باورهایی خرافی درباره بارداری که باید بدانید


زنان باردار در دوران حاملگی خود نیازمند دریافت مراقبت ‌های ویژه‌ ای هستند...

باورهایی خرافی درباره بارداری که باید بدانید

زنان باردار در دوران حاملگی خود نیازمند دریافت مراقبت ‌های ویژه‌ ای هستند که هدف اصلی آن تحت کنترل داشتن روند رشد جنین و حفظ سلامت مادر و کودک است. در این میان برخی توصیه های خرافی و غیر علمی می تواند برای مادران و فرزندشان بسیار خطرناک باشد.

به گزارش سیناپرس، دوره بارداری دوره ای بسیار حساس و مهم محسوب شده و به‌ طور عادی توصیه می ‌شود زنان باردار در شش ماه نخست حاملگی هر ۳۰ روز به پزشک مراجعه کرده و در ماه‌های هفتم و هشتم هر دو هفته یک ‌بار و در ماه نهم بارداری هر هفته تحت معاینه پزشک قرار گیرند.

مهمترین دلیل این موضوع، تحت نظر قرارداشتن مادر و فرزند بوده و در این معاینات شرایط عمومی مادر و فرزند بررسی و ثبت‌ شده و مواردی مانند فشار خون، وزن، قد، روند رشد جنین، شرایط قلب، ریه و علائم حیاتی مادر و جنین توسط پزشک بررسی می ‌شود.

در این میان تغذیه نکته ای کلیدی در بهبود سلامت مادر و فرزند به شمار رفته و برای نمونه تحقیقات جدید انجام‌ شده توسط پرفسور نیلز بیلنبرگ از اساتید دانشگاه جنوبی دانمارک نشان می‌ دهد که مصرف ویتامین دی کافی در دوران بارداری زنان سبب می‌شود خطر ظهور اختلال بیش فعالی و کمبود توجه (ADHD) در فرزندان آن ‌ها کاهش پیدا کند. به گزارش خبرگزاری سینا،البته در این میان شرایط روحی مادر نیز بسیار مهم محسوب شده و در یک مطالعه دیگر، تیمی از پژوهشگران به سرپرستی دکتر استفانی هینکل پژوهشگر موسسه بهداشت یونیس کندی در آمریکا دریافتند افسردگی در دوران زایمان خطر دیابت حاملگی را افزایش می ‌دهد.

بیشتر بخوانید:

اگر در انتظار فرزند هستید، این موارد را جدی بگیرید

توصیه می‌ شود زنانی که دارای دیابت دوران بارداری هستند نیز پس از زایمان تحت مراقبت جهت درمان افسردگی پس از زایمان قرار گیرند. به گزارش سینا پرس، به طور کلی باید توجه داشت مراقبت‌های دوران بارداری تقریباً تمامی شئون زندگی مادر را در برگرفته و شامل موارد متعددی چون مراقبت‌های بالینی، روانی، جسمی، داروئی، تغذیه و .... می ‌شود. در این میان برخی افراد از سر دلسوزی یا اهداف دیگر ممکن است توصیه هایی غیر علمی و بعضا خطرناک به مادران باردار داشته باشند که انجام آن ها به طور جدی سلامت مادر و جنین را به خطر خواهد انداخت.

در ادامه به بررسی برخی باورهای خرافی و نادرست در زمینه مراقبت های دوره بارداری خواهیم پرداخت:

زنان باردار باید دائم استراحت کنند: این باور بسیار اشتباه بوده و حتی می ‌تواند آسیب ‌رسان باشد زیرا داشتن فعالیت بدنی مناسب برای مادر و جنین در طول بارداری بسیار حیاتی است. اگر مادر شاغل است و ازنظر پزشکی، منعی ندارد می‌ تواند تا ماه‌ های آخر بارداری و البته با حفظ موارد پیشگیرانه، در محل کار خود حاضر شود. البته نوع محیط کار و شرایط آلاینده‌های موجود در آن باید مورد بررسی قرار گیرد.

زنان باردار باید دو برابر حالت عادی غذا بخورند: این باور کاملاً غلط بوده و می‌تواند موجب افزایش وزن مادر شود. اگرچه میزان کالری موردنیاز بدن مادر در طول بارداری افزایش پیدا می ‌کند اما میزان و نوع رژیم غذایی مادر باید توسط پزشک تعیین شود.

زنان باردار نباید ورزش کنند: این باور بسیار غلط بوده و داشتن فعالیت بدنی مناسب موجب بهبود سلامت مادر و فرزند و داشتن زایمان راحت می ‌شود.

زنان باردار باید هر چه هوس کردند، بخورند: ویار کردن در فرهنگ ما کاملاً پذیرفته است اما در برخی موارد ممکن است مادر هوس خوردن موادی نامناسب مثل برفک یخچال، خاک، گچ و ... داشته باشد. در این شرایط حتماً با پزشک مشورت کنید چون این موضوع می ‌تواند نشان ‌دهنده کمبود برخی مواد خاص در بدن باشد.

در دوران بارداری، روابط زناشویی ممنوع است: این باور کاملاً غلط بوده و در شرایط عادی و حاملگی سالم، داشتن رابطه زناشویی تا ماه آخر بلامانع است البته تحت هیچ شرایطی نباید به شکم زن فشار وارد شود. به خاطر داشته باشید در موارد حاملگی غیرعادی مانند سابقه سقط ‌جنین، پارگی کیسه آب و .... حتماً بر اساس نظر پزشک عمل شود.

در دوران بارداری ماهی نخورید: پژوهشگران دانشکده سلامت عمومی دانشگاه روچستر در پی مطالعه برنامه غذائی زنان باردار به این نتیجه رسیدند که برخلاف باور رایج که استفاده از ماهی در طول بارداری به دلیل وجود جیوه در آن برای جنین مضر است ، هیچ‌گونه خطری در برنداشته و فواید و منافع مصرف ماهی در دوران بارداری برای جنین و مادر بسیار بیشتر از خطرات احتمالی است که هنوز اثبات نشده است. یکی از مهم‌ ترین فواید عنوان‌ شده برای مصرف ماهی ‌ها ، وجود اسیدهای چرب اشباع ‌نشده است که برای سلامت بدن بسیار مفید است .

زنان باردار باید روزانه دو لیتر شیر بخورند: این باور کاملا اشتباه بوده و حتی ممکن است اثرات بسیار خطرناکی در پی داشته باشد. پژوهش‌ های جدید انجام‌ شده در دانشگاه اوکلند نیوزلند نشان می‌ دهد که خوردن شیر زیاد توسط مادران باردار، جنین آن ‌ها را درخطر کمبود آهن قرار می ‌دهد.به گزارش سیناپرس، آهن یکی از مهم ‌ترین مواد مورد نیاز بدن است که نقشی کلیدی در رشد و شکل‌گیری مغز انسان دارد. البته شیر یک ماده مغذی است که باید در دوره بارداری حتما مصرف شود ولی بهتر است تعیین میزان شیر مورد نیاز مادر در حین بارداری به عهده پزشک گذاشته شود.
گزارش: فاطمه کردی

هرگونه کپی برداری و انتشار مطالب از خبرگزاری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.
لینک کوتاه
نظرات شما .socials{ background-size: 20px auto !important; height: 20px !important; width: 20px !important; margin-right: 0px !important; } .a2a_divider { border-left: 1px solid #000; display: inline; height: 16px; line-height: 16px; margin-left: -2px; margin-right: 10px; position: relative; top: -7px; } .social_linkedin{ background-image: url("https://sinapress.ir/images/linkedin_32.png"); background-repeat: no-repeat; display: inline-block; height: 32px; margin-right: 10px; width: 32px; } .social_balatarin{ background-image: url("https://sinapress.ir/images/balatarin-enlogo.png"); background-repeat: no-repeat; display: inline-block; height: 32px; margin-right: 10px; width: 32px; } .social_cloob{ background-image: url("https://sinapress.ir/images/cloob-logo-share.jpg"); background-repeat: no-repeat; display: inline-block; height: 32px; margin-right: 10px; width: 32px; } .social_afsaran{ background-image: url("https://sinapress.ir/images/ir.afsaran.jpg"); background-repeat: no-repeat; display: inline-block; height: 32px; margin-right: 10px; width: 32px; } .commentsCont .content ul li, .commentReplyPlaceHolder li { background: -moz-linear-gradient(center top , #f6f6f6, #ffffff) repeat scroll 0 0 transparent; border: 1px solid #cccccc; border-radius: 6px; margin-bottom: 5px; } .commentsCont .content ul li .commentinfo, .commentReplyPlaceHolder li .commentinfo { background-color: #eee; border-bottom: 1px solid #ddd; height: 22px; line-height: 19px; padding: 2px 10px; } .commentsCont .senderName, .commentReplyPlaceHolder .senderName { margin-left: 10px; } .commentsCont .dateTime, .commentReplyPlaceHolder .dateTime { color: #666; margin-left: 4px; float:left; } .commentsCont .content ul li .commentBox, .commentReplyPlaceHolder li .commentBox { padding: 10px; } .commentsCont ul { list-style: outside none none; margin: 0; padding: 0; }

نظرات شما

متن *

نام *

ایمیل *

کد امنیتی* باورهایی خرافی درباره بارداری که باید بدانید[کد امنیتی جدید]

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


سرمربی تراکتور مشخص شد