مروری بر مسابقات سراسری قرآن در دهه 90


مروری بر مسابقات سراسری قرآن در دهه 90

همزمان با برپایی چهل و چهارمین دوره از مسابقات سراسری قرآن کریم به عنوان مهمترین رویداد قرآنی جمهوری اسلامی ایران نگاهی به تاریخچه ادوار گذشته این رقابت ها خواهیم داشت.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان؛ مسابقات سراسری قرآن کریم پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران برای نخستین بار در سال ۱۳۶۰ فعالیت خود را آغاز کرد و در مدت این ۴۰ سال در برخی از سال ها دو بار میزبان قاریان حافظان و نخبگان قرآنی کشور بود به همین دلیل اکنون شاهد برگزاری چهل و چهارمین دوره این رقابتها در مدت ۴۰ سال گذشته هستیم.

به همت مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، مسابقات سراسری قرآن کریم در شرایط سخت شیوع ویروس کرونا به صورت شایسته و حضوری در مرحله فینال این رقابت‌ها با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار شد.

یکی از مهمترین دستاوردهای انقلاب شکوهمند اسلامی ایران رونق جلسات قرآنی و مسابقات سراسری قرآن کریم است که امام خمینی رحمت الله علیه بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران این رقابت‌ها را مورد عنایت و هدایت خود قرار دادند پس از ایشان مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه ای حامی و هدایت کرده برگزاری مسابقات سراسری قرآن کریم در کشور بودند.

بنابراین گزارش همزمان با برگزاری مسابقات سراسری قرآن کریم در دهه ۹۰ استان هایی همچون هرمزگان، مازندران، فارس، آذربایجان شرقی، کرمانشاه، گیلان، ارومیه، استان مرکزی، اصفهان و تهران مدال میزبانی مهمترین رویداد قرآنی کشور را برگردن آویختند.

یکی از مهمترین اتفاقات مسابقات سراسری قرآن در دهه ۹۰ سر و شکل گرفتن رقابت های بانوان بوده است که از سال ۱۳۹۳ این رقابت‌ها در بخش خواهران به صورت مدون و منظم تا مرحله نهایی اجرا شد.همچنین رشته های جدید و جذابی همچون مفاهیم قرآن ، معارف قرآن، حفظ ۱۰ جزء قرآن کریم، دعا خوانی ،اذان، مدیحه سرایی همخوانی و رشته هایی از این قبیل به این دوره از مسابقات افزوده شد.

از دیگر اتفاقات ویژه دهه ۹۰ شکل گیری مستقل مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه برای رسیدگی و برگزاری متمرکز مسابقات سراسری قرآن کریم در کشور است این موضوع را باید به فال نیک گرفت و از زمان فعالیت این مرکز شاهده برگزاری مسابقات و رویداد های مهم قرآنی کشور به صورت مدون و مشخص بوده ایم.


در سال ۱۳۹۰ مرتضی محمد نژاد در رشته حفظ کل قرآن و عباس هاشمی در رشته قرائت تحقیق

در سال ۱۳۹۱ حسین معتمدی در رشته حفظ کل و قاسم مقدمی در رشته قرائت تحقیق

در سال ۱۳۹۲ هاشم سلطانی نژاد در رشته حفظ کل قرآن و وحید وکیلی در رشته قرائت تحقیق

در سال ۱۳۹۳ بهزاد هژبری در رشته حفظ کل و جعفر فردی در رشته قرائت تحقیق

در سال ۱۳۹۴ حجت الاسلام محمد مهدی رجبی در رشته حفظ کل و شهید حسن دانش در رشته قرائت تحقیق

در سال ۱۳۹۵ مجتبی فردفانی در رشته حفظ کل و حامد ولی زاده در رشته قرائت تحقیق

در سال ۱۳۹۶ موسی معتمدی در رشته حفظ کل و سعید پرویزی در رشته قرائت تحقیق

در سال ۱۳۹۷ مصطفی اصفهانیان در رشته حفظ کل و سید مصطفی حسینی در رشته قرائت تحقیق

در سال ۱۳۹۸ رضا گلشاهی در رشته حفظ کل و سید حمیدرضا مقدسی در رشته قرائت تحقیق

در سال ۱۳۹۹ محمدرضا جاهدی نیا در رشته حفظ کل و هادی موحد امین در رشته قرائت تحقیق

حائز رتبه های اول شدند.

پایان پیام/296

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رابطه جنسی زیر دوش آب در حمام با همسر خوب است یا بد؟