8 میلیون ایرانی حتی دوز اول واکسن کرونا را هم دریافت نکرده‌اند


8 میلیون ایرانی حتی دوز اول واکسن کرونا را هم دریافت نکرده‌اند

دوره نهفته در صورت ابتلا به اومیکرون کمتر از سه روز ذکر شده در حالی که ما در دلتا دوره نهفته تقریبا یک هفته‌ای را داشتیم، این بدان معنی است که اگر ما با یک فرد مبتلا تماس پیدا کردیم در عرض 2 تا 3روز علامت‌دار خواهیم شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایلنا، علیرضا صداقت گفت: متاسفانه گزارشاتی مبنی بر ورود اومیکرون به کشور تایید شده است. اما این ورود دور از انتظار نبود. چرا که وقتی یک سویه جدید ایجاد می شود به دلیل ارتباطاتی که وجود دارد به هر روی منتقل خواهد شد به ویژه در خصوص سویه اومیکرون که واگیری بسیار بالاتری نسبت به سویه اولیه کرونا دارد.

این فوق تخصص مراقبت‌های ویژه با اشاره به اینکه اومیکرون نسبت به سویه اولیه ۵۰ جهش جدید داشته است؛ بیان کرد: اگر چه این جهش ها اتفاق افتاده است اما مهم این است که تا به امروز چیزی که گزارش شده ایجاد بیماری خفیف تا متوسط در صورت ابتلا به این سویه است؛ در این میان نکته حائز اهمیت که باعث نگرانی خواهد بود این است که شیوع گسترده و سریعی در این سویه دیده شده است. شیوع سریع به هر حال باعث درگیری تعداد بیشتری از افراد جامعه خواهد شد و این مسئله احتمالا در افراد با سطح ایمنی پایین دردسرساز خواهد بود.

وی در ادامه بیان‌کرد: دوره نهفته در صورت ابتلا به اومیکرون کمتر از سه روز ذکر شده در حالیکه ما در دلتا دوره نهفته تقریبا یک هفته‌ای را داشتیم، این بدان معنی است که اگر ما با یک فرد مبتلا تماس پبدا کردیم در عرض ۲ تا ۳ روز علامت‌دار خواهیم شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ادامه در خصوص راهکار مقابله با سویه اومیکرون گفت: اطلاعات ما درباره درمان سویه اومیکرون شاید کمتر باشد و مردم را یک مقداری دچار استرس کرده باشد اما باید این اطمینان خاطر را بدهم که تا کنون هیچ جمله علمی که بگوید" واکسنها یا داروهای معمول درمان کرونا، روی این سویه تاثیر ندارند؛" وجود ندارد کاری که ما باید انجام بدهیم؛ بالابردن درصد واکسیناسیون هست؛ چرا که همچنان کشورهایی که درصد بالای واکسیناسیون داشتند یا ابتلای کمی داشتند و یا در صورت ابتلا بستری یا مرگ و میر بالا نداشتند.

صداقت ادامه داد: متاسفانه هنوز حدود ۸ میلیون نفر ایرانی حتی دوز اول واکسن را دریافت نکردند این تعداد شاید در ۸۰ میلیون ایرانی درصد بالایی به نظر نرسد اما خود تعداد کم نیست همین تعداد گاهی کل جمعیت یک کشور کوچک اروپایی محسوب می‌شود. حدود ۲۵ درصد از هموطنانمان هنوز دوز دوم واکسن کرونا را دریافت نکردند و این اصلا خوب نیست؛ وزارت بهداشت اعلام کرده همه افراد بالای ۱۸ سال باید مبادرت به دریافت دوز سوم با سه ماه فاصله از دوز دوم داشته باشند و توصیه ما به همه هموطنانمان همین هست که واکسیناسیون خودشان را کامل کنند و بدانند که واکسیناسیون کامل دیگر دریافت ۲ دوز واکسن نیست بلکه دریافت ۳ دوز واکسن در حال حاضر به معنای واکسیناسیون کامل خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه هنوز روزهای سخت مواجهه با پیک پنجم از یاد و خاطر ما نرفته و بار خستگی روحی و جسمی آن همچنان بر شانه‌های کادر درمان سنگینی می‌کند؛ گفت: تنها راه مقابله‌ی ما با پیک بعدی که ابعاد آن هنوز خیلی روشن نیست؛ این است که در وهله نخست واکسیناسیون را کامل کنیم، یعنی همه افراد بالای ۱۸ سال سه دوز واکسن دریافت کنند و بعد اینکه حتما ماسک بزنیم؛ متاسفانه ماسک حلقه مفقوده این روزهای ما است. در اوج پیک پنجم آماری که ارائه می شد از استفاده ۸۰ درصدی مردم از ماسک خبر می‌داد که در حال حاضر استفاده از ماسک در جامعه به حدود ۴۰ درصد تنزل پیدا کرده است. مورد بعدی لزوم رعایت فاصله اجتماعی و پرهیز از حضور در هر نوع تجمعی است.

منبع: ایلنا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طرفداری عجیب شیلا خداداد از تتلو / او را خیلی دوست دارم ! + عکس