جنگ علیه اوکراین روی میز پوتین


جنگ علیه اوکراین روی میز پوتین

ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه روز پنج‌ شنبه درباره مذاکرات امنیتی که از ایالات متحده خواسته بود اظهارنظر مثبتی کرد؛ اما حاضر نشد تهدید جنگ علیه اوکراین را از روی میز حذف کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از دنیای‌اقتصاد، پوتین ماراتن کنفرانس خبری سالانه خود را به ویترین مانور قدرت برای پریشان کردن غرب تبدیل کرد. به گزارش نیویورک‌تایمز، پوتین گفت که ایالات متحده با برگزاری جلساتی درباره مسائل امنیتی اروپای شرقی در اوایل سال آینده موافقت کرده است؛ این پیامی تا حدودی خوش‌بینانه‌تر نسبت به چند روز اخیر منتقل می‌کند که وی گفت روسیه آماده استفاده از «اقدامات فنی نظامی» است. اما اظهارات پوتین نتوانسته نگرانی غرب از تحرکات نظامی روسیه در مرز اوکراین را برطرف کند.

پوتین در یک نشست چهارساعته با خبرنگاران گفت: «مایلم تاکید کنم که در مجموع، در حال حاضر شاهد یک واکنش مثبت هستیم. شرکای آمریکایی به ما می‌گویند که آماده هستند تا این گفت‌وگوها، این مذاکرات را در همان ابتدای سال در ژنو آغاز کنند.» اما پوتین به سرعت اضافه کرد که روسیه مدت زیادی منتظر نخواهد ماند تا غرب به نگرانی‌های امنیتی خود بپردازد.

پوتین در پاسخ به سوال خبرنگار انگلیسی مبنی بر اینکه آیا حمله به اوکراین را رد می کند یا نه، گفت: «این ایالات متحده بود که با موشک‌های خود به خانه ما یا به آستانه خانه ما آمد.» او افزود: «شما از من ضمانت می‌خواهید. شما باید به ما تضمین بدهید. شما! بلافاصله و همین الان.» اعلامیه‌های متناوب ستیزه‌جویانه و تا حدودی آشتی‌جویانه پوتین درباره اوکراین نمونه بارز از روشی است که پوتین می‌تواند روایت بر سر تنش‌ها در شرق اروپا را در کنترل خود داشته باشد و غرب را درباره نیت واقعی خود سرگردان نگه دارد.

در عین حال، تهدیدهای لفظی او، همراه با تجمع نیروها در مرز اوکراین، به پوتین کمک کرده است تا چیزی را که مدت‌ها به دنبال آن بود، به‌دست آورد: توجه واشنگتن به موضوعاتی که سال‌ها کرملین را تحت تاثیر قرار داده است. بسیاری از مقامات روسی گسترش خزنده زیرساخت‌های نظامی غرب به سمت مرزهای روسیه را می‌بینند که به گفته آنها تهدید اساسی برای امنیت کشور است. هفته گذشته، روسیه چیزی را منتشر کرد که بسیاری آن را اولتیماتوم نامیدند؛ اولتیماتومی که خواستار تعیین حوزه نفوذ در اروپای شرقی بود: پیش‌نویس توافق‌نامه‌هایی با ایالات متحده و ناتو که این ائتلاف را از گسترش یا نزدیک شدن به اوکراین و سایر جمهوری‌های سابق شوروی منع می‌کند.

در واشنگتن، یکی از مقامات ارشد دولت که اندکی پس از کنفرانس خبری پوتین با خبرنگاران سخن می گفت در مخالفت با سخنان پوتین توضیح داد که هنوز تاریخ یا مکانی برای مذاکره تعیین نشده است. اما این مقام گفت که دولت بایدن مایل است گفت‌وگوها را با مسکو در ژانویه آغاز کند؛ به‌شرطی‌که این مذاکرات تحرکات روسیه مانند جابه‌جایی نیروها در مرز اوکراین را هم شامل شود.

چارچوب‌بندی مثبت پوتین از مذاکرات پیش‌بینی‌شده با ایالات متحده نشان می‌دهد که حمله روسیه به اوکراین قریب‌الوقوع نیست.

منبع: دنیای اقتصاد

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حل این معما کار هر کسی نیست!!