لحظه وداع غواصان قبل از عملیات کربلای 4+ فیلم


لحظه وداع غواصان قبل از عملیات کربلای 4+ فیلم

4 دی ماه سال 1365 یکصد و 75 غواص برای شرکت در عملیات کربلای 4 به آب زدند و 30 سال بعد با دست‌های بسته بازگشتند.

لحظه وداع غواصان قبل از عملیات کربلای 4+ فیلم

به گزارش راهبرد معاصر، در ماه‌های پایانی سال ۱۳۶۵ قرار بر این شد که عملیات کربلای۴ در رودخانه کارون روبروی منطقه ابوالخصیب عراق با حضور یکسری از غواصان والفجر ۸ انجام شود. اما با توجه به وجود چند جزیره در اروندرود و خطوط پدافندی دشمن، کار غواصان بسیار پیچیده بود. چرا که آن‌ها باید اول می‌رفتند، خطوط دشمن در جزایر را متوقف می‌کردند و بعد راهی آن سوی اروند در خاک عراق می‌شدند. همچنین بعضی از یگان‌ها قرار بود از جایی به نام تنگه در میان جزایر عبور کنند و به آن طرف اروند بروند. هم‌زمان با آن‌ها نیز نیرو‌هایی به خطوط دفاعی دشمن در جزایر ام‌الرصاص حمله کنند و در نهایت همه نیرو‌ها به آن سوی اروند برسند و خطوط اصلی دشمن را شکست دهند.

اما نکته قابل توجه این بود که دشمن نسبت به عملیات کربلای ۴ هوشیار بود؛ چون اطلاعاتی از طریق آمریکایی‌ها در اختیار عراقی‌ها قرار گرفت. به همین خاطر رژیم بعث، تقریباً منطقه عملیات، زمان و محور‌های آن را متوجه شد و زمانی که رزمندگان اسلام به خطوط دشمن زدند، نیرو‌های عراقی آمادگی کامل برای مقابله با رزمندگان را داشتند. به همین خاطر بسیاری از نیرو‌های غواص به شهادت رسیدند.

پیکر بسیاری از شهدای غواص در میان خروش رودخانه کارون باقی ماند و بسیاری دیگر در آن سوی رودخانه، زنده زنده دفن شدند. آنچه در ادامه مشاهده می‌کنید فیلمی از لحظه وداع غواصان قبل از عملیات کربلای ۴ در ۴ دی ماه سال ۱۳۶۵ است. روزی که غواصان برای عملیات کربلای ۴ به آب زدند و ۳۰ سال بعد با دست‌های بسته بازگشتند./فارس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج