می شناسید ؟! / حدس بزنید کیست ! + بیوگرافی و عکس عاشقانه!