عضو کمیسیون انرژی: بودجه 1401بر مبنای عدالت و منطبق با واقعیت ها است


عضو کمیسیون انرژی: بودجه 1401بر مبنای عدالت و منطبق با واقعیت ها است

لارستان- ایرنا- عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: بررسی ارقام و اعداد مندرج در لایحه بودجه 1401 به عنوان نخستین سند تنظیمی دولت سیزدهم تا حدود زیادی منطبق بر واقعیت ها و بر مبنای عدالت تدوین شده است.

حسین حسین زاده شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تمرکززدایی که از جمله راهبردهای اصولی دولت و شخص رئیس جمهوری بود به وضوح در این لایحه دیده شده و نکته حائز اهمیت در این رهگذر دادن اختیارات بیشتر به استانداران و شورای برنامه ریزی استانهاست که این امر خود نقطه عطفی در امر بودجه ریزی و اصلاح ساختار آن به عقیده بسیاری از کارشناسان محسوب می شود.

وی بیان کرد: موضوع افزایش اختیارات استانداران به عنوان کسانی که اشرافیت کامل بر موضوعات ، طرح های عمرانی و اولویت های بومی و منطقه ای خود دارند بیش از افزایش میزان خود بودجه استان ها برای نمایندگان مجلس اهمیت و ضرورت داشته و این مهم با استقبال خوبی از سوی مجلس مواجه شده است.

نماینده مردم لارستان، خنج، گراش و اوز فارس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: افزایش بودجه عمرانی به میزان حدود ۴۳ درصد و اهتمام بر اتمام پروژه های نیمه تمام استان ها نیز از جمله مزیت های مثبت بودجه ۱۴۰۱ و البته نشانه ای از امیدواری و حرکت به سمت عدالت است.

او از اینکه معتقد است که بودجه ۱۴۰۱به واقعیت ها نزدیک است در تشریح بیشتر این موضوع مصداق عینی و مهمترین دلیل بر این مدعا را در اعداد مربوط به حوزه نفت و گاز و انرژی دانست و گفت که دولت عددی را که برای فروش و همچنین میزان صادرات نفتی پیش بینی کرده منطبق بر واقعیت و قابل تحقق است.

رئیس کمیته نفت و انرژی مجلس یازدهم گفت: تعیین میزان فروش نفت و صادرت آن و فرآیندها و مکانیسم های لازم در زمینه تحقق این رقم پیش بینی شده در بودجه سال آینده با توجه به رصد و سنجش درست تحولات بازارهای جهانی نفت منطبق بر واقعیت است.

حسین زاده گفت: میزان فروش یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت در روز با قیمت ۶۰ دلار رقمی است که در بودجه سال آینده ابلاغ شده و نظر کمیسیون انرژی و کارشناسان این حوزه بر این امر استوار است که این اعداد و پیش بینی ها تحقق می یابد.

این نماینده مجلس بیان کرد: بر اساس هدف گذاری و پیش بینی ها رقمی افزون بر ۳۸۲ هزار میلیارد تومان نیز میزان درآمد حاصل از فروش نفت در لایحه بودجه ۱۴۰۱ است.

وی گفت: البته کمیسیون انرژی مجلس نیز در همین مدت تقدیم لایحه بودجه تاکنون نشست های تخصصی و مفصلی با وزارت نفت و حوزه های مربوطه در خصوص بودجه پیشنهادی و میزان فروش و صادرات نفت، میعانات گازی و سایر مولفه های مهم در تحقق و یا جابه جایی برخی اعداد و ارقام و پیشنهادهای اصلاحی نیز برگزار کرده است.

وی با توجه به افزایش میزان حدود ۴۵ درصدی سهم صندوق توسعه ملی در بودجه پیشنهادی دولت در سال آینده نیز گفت: در نظر گرفتن این میزان سهم برای این صندوق خود نشانه اهتمام دولت به ارزش سرمایه گذاری ها و بهترین و مناسب ترین راهبرد برای اصلاح ساختار بودجه است.

حسین زاده اضافه کرد: بودجه ۱۴۰۱ بر اساس نظر کارشناسان و کمیسیون های مختلف مجلس تا حدود زیادی با اهداف، برنامه ها و انتظارات نمایندگان ملت و به ویژه استان ها و بر اساس مولفه ها و شاخص های مثبت همچون رعایت عدالت، تمرکززدایی، حرکت در مسیر اصلاح ساختار بودجه ای ، محرومیت زدایی ها نیز منطبق است، اما به طور قطع برای تصویب نهایی نیازمند بحث های کارشناسی مفصل و چکش کاری بیشتر و جامع تر از سوی نمایندگان ملت است.

سفرهای استانی ادامه یابد

وی در بخش دیگری از سخنان خود از ضرورت و ادامه سفرهای استانی از سوی رئیس جمهور واعضای هیات دولت به عنوان یک راهبرد اساسی دولت سیزدهم یاد کرد و گفت: مهمترین مزیت و کارکرد مثبت این سفرها این است که دولتمردان از نزدیک و به طور عمیق و ملموس با مسایل،تنگناها و نارسایی های مردم در ابعاد مختلف آشنا می شوند.

او همچنین از اهتمام ویژه دولت و نیروهای جهادی و بسیج در امر کارهای عمرانی ، جهادی و محرومیت زدایی در منطقه لارستان بزرگ و شهرسان های چهارگانه لارستان، خنج، گراش و اوز قدردانی کرد.

حسین زاده گفت: حدود یک هزار و ۴۶۰میلیارد ریال بودجه محرومیت زدایی تاکنون در سال جاری نیز به چهار شهرستان جنوبی فارس اختصاص یافت که سهم شهرستان لارستان حدود ۶۰ درصد بوده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قیمت لیر ترکیه امروز 30 فروردین 1403