بررسی میزان عناصر سنگین محصولات کشاورزی در زنجان


بررسی میزان عناصر سنگین محصولات کشاورزی در زنجان

مدیر مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع‌طبیعی سازمان جهادکشاورزی استان زنجان گفت: بررسی و تحقیقات علمی زیادی بر روی میزان عناصر سنگین محصولات کشاورزی اطراف معادن سرب و روی انجام شده است.

پرویز مرادی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه اهمیت سلامت محصولات کشاورزی و فرآورده‌های غذایی و دامی، مهم‌ترین شاخص بهداشت و سلامت جوامع است، اظهار کرد: موجودات زنده به مقدار جزئی به بعضی فلزات سنگین از جمله کبالت، مس، آهن، منگنز، مولیبدن، وانادیم، استرانسیوم نیاز دارند اما مقدار زیاد این عناصر می‌تواند برای حیات موجود زنده مخرب باشد، از جمله فلزات سنگین غیرضروری برای موجودات زنده که به لحاظ آلودگی‌های سطحی خطرآفرین است، می‌توان به کادمیوم، کروم، جیوه، سرب، روی، ارسنیک و آنتیموان اشاره کرد.

وی با اشاره به اثرات تجمعی و غلظت فلزات سنگین بر محصولات کشاورزی، رسیدن آن‌ها به زنجیره غذایی انسان، تشریح کرد: به غیر از طُرق طبیعی، ورود فلزات سنگین به خاک، راه‌های متعدد و فراوانی در نتیجه فعالیت‌های انسانی در راستای رهاسازی فلزات سنگین در خاک وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به استخراج و ذوب فلزات، فعالیت‌های صنعتی و کشاورزی، رسوبات اتمسفری و ضایعات تولیدی اشاره کرد.

مرادی ادامه داد: مرکز تحقیقات و آموزش‌ کشاورزی‌ و منابع‌طبیعی استان ‌زنجان در سال‌های گذشته، تحقیقات و آزمایشات علمی را در شعاع ۵ کیلومتری شهرک تخصصی روی، بر خاک، آب، محصولات باغی، زارعی و دامی انجام داده و نتایج و پیشنهادات طبق قراردادی به صورت محرمانه به محیط‌زیست ارائه شده است.

مدیر مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع‌طبیعی سازمان جهادکشاورزی استان زنجان تصریح کرد: در سال‌های اخیر دانشگاه زنجان در چند گروه تحقیقاتی و نیز دانشگاه علوم‌پزشکی و محیط‌زیست برای رفع این مشکل اقدام کرده است که برای نتایج به روز، می‌توان به آن‌ها مراجعه کرد.

این مسئول خاطرنشان کرد: گروه ما اجازه نشر اطلاعات را نداشته اما نتایج در بعضی حالات نگران‌کننده و برخی موارد خوشبختانه به آستانه خطر نرسیده بود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه زنجان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق