قیمت بنزین سال آینده تغییر می‌کند؟


قیمت بنزین سال آینده تغییر می‌کند؟

بررسی لایحه بودجه 1401 در مجلس آغاز شده و یکی از مهم‌ترین سوالات این است که قیمت بنزین در سال آینده تغییر می‌کند و یا بدون تغییر می‌ماند؟

قیمت بنزین سال آینده تغییر می‌کند؟

به گزارش راهبرد معاصر؛ آنچه از بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ می‌توان برداشت کرد این است که قیمت بنزین در سال آینده تغییر نمی‌کند. این خبری است که نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس هم آن را تایید کرده و گفته هیچ بحثی در خصوص افزایش قیمت بنزین در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ مطرح نشده است.

آخرین باری که قیمت بنزین در ایران افزایش داشت به آبان ۹۸ باز می‌گردد که قیمت بنزین دو نرخی شد. قیمت بنزین سهمیه‌ای به ۱۵۰۰ تومان رسید و قیمت بنزین آزاد ۳۰۰۰ تومان.

اما اکنون دو سال است که قیمت بنزین تغییری نداشته و سال آینده هم قرار است قیمت بنزین تغییر نکند.

سهمیه بنزین در سال ۱۴۰۱
اما نکته مهم درباره قیمت بنزین در سال آینده این است که احتمالا بر اساس طرحی که کلید خورده، سهمیه بنزین خودروها کاملا حذف می‌شود و سهمیه بنزین به جای خودرو به افراد تعلق می‌گیرد.

بر اساس این طرح که قرار است به صورت آزمایشی در کیش و قشم اجرا شود، سهمیه بنزین خودروها حذف می‌شود و به هر کد ملی ۲۰ لیتر بنزین تخصیص داده می‌شود.


اما آنگونه که سخنگوی دولت اعلام کرده در این طرح، به افراد سهمیه بنزین داده نمی‌شود. بلکه یارانه بنزین پرداخت می‌شود. یعنی هر ماه به جای تخصیص سهمیه بنزین، به هر کد ملی ۳۰ هزار تومان یارانه نقدی تخصیص داده می‌شود که افراد می‌توانند این یارانه را صرف خرید بنزین کنند و یا اینکه از این یارانه به شکل دیگری استفاده کنند.

اما آنچه در اظهارات مقامات درباره سهمیه بنزین در سال آینده وجود دارد این است که بنزین سهمیه‌ای ۱۵۰۰ تومانی به زودی حذف می‌شود و تنها بنزین ۳۰۰۰ تومانی وجود دارد. اما دولت یارانه بنزین را به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌کند تا از آن برای خرید بنزین و یا موارد دیگر استفاده کنند.

به گفته سخنگوی دولت، قرار است یارانه بنزین خانوار به حساب سرپرستان خانوار واریز شود و مدیریت این یارانه بر عهده سرپرست خانوار باشد.

بر این اساس یک خانواده چهار نفره ماهانه ۸۰ لیتر سهمیه بنزین ۱۵۰۰ تومانی دارد که معادل ۱۲۰ هزار تومان است که به حساب سرپرست خانواده واریز می‌شود. بنابراین می‌توان گفت قیمت بنزین در سال آینده تغییر نمی‌کند اما سهمیه‌بندی بنزین دچار تغییرات اساسی می‌شود./

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دوبله خنده دار رضا شفیعی‌جم به زبان کُردی!/ ویدئو