برنامه های توسعه اشتغال وابسته به رفع تحریم ها نیست


برنامه های توسعه اشتغال وابسته به رفع تحریم ها نیست

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: هیچ کدام از برنامه های اقتصادی دولت از جمله ایجاد اشتغال یک میلیون و 850 هزار نفری در 18 ماه, بودجه سال 1401 و نرخ رشد اقتصادی 8 درصدی برای سال آینده, وابسته به رفع تحریم ها و نتیجه مذاکرات، نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ آقای حجت الله عبدالملکی در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری افزود: در ارتباط با اتفاق هایی که ممکن است در فضای داخلی اقتصاد کشور بیفتد از جمله خشکسالی و آسیب دیدن کسب و کارها، اصولاً کارکرد زیست بوم ملی اشتغال برای همین است که این چالش ها و بحران ها را در درون خود، هضم کند.
او اضافه کرد: 17 عنوان برنامه اشتغال زایی، تعریف و تدوین شده است که اولویت نخست آن, احیای فعالیت های تعطیل شده یا نیمه تعطیل است که به آن ها پرداخته می شود.
آقای عبدالملکی ادامه داد: 71 دستگاه دولتی و بخش عمومی غیر دولتی و نهادهای انقلابی و بخش خصوصی و تشکل های کارگری و کارفرمایی, این کار را انجام می دهند.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: طراحی و تدوین اطلس الگوهای اشتغالزایی کشور انجام شد و هر کدام از دستگاه ها تعدادی از برنامه های اشتغال آفرین دارند.
وی با اشاره به اقدامات انجام شده در جهت بهبود فضای کسب و کار با بیان اینکه در سازمان آموزش فنی و حرفه ای، میانگین صدور مجوز برای آموزشگاه ها از 8 ماه به سه روز کاهش یافت, گفت: در همین مدت بیش از هزار و 850 مجوز صادر شده است که بخش های زیادی از آنان کار خود را آغاز کردند و ما بر آنها نظارت می کنیم و این در حالی است که در 6 ماه نخست امسال، تنها 30 مجوز صادر شده است.
آقای عبدالملکی افزود: در جلسه شورای عالی اشتغال، در ارتباط با تسهیل صدور مجوزها, دو موضوع مهم را تصویب کردیم؛ موضوع اول، تبدیل مجوز محور کردن مشاغل خانگی به ثبت اعلان کردن مشاغل خانگی است؛ البته زیرساخت های آن باید فراهم شود که حدود یک تا یک ماه و نیم طول خواهد کشید.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: همچنین تصویب کردیم همه دستگاه های اجرایی که مجوز کسب و کار را صادر می کنند، موظف هستند با کار جهادی، ترتیبی را اتخاذ کنند که با همکاری دبیرخانه هیئت مقررات زدایی، همه مجوزها در درگاه واحد قرار بگیرند.
وی گفت: به طور متوسط، مصوبات جلسه گذشته شورای عالی اشتغال حدود 30 درصد پیشرفت داشته و اتفاق های خوبی در حال وقوع است.

2.5 میلیون نفر بیکار مطلق داریم

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: 2.5 میلیون نفر بیکار مطلق در کشور وجود دارد.
حجت الله عبدالملکی در استودیو گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: در جمعیت فعال 26 میلیون نفره حدود 2.5 میلیون نفر بیکار مطلق داریم که بر اساس قانون کار بین الملل به ازای یک ساعت کار در هفته این افراد کاملاً بیکار حساب می شوند که اولویت اول ما برای اشتغال محسوب می شوند.
او ادامه داد: البته در میان 23 میلیون نفر شاغل در کشور حدود چند گروه وجود دارد که وضعیت اشتغال مطلوبی ندارند این گروه ها شامل افراد دارای شغل ناقص با 5 ت 258 ساعت کار در هفته، شاغلان ناپایدار فصلی، شاغلان غیر رسمی فاقد بیمه که بازنشستگی ندارند می شود که این گروه ها هم به نوعی جزء جمعیت بیکار محسوب می شوند البته به این جمعیت بیکار حدود 2.1 میلیون نفر ناامید از کار هم اضافه می شود.
آقای عبدالملکی تصریح کرد: بانک مرکزی در دولت سیزدهم عملکرد مناسب و خوبی داشت، چند کار قابل تقدیر در راستای تامین مالی توسط بانک مرکزی انجام گرفته به گونه ای که دستورالعمل وحدت رویه در زنجیره تامین مالی را تکمیل و ابلاغ کرد و تامین مالی زنجیره ای، نوعی از تامین مالی و تخصصی است که منجر به تولید اشتغال خواهد شد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: سال گذشته حدود یک هزار و 800 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی پرداخت شده اغلب گیرندگان این تسهیلات به نام تولید و اشتغال دریافت نموده اند بر این اساس مصوب شد در رسته های شغلی مختلف بانک مرکزی ورود کند و بگوید گیرندگان تسهیلات به ازاء هر 500 میلیون تومان باید یک شغل ایجاد کرده باشند و اگر گیرندگان وام تصمیم به امهال وام داشته باشند ملزم به ارائه لیستی 200 نفره جهت ایجاد اشتغال هستند؛این موضوع روز پنجشنبه مصوب شد و می توان این مصوبه را انقلابی در راستای تامین مالی و ایجاد اشتغال دانست.
آقای عبدالملکی به مصوبه دیگر این جلسه اشاره کرد و افزود: راه حلی برای آن دسته از افرادی که توان ارائه تضامن لازم جهت دریافت وام ندارند، ارائه شد و آقای رئیسی در این خصوص گفت که نباید هیچکس به دلیل نداشتن ضمانت از اشتغال محروم شود روی صحبت آقای رئیسی امروز، ما و بانک مرکزی بودیم که باید چاره ای بیندیشیم و راه حلی ارائه کنیم.
وی در خصوص سامانه جامع کاریابی هم گفت: این سامانه به عنوان یک پلتفرم در سامانه وزارت کار، افتتاح شد البته در حال حاضر خالی است و در مرحله اول، موسسات کاریابی باید اطلاعات خود را در آن ثبت نمایند تا عرضه و تقاضای کار و کارجویان در مراحل بعدی در این سامانه معلوم شود.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص چگونگی باز توزیعی بودجه حاصل از حذف ارز چهار هزار و 200 تومانی هم گفت: در حال حاضر منافع ارز چهار هزار و 200 تومانی به طور کامل به مردم نمی رسد و حدود 30 درصد انحراف دارد ما باید کاری کنیم که مردم به طور کامل منتفع شوند لذا بر اساس قانون بودجه ارز چهار هزار و 200 تومانی حذف خواهد شد اما عواید حاصل از این اتفاق که عدد قابل ملاحظه ای است در قالب سازمان هدفمندی یارانه ها به اشکال گوناگون توزیع می شود بخشی از آن میان مردم توزیع می شود و یارانه برخی دهک ها هم افزایش خواهد یافت.
آقای عبدالملکی تصریح کرد: بخش دیگر از این یارانه به سازمان های بیمه گر بابت دارو پرداخت خواهد شد بخشی هم به بقیه موارد و همین طور تولید اختصاص می یابد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: تخصیص یارانه ها به صورت کالایی در دستور کار دولت نیست و فقط بر اساس دهک بندی افراد جامعه، یارانه های نقدی برخی دهک ها افزایش خواهد یافت.
عبدالملکی در خصوص تعویق دو ساله بازنشستگی گفت: این قانون به صندوق های بازنشستگی نمی شود چون از زمانی که فرد بازنشسته می شود وارد صندوق های بازنشستگی می شود البته این موضوع بر روی ترازنامه و صندوقها اثرگذار خواهد بود به گونه ای که ورودی ( متقاضیان خدمات بازنشستگی) این صندوق ها و تعداد بازنشستگان هم کاهش خواهد یافت.
او ادامه داد: پس از اعمال تعویق دو ساله بازنشستگی میزان مصارف صندوق ها کاهش خواهد داشت اما این موضوع در چارچوب صندوق های بازنشستگی تعریف نمی شود بلکه در چارچوب سازمان برنامه و بودجه دولت تعریف خواهد شد اینکه سازمان برنامه و بودجه چه میزانی پس انداز خواهد کرد از محل بازنشستگی و همینطور چگونه قصد مدیریت و تامین مالی صندوق ها را خواهد داشت، باید دید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...