درس خودروسازی مصر برای مسئولان ایرانی


درس خودروسازی مصر برای مسئولان ایرانی

مصر نیز برای تولید یک خودروی برقی به روز در کمتر از 2 سال برنامه ریزی کرد، اما مسئولان ایرانی هنوز از دایره غلط چند دهه اخیر خارج نشده اند.

درس خودروسازی مصر برای مسئولان ایرانی
مصر تلاش دارد خود را به عنوان کشور پیشرو در عرصه استفاده و تولید خودروی برقی در خاورمیانه مطرح سازد و از اینرو یک شرکت دولتی را موظف کرده است تا با یک شرکت چینی برای ساخت خودرو‌های مقرون به صرفه برقی همکاری کند و همزمان به موضوع انرژی‌های تجدیدپذیر نیز توجه داشته باشد.

شبکه خبری «بلومبرگ» در گزارشی عنوان داشت که «هشام توفیق» وزیر بخش عمومی دولت مصر عنوان داشت که مقامات این کشور با سه شرکت بالقوه در تماس هستند تا شریکی را برای شرکت خودروسازی «النصر» در این پروژه پیدا کنند. شرکت مصری قرار است ۲ میلیارد پوند (۱۲۷ میلیون دلار) در این حوزه سرمایه گذاری کند. طبق برنامه ریزی‌ها تولید خودرو قرار است از سال ۲۰۲۳ آغاز شود و در سه سال به ۲۰ هزار دستگاه در سال افزایش یابد.

توفیق می‌گوید خودروی برقی مصر با نام E ۷۰ یا A ۷۰ با قیمت حدود ۲۰۰۰۰ دلار به فروش خواهد رسید و نیمی از ظرفیت تولید به بخش تاکسی سنتی و اینترنتی اختصاص می‌یابد. طبق نظر کارشناسان ارزش این خودرو‌ها به طور تقریبی به اندازه قیمت ارزان‌ترین خودروی برقی اروپا است که رنو داچیا در چین آن‌ها را تولید می‌کند.

توفیق بدون بیان جزئیات گفت: بخش خصوصی سهم۴۰ درصدی را برای راه اندازی ایستگاه‌های شارژ را خواهد داشت و ممکن است ۱۰ درصد آن توسط شرکت النصر و بقیه توسط یک نهاد دولتی صورت بگیرد.

در گام نخست ۳۰۰۰ نقطه برای احداث ایستگاه شارژ در اطراف شهر‌های قاهره و اسکندریه در نظر گرفته شده است.

وزیر انرژی مصر هم با اشاره به پروژه‌های انرژی بادی و خورشیدی قابل توجه در این کشور اظهار داشت: مصر اکنون انواع انرژی‌های پاک را تولید می‌کند. این بدان معناست که ما زیرساختی برای جهش به آینده با صنعت خودرو داریم.
به اعتقاد ناظران، این یک اقدام بلندپروازانه برای پرجمعیت‌ترین کشور جهان عرب با بیش از ۱۰۰ میلیون نفر است، جایی که اکنون گفته می‌شود تنها حدود ۳۵۰ خودروی الکتریکی در خیابان‌های شلوغ آن تردد می‌کنند که بخش کوچکی از ۵ میلیون خودروی شخصی ثبت شده این کشور است. به گفته توفیق، همانطور که مشوق‌های مالی برای گاز سوز کردن خودو‌های استاندارد در نظر گرفته می‌شود برای خرید خودرو‌های برقی نیز مشوق‌های خوبی مطرح شده است.

به گفته توفیق، شرکت مصری Brightskies نیز قراردادی را با شرکت دولتی مهندسی خودروسازی برای توسعه و تولید اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌های برقی از سال ۲۰۲۲ امضا کرده است. او گفت که مصر همچنین در بلندمدت به ساخت خودرو‌های الکتریکی هیدروژنی خواهد پرداخت.

گفتنی است مصر در اوایل سال ۲۰۲۱ یک یادداشت تفاهم با شرکت دانگ فنگ موتور چین برای ساخت خودرو‌های برقی امضا کرد، اما به نظر می‌رسد پیشرفتی نداشته است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ابهامات بزرگ در مسیر واگذاری سرخابی‌ها/ آغاز دوران جدید در استقلال و پرسپولیس