ایلان ماسک: متاورس جذاب نیست و وب 3 ترفند بازاریابی است 


ایلان ماسک: متاورس جذاب نیست و وب 3 ترفند بازاریابی است 

ثروتمندترین مرد دنیا معتقد است نسخه‌های جایگزین اینترنت فعلی که با نام متاورس و وب 3 شناخته می‌شوند، به جایی نخواهند رسید.

گویا قرار است متاورس (Metaverse) و وب ۳ (Web3) در آینده، دنیای دیجیتال و تجربه‌ی ما از اینترنت را به طرز چشمگیری دگرگون کنند. اما ثروتمندترین مرد دنیای واقعی، ایلان ماسک، به هیچ کدام از این دو ترند علاقه‌ و اعتقادی ندارد.

در مصاحبه‌ای جدید، مدیرعامل اسپیس ایکس و تسلا گفت که نمی‌تواند برای متاورس مبتنی بر واقعیت مجازی، کاربرد جذاب و قانع‌کننده‌ای پیدا کند. ماسک همچنین مفهوم Web3 را که بر پایه خدمات اینترنتی مبتنی بر بلاک‌چین و رمزارزها ایجاد شده، به سخره گرفت و از آن به عنوان «ترفند بازاریابی» یاد کرد که با واقعیت فاصله دارد و گفت: «من اصلا از این‌ها سر در نمی‌آورم.»

ویدئو معرفی متاورس

تماشا در یوتیوب | تماشا در آپارات | تماشا در IGTV

ماسک اعتراف کرد که شاید برای درک تکنولوژی‌های جدید «زیادی پیر» شده باشد. «نکند من هم شبیه یکی از آن آدم‌هایی هستم که سال ۱۹۹۵ ایده‌ی اینترنت را دست‌کم گرفتند و گفتند به هیچ جایی نخواهد رسید؟» البته ماسک در ادامه از خود رفع اتهام کرد و گفت که او در سال ۱۹۹۵ جزو افرادی بوده که کاملا پتانسیل اینترنت را درک می‌کرده است.

دید منفی ماسک به متاورس به‌ این خاطر است که نمی‌تواند برایش کاربردی جذاب پیدا کند و معتقد است تجربه‌ی متاورس برای مصرف‌کنندگان ناامیدکننده خواهد بود.

بعید می‌دانم با گذاشتن تلویزیون روی بینی‌تان حس کنید که در متاورس قرار دارید. اصلا نمی‌توانم تصور کنم کسی یک نمایشگر بزرگ را تمام روز روی صورتش بگذارد و هرگز نخواهد متاورس را ترک کند. به‌هیچ‌وجه امکان‌پذیر نیست.

درحال حاضر، متاورس عمدتا رقابتی تبلیغاتی بین برندهای مطرح از جمله شرکت متا (فیسبوک سابق) است که قرار است مجموعه‌ای از دنیاهای مجازی را به هم وصل کند و دسترسی به برخی از آن‌ها نیازمند هدست‌های واقعیت مجازی است.

منتقدان متاورس می‌گویند ما قبلا تمام مدل‌های این تکنولوژی را امتحان کرده‌ایم و پروژه‌هایی که قرار بود مفهوم واقعیت مجازی را بین کاربران جا بیندازند، با شکست رو‌به‌رو شده‌اند. چیزی که مدل جدید متاورس وعده می‌دهد سخت‌افزارهای بهبودیافته، عنوان جدید پرزرق‌وبرق و میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگی چون متا است که بسیار مشتاقند تا آنچه را که به چشم پلتفرم دیجیتال بزرگ بعدی می‌بینند، تحت کنترل خود درآورند.

وب ۳ (Web3) نیز با محوریت اینترنت غیر متمرکز، نسخه‌ی جایگزین دیگری برای اینترنت فعلی است که بر این ایده استوار است که کاربران عادی اینترنت قادر خواهند بود به‌جای وابستگی به چند غول دنیای اینترنت نظیر یوتیوب، به‌طور مستقیم از محتوا و فعالیت‌های آنلاین خود درآمدزایی کنند.

ماسک درباره وب ۳ توضیح زیادی نداد، اما پیش‌تر درباره‌ی این پروژه در توییتر اظهار شک و تردید کرده بود. هم‌بنیانگذار توییتر، جک دورسی، نیز دید مثبتی به وب ۳ ندارد و معتقد است این مدل اینترنت قرار نیست به روند دموکراسی کمکی بکند؛ بلکه تنها قدرت را از حاکمان فعلی نظیر فیسبوک می‌گیرد تا به صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر تازه‌ به قدرت رسیده‌ای چون اندریسن هوروویتز بدهد.

نظر شما درباره‌ی متاورس و وب ۳ چیست؟ آیا ثروتمندترین مرد دنیا از به واقعیت پیوستن این ایده‌ها احساس خطر می‌کند یا واقعا معتقد است این دو پروژه راه به جایی نخواهند برد؟ به‌هرحال، ماسک هم با پروژه نورالینک (Neuralink) و تلاشش برای ادغام انسان با هوش مصنوعی، قصد دارد یکی از مهره‌های اصلی آینده تکنولوژی باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


سرمربی تراکتور مشخص شد