این غول دریایی در زمانی کوتاه به اندازه نهنگ شد


یافته های جدید پژوهشگران نشان می دهد که اولین غول شناخته شده زمین به سرعت...

این غول دریایی در زمانی کوتاه به اندازه نهنگ شد

یافته های جدید پژوهشگران نشان می دهد که اولین غول شناخته شده زمین به سرعت رشد کرده و در زمانی کوتاه به هیولای دریایی ترسناکی به بزرگی نهنگ تبدیل می شده است.

به گزارش سیناپرس، دانشمندان در حال تجزیه و تحلیل فسیل جمجمه دو متری گونه تازه کشف شده یک خزنده دریایی غول پیکر به نام ایکتیوسور عظیم الجثه هستند که در زمان دایناسورها بر دریاها حکومت می کرد. این مطالعات نشان می دهد که این غول دریایی به سرعت تکامل یافته و به بزرگی نهنگ ها شده است.
تیمی از پژوهشگران موزه تاریخ طبیعی لس آنجلس در ایالات متحده می گویند که این یافته ها روشن می کند که چگونه نهنگ های امروزی تبدیل به یکی از بزرگترین جانورانی شده اند که تاکنون در دریاها زندگی کرده اند. البته در حالی که نهنگ ها مدت زمان زیادی نیاز داشتند تا تکامل و رشد خود را به حدی برسانند که امروزه یک غول دریایی محسوب شوند، ایکتیوسورها در تنها یک درصد از تاریخ حیات ۱۵۰ میلیون ساله خود روی زمین توانستند به این شکل تکامل یافته و رشد کنند.
مارتین ساندر، نویسنده ارشد این مطالعه و دیرینه شناس دانشگاه بن در این رابطه گفت: ایکتیوسورها از گروهی ناشناخته از خزندگان خشکی نشأت می گیرند که با هوا تنفس می کردند. به گزارش سیناپرس، این خزندگان غول پیکر تقریبا باله های در حال تکامل و شکل های بدن هیدرودینامیکی که هم در ماهی ها و هم در نهنگ ها دیده می شود را داشته و در تمام دوران دایناسورها در اقیانوس های باستانی شنا کردند.
این غول ماقبل تاریخی از جمله اولین خزندگان فسیلی بزرگی بودند که مدتها قبل از دایناسورها شناخته شده بود و از آن زمان تاکنون توجه عمومی را به خود جلب کرده است. در مطالعات جدید انجام شده، دانشمندان فسیل غول پیکر ایکتیوسور را که از یک صخره ای در کوه های آگوستا نوادا کشف شده بود، تجزیه و تحلیل کردند.

این غول دریایی در زمانی کوتاه به اندازه نهنگ شدقدمت جمجمه این جانور که به خوبی حفظ شده است، همراه با بخشی از ستون فقرات، شانه و باسن، به دوره تریاس میانه یعنی حدود ۲۴۷ تا ۲۳۷ میلیون سال پیش، بازگشته و نشان دهنده اولین مورد از یک ایکتیوسور است که به ابعادی به اندازه یک نهنگ بزرگ ۱۷ متری رسیده است.
دانشمندان در مطالعات خود دریافتند این گونه جدید تنها حدود سه میلیون سال پس از ورود به دریاها توانستند تا این حد رشد کنند. پوزه دراز و دندان‌های مخروطی این جانور نشان می دهد که ایکتیوسور‌ها احتمالا انواع ماهی ها و حتی هشت پا و ماهی های مرکب را شکار کرده و همچنین ممکن است خزندگان دریایی کوچکتر و جوان را نیز در سفره خود داشته اند.
شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن روز پنجشنبه در آخرین شماره مجله تخصصی Science منتشر شده است.
مترجم: لنا می آبادی
منبع: independent

هرگونه کپی برداری و انتشار مطالب از خبرگزاری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.
لینک کوتاه
نظرات شما .socials{ background-size: 20px auto !important; height: 20px !important; width: 20px !important; margin-right: 0px !important; } .a2a_divider { border-left: 1px solid #000; display: inline; height: 16px; line-height: 16px; margin-left: -2px; margin-right: 10px; position: relative; top: -7px; } .social_linkedin{ background-image: url("https://sinapress.ir/images/linkedin_32.png"); background-repeat: no-repeat; display: inline-block; height: 32px; margin-right: 10px; width: 32px; } .social_balatarin{ background-image: url("https://sinapress.ir/images/balatarin-enlogo.png"); background-repeat: no-repeat; display: inline-block; height: 32px; margin-right: 10px; width: 32px; } .social_cloob{ background-image: url("https://sinapress.ir/images/cloob-logo-share.jpg"); background-repeat: no-repeat; display: inline-block; height: 32px; margin-right: 10px; width: 32px; } .social_afsaran{ background-image: url("https://sinapress.ir/images/ir.afsaran.jpg"); background-repeat: no-repeat; display: inline-block; height: 32px; margin-right: 10px; width: 32px; } .commentsCont .content ul li, .commentReplyPlaceHolder li { background: -moz-linear-gradient(center top , #f6f6f6, #ffffff) repeat scroll 0 0 transparent; border: 1px solid #cccccc; border-radius: 6px; margin-bottom: 5px; } .commentsCont .content ul li .commentinfo, .commentReplyPlaceHolder li .commentinfo { background-color: #eee; border-bottom: 1px solid #ddd; height: 22px; line-height: 19px; padding: 2px 10px; } .commentsCont .senderName, .commentReplyPlaceHolder .senderName { margin-left: 10px; } .commentsCont .dateTime, .commentReplyPlaceHolder .dateTime { color: #666; margin-left: 4px; float:left; } .commentsCont .content ul li .commentBox, .commentReplyPlaceHolder li .commentBox { padding: 10px; } .commentsCont ul { list-style: outside none none; margin: 0; padding: 0; }

نظرات شما

متن *

نام *

ایمیل *

کد امنیتی* این غول دریایی در زمانی کوتاه به اندازه نهنگ شد[کد امنیتی جدید]

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی